MiG-21 / Ve znamení Delty / 1. část
Rozpočet valka.cz 2023 : 120.000,- Kč Příjmy k 1.1.2023 : 28.009,- Kč
♡ Chci přispět
♡ Chci přispět
21.7.1972 | H | Mig-21R 1919 | 47. pzlp | Bořivoj Chytrý | Spotřebování celkového množství paliva v nádržích. |
16.8.1972 | K | Mig-21MF 5211 | 5. slp | mjr. Stanislav Bitala, vel. roje + 1 voják základní služby | Při finálním přiblížení došlo k propadu letounu a nárazu do země ještě před VPD.Pilot chybně stáhl POM za zarážku “vzdušný volnoběh. ” Zároveň byl zasažen i voják základní služby z obsluhy světlometu, který se nacházel v prostoru pádu stroje. |
29.9.1972 | K | Mig-21PF 1305 | 11. slp | npor. Viliam Martonka | Chyba pilotáže. |
26.1.1973 | K | Mig-21F 0713 | 9. slp | mjr. Jaroslav Machovec, 1. tř. , ZV lt | V 19:28 hod. došlo k odhození kabiny během letu poblíž Žatce. Pilot se vracel do Bechyně, což se ukázalo jako chybné rozhodnutí. Vlivem okolní teploty vzduchu prochladl, ztratil vědomí a zřítil se i s letounem u Milevska. |
26.3.1973 | H | Mig-21MA 1115 | 4. slp | npor. Jiří Podnecký | Chyba pilotáže ve 14:30 hod. během výcvikového letu. |
29.9.1973 | P | Mig-21UM ? | 5. slp | mjr. Tlachač, instr. por. Renč | Chybí podrobnosti. Letoun zjevně opraven. |
8.11.1973 | H | Mig-21R 2058 | 47. pzlp | npor. Miroslav Číp | Přistání za ZPPD v Pardubicích. Pilot sklesal pod mraky mimo osu VPD. Snažil se opravit směr, ale dosedl cca. v 1/3 VPD. Padák utrhl a na mokré VPD letoun nemohl ubrzdit. Mig projel předpolí a skončil až na poli mimo areál letiště. Pilot nezraněn, letoun odepsán. |
21.3.1974 | H | Mig-21F 0501 | 1. slp | mjr. Miroslav Martenek, 1. tř. | Návrat z úkolu akrobacie v zóně. Na okruhu letiště v Českých Budějovicích došlo k vysazení motoru. Pilot se vzhledem k malé výšce ihned katapultoval. Dopad u obce Záluží nedaleko rodinného domu. |
23.9.1974 | K | Mig-21F 1004 | 1. lšp | mjr. Karel Doleže l, 1. tř., st. uč. lét. 2. lt | V 15:51 hod. během letu pod mraky v 30-100 m nad zemí narazil do kopce v hornatém terénu. |
29.9.1974 | P | Mig-21F 0416 | 1. slp | por. Rudolf Vyhnálek | Při startu v Českých Budějovicích došlo k poklesu otáček, což pilot vyhodnotil jako vysazení motoru. Start přerušil, ale zabrzdil až v předpolí. Letoun byl opraven. |
12.11.1974 | K | Mig-21PF 1315 | 8. slp | mjr. František Doležal, 1. tř., ZV 3. lt | Pilot se vracel za ZPPN po cvičném přepadu do Mošnova. Přistávací osa vedla přes Ostravu. Během klesání došlo k vysazení motoru (zadřená středová ložiska po nekvalitě provedené opravě) přímo nad městem. Pilot se snažil vést letoun mimo obydlenou zástavbu nehledě na vlastní bezpečnost. Poslední domy na sídlišti Ostrava-Výškovice přelétl v cca. 30 cm. Dopad 10 km před prahem VPD v Mošnově, 500 m od nejbližšího domu. Katapultoval se v 70-90 m, ale padák se vůbec neotevřel. |
11.1.1975 | H | Mig-21PF 1310 | 11. slp | mjr. Jiří Horáček, 1. tř., ZV lt | Technická vada. |
18.8.1975 | K | Mig-21R 2083 | 47. pzlp | por. Jiří Drah ovzal, 3. tř., pil. 2. lt | Start brzo ráno během LTC pluku z Pardubic k průzkumnému letu. U Červeného Kostelce vlétl při plnění úkolu do přízemní mlhy a mraků. V hornatém terénu vzápětí zachytil o svah kopce a zahynul v troskách stroje. |
19.11.1975 | H | Mig-21F 0415 | 1. lšp | mjr. Milan Pecha, 1. tř., vel. roje, uč. lét. | Technická vada. Únik oleje a následné zadření ložisek motoru. Katapultáž v 300 m 10 km J od Prostějova u obce Kelčice. Pilot dopadl cca. 100 m od trosek letounu, ale vyvázl nezraněn. |
9.1.1976 | P | Mig-21MF 5508 | 1. slp | mjr. Jan Oberfalzer, 1. tř. | Před přistáním v Českých Budějovicích se nevysunul hlavní podvozek. Pilot provedl nouzové přistání a letoun zachránil. Mjr. Oberfalzer měl za sebou již jedno nouzové přistání bez podvozku z roku 1956 na Mig -15bis. |
20.3.1976 | H | Mig-21F 1006 | 5. slp | kpt. Petr Jůdl, vel. roje 2. lt | Pilot před startem neprovedl všechny DÚ a nezajistil kabinu. Ve vzduchu došlo k jejímu pootevření. Při následné katapultáži utrpěl pilot středně těžké zranění. |
1.7.1976 | H | Mig-21R 1921 | 47. pzlp | mjr. Zdeněk Beránek, 1. tř., vel. roje, letovod 2. lt | Technická vada. Závada na motoru během nočního létání. Pilot se katapultoval u Třebechovic pod Orebem, protože 47. pzlp působil dočasně z Hradce Králové ( výluka domácí základny v Pardubicích). Utrpěl lehké zranění. |
24.5.1977 | H | Mig-21F 1105 | 4. slp | Jiří Pešava | Technická vada. |
26.9.1977 | H | Mig-21F 1010 | 5. slp | por. Stanislav Pecho | Pilot prováděl ostré střelby na PC z letiště Malacky. Při vybrání jedné ze ztečí došlo k snížení otáček motoru. Pilot tuto situaci vyhodnotil jako vysazení a katapultoval se. Letoun pokračoval v letu a dosedl na VPD v Malackách. Zastavil a shořel až na hřišti nedaleko budov zdejší základny. |
15.10.1977 | K | Mig-21MF 4314 | 9. slp | mjr. Jiří Moťka, 1. tř., vel. roje 1. lt | Přesná příčina nezjištěna. Pravděpodobně prasklý překryt kabiny po srážce s jiným strojem (v tu dobu ve vzduchu Migy č. 0410, 0609, 0312, 0710, 0701 od 9. slp). Některý z letounů zřejmě nedodržel výšk u do 2 000 m. Letoun i s pilotem dopadl do země 8 km S od Bechyně v rychlosti cca. 1 500 km/h. Technikem stroje npor. Jan Bosňák. |
27.4.1978 | K | Mig-21F 0206 | 4. slp | por. Pavel Málek | Chyba techniky pilotáže. |
5.8.1978 | H | Mig-21PFM 4408 | 11. slp | kpt. Josef Kubela | Chyba techniky pilotáže. |
4.9.1978 | K | Mig-21UM 9016 | 9. slp | pplk. František Říman, 1. tř., náč. střel. a tak. přípravy 1. sld npor. Jan Rykr, posluchač 2. roč. VAAZ | Oba piloti byli na stáži u 9. slp během letové akce. Oba zahynuli. Jako příčina byla stanovena chyba v technice pilotáže. Nepřímou obětí katastrofy se stal jeden z příslušníků SNB, kteří ohledávali místo dopadu letounu. Zemřel na následky psychického vypětí. |
17.1.1979 | H | Mig-21MF 7804 | 6. sbolp | mjr. František Ovísek, 1. tř., zprav. náč. pluku | Chyba techniky pilotáže. |
9.4.1979 | H | Mig-21F 0708 | 9. slp | por. Kurt Posselt, st. pil. 2. lt | Pilot během výcvikového letu ohlásil zdravotní problémy, včetně částečné ztráty vidění. Katapultoval se proto z jinak normálně fungujícího stroje. Příčinou byla zřejmě nevhodná kombinace jídla, kterou pilot snědl v L-Normě před vlastní letovou akcí. |
8.6.1979 | H | Mig-21F 0404 | 1. lšp | Jiří Pohnán, instr., vel. roje 2. lt | Srážka za letu ve skupině po chybě vedoucího. Oba piloti se katapultovali a vyvázli nezraněni. |
Mig-21F 0405 | Zdeno Bielik, posluchač 4. roč. VVLŠ | ||||
3.8.1979 | H | Mig-21UM 1061 | 9. slp | pplk. Milan Šeiner, 1. tř. pplk. Miroslav Vítek, 1. tř. | Při startu z letiště v Bechyni došlo k odpadnutí nezajištěného krytu kompresoru. Došlo k vysazení motoru. Oba piloti se katapultovali v 340 m. Technik letounu nrtm. Jiří Turčanský. |
9.4.1980 | K | Mig-21F 1113 | 5. slp | por. Karel Fišera | Pilot prováděl svůj první orientační let za ZPPN. Pilotáž v mracích nezvládal a střídal prudké klesání se stoupáním při vybírání za pomocí forsáže. V rychlosti více než 1 000 km/h nakonec narazil do země a zahynul. (414, asi jsme se srazili). |
22.7.1980 | H | Mig-21MF 5494 | 1. slp | npor. Peter Dubovský, 3. tř. | Během cvičného přepadu se dostal v mracích do nezvyklé polohy. Po vylétnutí z oblačnosti se vzhledem k poloze a výšce letounu nad terénem ihned katapultoval. Vyvázl nezraněn. |
2.4.1981 | H | Mig-21MA 2702 | 4. slp | mjr. Božej Struž, 1. tř., vel. roje | Výrobní technická vada. Ztráta ovladatelnosti letounu. Pilot se katapultoval bez zran ění. |
21.4.1981 | H | Mig-21MF 9901 | 5. slp | mjr. Jaroslav Ďurčo, 1. tř., ZVP lt | Technická vada. Ztráta ovladatelnosti letounu po startu díky propálení systému řízení z forsážní komory v zadní části trupu. Při katapultáži došlo k lehkému zranění. |
11.8.1981 | H | Mig-21PFM 7907 | 11. slp | Semenďák, 1. tř. | Chyba techniky pilotáže. |
22.9.1981 | H | Mig-21F 0402 | 5. slp | pplk. Josef Švejda, 1. tř., st. pil. bezp. letů | Dvojice mířila k provedení útoku bombami FAB-100 na PC. Za letu došlo k explozi bomby na levém závěsníku stroje vedoucího č. 0402. Pplk. Švejda se z neovladatelného letounu katapultoval. Na Migu č. 0505 došlo vlivem střepin k poškození náběžné hrany křídla, krytu hřebenu trupu, antény SRO, prostoru palivové nádrže (na 2 místech proraženo palivov é potrubí), vstupního kuželu, olámání lopatek kompresoru (nedošlo ale k vysazení motoru) a v neposlední řadě i k rozpraskání předního štítku kabiny. Por. Herzig však dokázal takto poškozený letoun dotáhnout zpět do Líní, takže mohl být opraven. |
Mig-21F 0505 | por. Jan Herzig | ||||
3.3.1982 | K | Mig-21MF 9715 | 4. slp | npor. Bohumil Novotný, st. pil. 2. tř. | Chyba techniky pilotáže. Pilot převedl letoun do neznámé polohy, kterou nedokázal vybrat. |
31.5.1982 | H | Mig-21F 1016 | 1. lšp | Pilotní žák z Lybie | Za letu došlo k za seknutí POM. Nedal se ubrat plyn. Pokusy o vyřešení situace stěžovala špatná jazyková schopnost pilota. Postup ŘL nebyl také bez chyb. Lybijec nakonec provedl katapultáž a vyvázl nezraněn, ale vyvážený letoun pokračoval v letu ještě 7 min.! Při dopadu naštěstí žádné škody nezpůsobil. |
6.1982 | P | Mig-21MF | 6. sbolp | Kubala | Podrobnosti nejsou známy. |
8.11.1982 | H | Mig-21MA 1202 | 47. pzlp | Jan Hendrych | Technická vada – únavová trhlina lopatky 1. stupně kompresoru. |
12.1982 | P | Mig-21F? ? | 9. slp | František Bittner | Technická vada. |
21.1.1983 | K | Mig-21US 0641 | 11. slp | mjr. Jozef Kopka, 1. tř. kpt. Jiří Kaláb, 1. tř. | Piloti nezvládli vybrání nezvyklé polohy, do které se letoun dostal. V rychlosti cca. 350 km/h narazili cca. 10 m pod okrajem do boční stěny povrchového dolu “5. květen.” Oba na místě zahynuli. |
21.5.1983 | K | Mig-21F 0618 | 1. lšp | Pilotní žák z Lybie, posluchač 4. roč. | Pilot díky malému stavu paliva omylem přistával v Olomouci. Dosedal při rychlosti 430 km/h. Nepoužil brzdící štíty, ani padák. Letoun na VPD dvakrát odskočil (tzv. “kozel”). Po vyjetí z dráhy se Mig roztříštil a začal hořet. Pilot byl vymrštěn ven a prorazil přitom překryt kabiny. Utrpěl zranění, kterým podlehl. Podle zjištění byl zbytek paliva v nádržích cca. 100 l. |
27.5.1983 | P | Mig-21PF 0306 | 8. slp | kpt. Jaroslav Adámek | 8. slp prováděl v tento den ostré střelby nad Baltem v NDR z letiště Žatec. Během startu došlo k samovolnému zavření vztlakových klapek, což pilot pozoroval na klesání přídě stroje. Považoval to však za vysazení motoru. Přerušil start, ale letoun vybočil mimo VPD. Kpt. Adámek nakonec zavřel podvozek a nechal letoun klesnout a podtrupovou nádrž. Po ukončení výběhu se dostal z letounu nezraněn. Mig byl opraven v LVO ČB a dále provozován. Jiný zdroj uvádí datum 28. 5. 1983. |
28.5.1983 | H | Mig-21PFM 7115 | 11. slp | pplk. Vladimír Daněk, 1. tř. | Pilot prováděl noční ostrou střelbu PLŘS RS-2US na cvičný terč nad Baltem v NDR. Došlo k nasátí malého padáčku od osvětlovací pumy- cíle do motoru a následovalo jeho vysazení. Pilot stačil otočit stroj zpět nad pevninu a po neúspěšném pokusu o nahození pohonné jednotky se katapultoval nad městem Greiswald (dopadl do skleníku). Kryt kabiny a sedačka dopadly také mezi domy. Letoun naštěstí mimo. |
12.7.1983 | K | Mig-21US 1032 | 8. slp | kpt. Jaroslav Krafka, 1. tř., Náč. štáb. 2. lt por. Vojtěch Valášek, bez tř. | Chyba techniky pilotáže. |
11.4.1984 | H | Mig-21PFM 7911 | 8. slp | kpt. Ladislav Klinčok, 1. tř., ZV lt | Ze letu v oblačnosti došlo ve výši 2 000 m v zatáčce k zasažení letounu bleskem. Následně vysadil motor, který se pilotovi nepodařilo znovu nahodit. Katapultoval se a vyvázl nezraněn. |
1.4.1985 | K | Mig-21F 0303 | 9. slp | mjr. Jindřich Hašlar, 1. tř. | Nezvládnutí vyšší techniky pilotáže v malé výšce. Během nácviků akrobatické skupiny “Box” prováděl pilot výkruty na konci sestavy. Při jednom z těchto prvků se letoun zřítil k zemi. |
10.5.1985 | H | Mig-21MF 4306 | 9. slp | kpt. Jiří Doležal, 1. tř., st. pil. 1. lt | Během startu z OH v Bechyni došlo těsně po odpoutání z VPD k střetu s ptáky. Vysadil motor, pilot přistával přímo před sebe. O domek BPRNS urazil část křídla s výzbrojí a letoun začal vzápětí hořet. Pilot se ale dostal z letounu nezraněn. |
28.6.1985 | H | Mig-21PF 0301 | 8. slp | pplk. Jaroslav Dušek, 1. tř., inspektor 1. sld | Po vzletu se objev ila pumpáž motoru. Pilot se katapultoval a vyvázl s poraněnou páteří. |
19.12.1985 | K | Mig-21MF 9812 | 5. slp | mjr. Stanislav Pecho, 1. tř., ZVP 1. lt | Přistání v Líních za ZPPD. Pilot neuposlechl příkaz o opakování okruhu a snažil se přiblížení dokončit. V tu chvíli byla v prostoru letiště oblačnost až na zem. Mjr. Pecho narazil i s letounem do země za letu bez vidu 2 900 m před prahem VPD, 250 m vpravo od osy dráhy. Ve stejné situaci se ocitl i kpt. Doležal, který odletěl do Žatce. Mjr. Pecho se již předtím 26. 9. 1977 katapultoval z Migu-21F č. 1010. |
30.4.1987 | P | Mig-21PF 0309 | 8. slp | por. Jaroslav Grivna | Během výcvikového letu v 9 000 m při rychlosti 950 km/h došlo k prasknutí skla překrytu kabiny. Pilot dokázal s letounem přistát i přesto, že byl zraněn na ruce a ve tváři úlomky plexiskla a neměl spojení s ŘL. |
27.6.1987 | K | Mig-21F 0208 | 4. slp | npor. Petr Hajda, 3. tř. | Pilot plnil úkoly ostrých střeleb na PC v roji(1. dvojice – mjr. Vejběra, por. Verner, 2. dvojice – kpt. Kandráček, npor. Hajda). Během zteče ztratil vedoucího z dohledu a útok vybíral nakloněním doprava místo přímo. Zachytil přitom křídlem o zem a zahynul v troskách stroje. |
Reklama
Seriál
Podobné články
Další články autora