Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three)
- americké stíhací eso 2. sv. v. se 14 samostatnými sestřely, 1 sdíleným, 3 pravděpodobnými, 11 poškozenými, 1 samostatně zničeným na zemi a 1 sdíleným - spolu s Hubertem Zemkem je označován jako nejlepší skupinový velitel války - za svou bojovou kariéru provedl přes 500 bojových vzletů a nalétal více než 1000 letových hodin, je to označováno za "víc než nalétal kterýkoliv jiný americký pilot ve 2. sv. v." a deník The Gurdian ho označil za "nejdekorovanějšího druhoválečného amerického armádního pilota"
- american fighter ace of WW2 with 14 solo claims, 1 shared, 3 probable, 11 damaged, 1 solo destroyed on the ground and 1 shared - with Hubert Zemke is described as best group commander of WW2 - during his career flow on more than 500 sorties and had nearly 1000 combat hours, its described as "more than any other American fighter pilot of WWWII" and The Gurian described him as "most decorated US army pilot of WW2"
URL : https://www.valka.cz/Blakeslee-Donald-James-Matthew-t63945#635303
Verze : 17
Příjmení: Surname:
Blakeslee
Blakeslee
Jméno: Given Name:
Donald James Matthew
Donald James Matthew
Jméno v originále: Original Name:
Donald James Matthew "Colonel Don" Blakeslee
Všeobecné vzdělání: General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání: Military Education:
30.09.1940-27.10.1940 2. základní tréninková škola v Regině 27.10.1940-22.12.1940 14. základní letecká tréninková škola v Portage la Prairie 22.12.1940-17.03.1941 1. služební letecká tréninková škola v Camp Borden
30.09.1940-27.10.1940 No. 2 Initial Training School in Regina 27.10.1940-22.12.1940 14th Elementary Flying Training School in Portage la Prairie 22.12.1940-17.03.1941 No. 1 Service Flying Training School in Camp Borden
05.10.1938-13.09.1940 zálohy US Army DD.09.1940-DD.MM.RRRR Královské Kanadské letecké síly (RCAF) 15.05.1941-DD.06.1942 401. peruť RCAF (pilot) DD.04.1942-DD.04.1942 411. peruť RAF (pilot) DD.04.1942-DD.05.1942 122. peruť RAF (pilot) DD.06.1942-12.09.1942 133. (orlí) peruť RAF (velitel) 29.09.1942-22.11.1942 335. stíhací peruť, 4. stíhací skupina (pilot) 22.11.1942-19.05.1943 335. stíhací peruť, 4. stíhací skupina (velitel perutě) 19.05.1943-10.07.1943 štáb 4. stíhací skupiny (výkonný a operační důstojník) 10.07.1943-01.12.1943 štáb 4. stíhací skupiny (operační důstojník) 01.12.1943-01.01.1944 354. stíhací skupina (velitel) 01.01.1944-19.11.1944 4. stíhací skupina (velitel) 19.11.1944-DD.MM.1945 Štáb 8. stíhacího velitelství 07.12.1950-03.03.1951 27. doprovodná stíhací skupina (velitel) 06.07.1952-02.08.1954 27. doprovodné stíhací křídlo (velitel) 20.08.1955-18.09.1955 312. stíhací-bombardovací křídlo (velitel) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 42. letecká divize v Bergstromu (speciální asistent divizního velitele) DD.10.1954-DD.01.1958 Ústředí taktického leteckého velitelství v Langley (zástupce operačního velitele) DD.01.1958-DD.07.1958 4440. přepravní skupina v Langley (velitel) DD.07.1958-DD.03.1960 836. skupina letecké základny v Langley (operační důstojník) DD.03.1960-DD.04.1961 4500. křídlo letecké základny v Langley (ředitel operací) DD.04.1961-DD.08.1962 velitelství 17. letecké armády v Rammsteinu, N (ředitel letecké bezpečnosti) DD.08.1962-DD.07.1963 17. letecká armáda (ředitel obranných operací) DD.07.1963-DD.12.1964 17. letecká armáda (ředitel standardizace) DD.12.1964-30.04.1965 17. letecká armáda (speciální asistent ředitele operací)
05.10.1938-13.09.1940 US Army reserves DD.09.1940-DD.MM.RRRR Royal Canadian Air Force (RCAF) 15.05.1941-DD.06.1942 No. 401 Squadron RCAF (pilot) DD.04.1942-DD.04.1942 No. 411 Squadron RAF (pilot) DD.04.1942-DD.05.1942 No. 122 Squadron RAF (pilot) DD.06.1942-12.09.1942 No. 133 (Eagle) Squadron RAF (commander) 29.09.1942-22.11.1942 335th FS, 4th FG (pilot) 22.11.1942-19.05.1943 335th FS, 4th FG (Squadron commander) 19.05.1943-10.07.1943 4th FG HQ (executive and operational officer) 10.07.1943-01.12.1943 4th FG HQ (operational officer) 01.12.1943-01.01.1944 354th FG (commander) 01.01.1944-19.11.1944 4th FG (commander) 19.11.1944-DD.MM.1945 Staff 8th Fighter Command 07.12.1950-03.03.1951 27th Fighter Escort Group (commander) 06.07.1952-02.08.1954 27th Fighter Escort Wing (commander) 20.08.1955-18.09.1955 312th Fighter-Bomber Wing (commander DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 42nd Air Division in Bergstrom, TX (Special Assistant to the Division Commander) DD.10.1954-DD.01.1958 Headquarters Tactical Air Command at Langley, VA (Deputy Commander for Operations) DD.01.1958-DD.07.1958 4440th Aircraft Delivery Group in Langley, VA (commander) DD.07.1958-DD.03.1960 836th Air Base Group in Langley, VA (Operations Officer) DD.03.1960-DD.04.1961 4500th Air Base Wing in Langley, VA (Director of Operations) DD.04.1961-DD.08.1962 Headquarters 17th Air Force in Rammstein, GE (Chief of Flight Safety) DD.08.1962-DD.07.1963 17th Air Force (Director of Defense Operations) DD.07.1963-DD.12.1964 17th Air Force (Director of Standardization) DD.12.1964-30.04.1965 17th Air Force (Special Assistant to the Director of Operations)
www.uniforms-4u.com (bez britského Záslužného leteckého kříže a kanadské medaile dobrovolníků)
URL : https://www.valka.cz/Blakeslee-Donald-James-Matthew-t63945#635462
Verze : 14
Reklama
Colonel Donald James Matthew Blakeslee
Donald J. M. Blakeslee se narodil 11. září 1917 v Fairport Harboru stát Ohio. Létat začal v roce 1939, kdy se stal spoluvlastníkem lehkého letadla Piper Cub. Letadlo však společník zničil při havárii.
V srpnu 1940 Donald odchází do Kanady, kde vstupuje do RCAF a absolvuje zde pilotní výcvik. Po jeho skončení odjíždí do Anglie a v květnu 1941 je přiřazen k 401. peruti, která má ve výzbroji Hawker Hurricane Mk.IIB. První sestřel se mu podařilo získat v listopadu, kdy již sedlal Supermarine Spitfire Mk.Vb. V červnu 1942 od perutě odešel a nastoupil k 411. peruti. Z ní přestoupil ke 121. peruti, která byla tvořena americkými dobrovolníky a jeho konečnou stanicí se stala 133. peruť, také tvořena Američany. U ní obohatil své konto o další dva sestřely a je povýšen do hodnosti Squadron Leader, ale po kázeňském prohřešku následuje degradace.
12. září 1942 je vytvořena ze 71., 121. a 133. perutě RAF4. Fighter Group USAAF. Do této skupiny je zařazen i Donald a to jako First Lieutenant, ale již koncem měsíce byl povýšen do hodnosti Captain a v listopadu se stal velitelem 335. Fighter Squadron. V lednu 1943 je opět povýšen a to do hodnosti Major. První vítězství u „stáje“ USAAF získal 15. dubna 1943 již na stroji P-47 Thunderbolt, na které se skupina přezbrojila v březnu. Páté vítězství a tím i statut esa se mu podařilo získat 14. května, kdy přívalu projektilů z jeho kulometů podlehl jeden Fw 190. O několik dní později byl povýšen do hodnosti Lieutenant Colonel a stal se členem štábu 4. FG ve funkci výkonného a operačního důstojníka a mnohokrát vedl skupinu do bojových operací.
Jako ostřílený válečník je 1. prosince 1943 pověřen, aby vedl novou 354. Fighter Group na její první operační let. Skupina sice patří 9. USAAF, ale několik měsíců bude operovat pod velením VIII. Fighter Command. Hlavním důvodem je její výzbroj a to North American P-51 Mustang, které se vzhledem k jejich velkému doletu hodí jako doprovod bombardérů. Donald vede skupinu ještě několikrát a 20. prosince získal svůj další sestřel. Je uchvácen bojovými výkony Mustangu natolik, že dělá vše proto, aby se 4. FG stala další skupinou, která bude na Mustangy přezbrojena.
Hned 1. ledna 1944 je Donald jmenován velitelem 4. Fighter Group. 7. ledna sestřeluje Fw 190, ale další dva nepřátelští stíhači mu jeho Thunderbolt pořádně pocuchají a po návratu na letiště v Debdenu je v jeho stroji napočítáno jedenasedmdesát děr.
První skupinou u 8. USAAF vyzbrojenou Mustangy se nakonec nestala 4. FG, ale je jí 357. FG, která na první operační let letěla 11. února 1944. Na několik bojových operací ji vedl Donald, který ji pomáhal aklimatizovat se na evropské bojiště.
4. FG se na Mustangy přezbrojí koncem února a k první akci na nových strojích odstartovala 28. února. Blakeslee další sestřel získal 6. března. V den, kdy 8. USAAF zaútočí poprvé na hlavní město III. říše, Berlín. Do konce měsíce se mu podařilo získat ještě jeden sestřel a v tomto měsíci obdržel hodnost Colonel. Měsíc duben je pro Donalda velmi úspěšným, neboť za tento měsíc se mu daří získat tři samostatné sestřely a jeden sestřel v podílu s dalším pilotem. V květnu sestřeluje dvoumotorovou stíhačku Me 410.
21. června 1944 vedl svaz Mustangů ze 4. FG a ze 486. FS 352. FG na akci typu Shuttle do SSSR, oficialně označenou jako FRANTIC II*. Svěřenou skupinu Fortressů ze 3. Bombardment Division, která bombardovala cíle v Německu a v Polsku, doprovodili na ukrajinském letiště v Poltavě a sami pak přistávají na letišti Pirjatin. Fortressy mají v noci návštěvu v podobě letounů Luftwaffe a jejich útok si vyžádal ztrátu 44 B-17 a dalších 26 strojů je poškozeno. Mustangy jsou 22. června přesunuty na letiště u Záporoží a Oděsy, aby se předešlo případným útokům, které zažily v noci bombardovací stroje. 26. června vedl Blakeslee Mustangy a zbývající B-17 na nálet na rafinerii Drahobyczi v Polsku a odtud pokračují na italskou základnu Luceru, která byla jednou ze základen 15. USAAF. 2. července se 4. FG, společně s 52. a 325. FG 15. USAAF, zúčastnila sweepu nad Maďarsko a poblíž Bukureště Donald sestřelil Bf 109. 5. července Mustangy doprovází Fortressy k náletu na rumunský Arad. Za dva dny se B-17 a Mustangy vracejí zpět do Anglie. Cesta vede přes francouzský Bézeries, jehož nádraží se stane cílem bombardování. Během tohoto kyvadlového letu skupina absolvovala 29,15 operačních bojových hodin a při ztrátě pěti strojů získala deset vítězství.
Po návratu na základnu Debden dál vodil Blakeslee skupinu do bojových akcí, ale zvýšit své konto se mu již nepodařilo. V září je poslán na dovolenou do Států a zpět se vrátil 20. října. Absolvoval ještě několik akcí, avšak 30. října dostává rozkaz, ve kterém se mu striktně zakazují další operační lety. Debden definitivně opouští 19. listopadu a odjíždí do Států.
Po svém návratu do Států byl jmenován velitelem na základně Page Field ve Fort Meyers na Floridě. Po osamostatnění letectva je do řad USAF přijat jako Lieutenant Colonel. Jako velitel 27. Fighter Escort Group se na strojích F-84 Thunderjet zúčastnil korejské války. Od července 1952 velel téže jednotce, která byla reorganizovaná na 27. Fighter Escort Wing. Do hodnosti Colonel byl povýšen v březnu 1963. Byl i ve válce ve Vietnamu a v dubnu 1965 odešel do penze v hodnosti, kterou dosáhl v březnu 1944 a v březnu 1963.
Donald J. M. Blakeslee zemřel 3. září 2008 v Miami, stát Florida, ve věku 90 let.
* První operaci Frantic provedla 15. USAAF 2. června 1944. 130 B-17, v doprovodu 69 stíhaček Mustang, bombardovalo cíle v maďarském městě Debrecín a svaz pak pokračoval na ukrajinská letiště. Během zpátečního letu americké bombardéry bombardovaly rumunské letiště ve Focsani.
URL : https://www.valka.cz/Blakeslee-Donald-James-Matthew-t63945#322380
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/Blakeslee-Donald-James-Matthew-t63945#486091
Verze : 0
Interview s plukovníkem Blakesleem
URL : https://www.valka.cz/Blakeslee-Donald-James-Matthew-t63945#635460
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.