Byla zveřejněna (část) studie amerického Ministerstva obrany s názvem "Study on the Incidence of Cancer Diagnosis and Mortality Among Military Aviators and Aviation Support Personnel" z ledna 2023, kde byl zkoumán možný zvýšený výskyt rakoviny u posádek letounů a u pozemního personálu. Výzkum byl provedený na členech plnících dané role v aktivní službě mezi roky 1992 a 2017.
Závěry části 1-a
Celá studie v příloze.
Zdroje: nypost.com
Pozn.: dle mého čistě laického názoru zvýšený výskyt rakoviny, zejména u pilotů, souvisí s jejich profesí, tedy létáním. Většina těchto aktivit se uskutečňuje ve vysokých nadmořských výškách, kde je i vyšší výskyt ionizujícího záření (pro cestu dopravním letadlem je cca 1500x vyšší než v průměru na zemi), analgoicky k tomu je i nižší míra úmrtnosti, protože (opět zejména pilot) mají pravidelné lékařské prohlídky a tedy včasnost odhalení a zahájení léčby je vysoká.
Závěry části 1-a
- zahrnuto 156.050 členů posádek a 737.891 členů pozemního personálu;
- v obou skupinách zejmén muži-běloši (ne hispánci), v aktivní službě (USAF, USN, USMC). Létající personál má vysoký podíl důstojníků ve srovnání s pozemním personálem;
- pro nedostupnost dat jsou příslušníci z částí Reserve a z Národní gardy ze studie vyjmuti;
- medián věku na konci sledování pro analýzu incidence rakoviny byl u členů posádek 41 let, u pozemního personálu to bylo 26 let;
- medián věku na konci sledování pro analýzu úmrtnosti na rakovinu byl u členů posádek 48 let, u pozemního personálu to bylo 41 let;
- většina létajícího personálu byla od letectva (70,6%) a námořnictva (21,1%);
- podobně i větší část pozemního personálu byla od letectva (47,8 %) a námořnictva (38,3%);
- zhruba polovina létajícího personálu (50,7%) a téměř třetina pozemního personálu (31,4%) vstoupilo do aktivní služby před rokem 1990;
- velmi malý počet létajícího pesonálu (3,5%) a pozemního personálu (3,0%) vstoupil do aktivní služby v 60. letech 20. stol. anebo dříve;
- ve srovnání s demograficky podobnou americkou populací v SEER (Surveillance, Epidemiology, and End Results, program amerického Národního institutu pro rakovinu) mají členové létajícího personálu o 78% vyšší výskyt melanomu (aka rakovinu kůže), o 39% vyšší výskyt nádoru štítné žlázy, o 16% vyší výskyt rakoviny prostaty a o 24% celkově vyšší výskyt rakoviny;
- u pozemního personálu je to o 19% zvýšený výskyt rakoviny mozku a CNS, o 15% vyšší výskyt nádoru štítné žlázy, o 9% vyšší výskyt melanomu (aka rakovinu kůže), o 9% vyšší výskyt rakoviny ledvin a ledvinové pánvičky, a o 3% celkově vyšší výskyt rakoviny ve srovnání s demograficky podobnou americkou populací v SEER
- létající personál má ale o 56% nižší úmrtnost na veškerý výskyt rakoviny, pozemní personál o 35%, ve srovnání s podobnou populací v USA
Celá studie v příloze.
Zdroje: nypost.com
Pozn.: dle mého čistě laického názoru zvýšený výskyt rakoviny, zejména u pilotů, souvisí s jejich profesí, tedy létáním. Většina těchto aktivit se uskutečňuje ve vysokých nadmořských výškách, kde je i vyšší výskyt ionizujícího záření (pro cestu dopravním letadlem je cca 1500x vyšší než v průměru na zemi), analgoicky k tomu je i nižší míra úmrtnosti, protože (opět zejména pilot) mají pravidelné lékařské prohlídky a tedy včasnost odhalení a zahájení léčby je vysoká.