Hippel, Hans Joachim von

     
Příjmení:
Surname:
von Hippel von Hippel
Jméno:
Given Name:
Hans Joachim Hans Joachim
Jméno v originále:
Original Name:
-
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
podplukovník lieutenant colonel
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
12.09.1893 Berlín-Friedenau
12.09.1893 Berlin-Friedenau
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
06.08.1975 Boppard na Rýně
06.08.1975 Boppard on the Rhine
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
Stíhací pilot v 1. sv. válce
Technický důstojník Jasta 71
Dopravní pilot ve 2. sv. válce
Fighter pilot in the WWI
Technical Officer for Jasta 71
Transport pilot in the WWII
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- -
Související články:
Related Articles:
Zdroje:
Sources:
flieger-album.de
URL : https://www.valka.cz/Hippel-Hans-Joachim-von-t126219#428198 Verze : 0
Každý, kdo se zajímá o letectví 1. světové války, dříve či později narazí na jméno Hanse von Hippela. Tento muž však neproslul tím, že by byl stíhacím esem, nýbrž nápadným markingem svých letounů.

Hans Joachim Theodor Gottlieb von Hippel se narodil 12. 9. 1893 v předměstské části Berlína Friedenau jako druhé dítě pruského generála Konráda von Hippel a jeho ženy Else von Hippel.

Po vypuknutí 1. světové války šel na frontu se 4. plukem polního dělostřelectva a byl v květnu 1915 povýšen na poručíka. V roce 1916 v něm stále více rostla touha po létání a tak si podal žádost o přeložení k letectvu. Žádosti bylo vyhověno a v listopadu 1916 se hlásil u Fliegerersatzabteilung (letecké výcvikové jednotky) a po úspěšném dokončení výcviku byl počátkem roku 1917 přidělen k FFA 37, která působila na východní frontě. Zde se účastnil především průzkumných a bombardovacích bojových letů za linií fronty. 30. října 1917 sestřelil spolu se svým pozorovatelem poručíkem Königem za ruskou linií Nieuport 17. Šlo o jeho první potvrzený sestřel. Poté byl odeslán k přeškolení na jednomístné letouny a 22. prosince 1917 (podle jiných údajů již 20. 12.) byl zařazen k stíhací letce 5 (Jasta 5). Jasta 5 se v té době nacházela na letišti v Boistrancourt na západní frontě, v sektoru 2. armády a jejím velitelem byl Oblt. Richard Flashar (2 sestřely). Letka operovala s letouny Albatros D.V.

Hned 22. 12. se von Hippel zúčastnil letecké přehlídky pro císaře Viléma II., jenž byl tou dobou u Jasta 5 na inspekci. Téhož dne také Hans obdržel svůj pilotní odznak.

Von Hippel byl u Jasta 5 dobře přivítán. Už ve výcviku se spřátelil Lt. Paulem Bäumerem (44 sestřelů, Pour le Mérite) a navíc za Hansem často jezdila na návštěvu jeho sestra Erna, která poblíž sloužila jako zdravotní sestra. Erna s sebou často brávala své kolegyně a dámské společnosti si von Hippelovi spolubojovníci podle všeho dosti považovali.

Von Hippel byl také nadšenec do fotografování - díky němu dnes máme desítky snímků pilotů a letadel Velké války, které pořizoval jak u Jasta 5, tak později během své služby u Jasta 71.

19. ledna 1918 nárokoval von Hippel sestřel Sopwith Camelu u Vendhuille. V tom čase a prostoru mohlo jít o Sopwith Camel 54. perutě, pilotovaný 2nd Lt. F. M. Ohrtem, který padl do zajetí. Von Hippel tak získal svůj druhý potvrzený sestřel.

Kromě úspěchů přicházely také samozřejmě ztráty. Smolný den pro Jastu 5 byl 17. února 1918. Ltn. Rumey (tehdy 9 sestřelů, celkem 45) byl sestřelen, a jeho letoun po nouzovém přistání shořel, Ltn. Schlömer (celkem 4 sestřely) byl ve vzdušném boji střelen do chodidla a musel nouzově přistát, von Hippel přistál vedle něj, aby mu mohl poskytnout první pomoc. Při vzletu však jeho motor vysadil a von Hippel znovu těžce dopadl na pole. Z jejich Kette (roj) čtyř letadel se tak jen jedno vrátilo do Boistrancourt bez incidentu.


O dva dny později měl von Hippel naopak štěstí, když při vzdušném boji "se třemi nebo čtyřmi Sopwithy" ve výšce přes 4 000 metrů, ztratil levou spodní nosnou plochu jeho Albatrosu D.V (pilotoval tehdy stroj Oblt. Flashara se sériovým číslem D.2065/17 - slavného rudého draka). Díky citlivé pilotáži se mu nakonec po 15minutovém sestupu podařilo svůj těžce poškozený stroj posadit na zem a ačkoliv se stroj převrátil, von Hippel vyvázl nezraněn.

Hippel sám vylíčil tento zážitek takto: "18. února 1918 Jasta 5 vzlétla a velmi vrzy se ocitla ve výšce 5 000 m ve vzdušném boji s anglickými stroji. Já jsem pilotoval dvojplošník Albatros D.V a provedl střemhlavý let asi o 1 000 m níže. Když jsem chtěl stroj srovnat, pocítil jsem krátké trhnutí a viděl, jak se spodní levá nosná plocha utrhla od trupu. Výztužné dráty se také utrhly a křídlo odletělo. Stroj, který byl nyní těžký na pravou stranu, hrozil pádem do vývrtky. S příslušnou korekcí kormidel se mi zdařilo jej udržet v horizontální poloze. Měl jsem vyřazený motor a zapalování a nemohl zatáčet. Plochým klouzavým letem se mi zdařilo se strojem přistát, ten se potom překotil, protože při přistání řízení již nefungovalo. Kéž bych měl Heineckeho padák, ve výšce 4 000 m bych bez zdráhání vyskočil. Křídlo jeden muž od domobrany našel 20 km od místa přistání a přinesl jako suvenýr. Bylo zcela neporušené. Jaký pocit jsem měl během této čtvrthodiny, si asi domyslíte. Příhoda se stala nad Le Catelet."

V březnu začala německá jarní ofenzíva. Letouny všech dostupných jednotek se účastnily tvrdých vzdušných bojů, které se protáhly až do následujícího měsíce.

A potom přišel tragický 21. duben 1918. Toho dne byl ve vzdušném boji ztracen Manfred von Richthofen, nejúspěšnější německý stíhač. Jasta 5 se nacházela poblíž jeho posledního boje nad údolím řeky Sommy. Ačkoliv v tomto boji nenárokovali piloti Jasta 5 žádná vítězství, ani neutrpěli žádné ztráty, došlo mezi nimi a anglickými letouny k tvrdému boji. Ltn. Mai (tehdy 9 sestřelů, na konci války 30) odhadoval, že se boje zúčastnilo 150-160 letadel. Ačkoli toto číslo je jistě nadsazené, je nicméně pravda, že akce byla intenzivní a Kette z Jasta 5 se boje účastnila. Zápis v deníku letky jenom lakonicky konstatuje, že Kette startovala v 11.09 hod. a vrátila se ve 12.45 hod. po těžkém boji nad Corbie. Hans von Hippel, letící toho dne na DVa 6530/17 na jeho 81. bojový let, byl jedním ze vzdálených svědků Richthofenova pádu a napsal si do deníku: "Pozorovali jsme Manfreda von Richthofena v jeho červeném trojplošníku v boji za nepřátelskými liniemi. Richthofen, zřejmě kvůli selhání motoru, přistál uvnitř nepřátelských linií a podle našeho pozorování, nebyl napaden nebo sestřelen."

Je zajímavé, že německých svědectví o tom, že Richthofen dovedl svůj stroj k úspěšnému nouzovému přistání je více - je snad možné, že skutečně přistál a nakonec byl zastřelen až na zemi přibíhajícími australskými vojáky? Diskuse o von Richthofenově smrti je stejně vášnivá jako nevyřešitelná. Každopádně ztráta nejschopnějšího německého vzdušného velitele a nejvíce oslavovaného válečného hrdiny byla pro Luftstreitkrafte hroznou ranou. Richthofen byl opravdu nenahraditelný.

V květnu 1918 také Jasta 5 přezbrojila na trojplošníky Fokker Dr.I. Von Hippel s jich nicméně moc neužil, protože již 18. června byl odvelen na Idflieg (Inspektorat der Flieger - Inspektorát letectva), kde působil při výcviku nováčků a odtud byl dne 15. srpna 1918 von Hippel převelen k Jasta 71 jako její technický důstojník. Jasta 71 sídlila v Habsheimu na jižním úseku fronty skupiny armád B. Jednotce velel Lt. Herman Stutz (6 sestřelů). Jasta 71 operovala proti francouzskému letectvu a dosáhla od svého vzniku lednu 1918 pěti sestřelů při třech vlastních ztrátách. Také von Hippel se snažil vylepšit skóre své nové jednotky, ale až do uzavření příměří v listopadu 1918 žádný potvrzený úspěch nezískal. Hlásil sice sestřel Spadu 13 22. srpna a 27. října 1918, avšak tato vítězství zůstala nepotvrzená. Von Hippel obdržel Železný kříž 1. třídy a byl mu propůjčen Hansovní kříž města Brém.

Po válce zůstal von Hippel ještě nějakou dobu v armádě, avšak později se stal úspěšným leteckým akrobatem. Roku 1926 například podletěl Hohenzollernský most v Kolíně nad Rýnem. V letech 1927-1935 létal jako dopravní pilot u Lufthansy a roku 1936 vstoupil do Luftwaffe, kde létal s dopravními Junkersy Ju 52. Do roku 1945 dosáhl hodnosti podplukovníka.

Hans Joachim von Hippel zemřel 6. srpna 1975 ve věku 82 let v Boppardu na Rýně.


Zdroje: G K Merrill: JASTA 5, Volume Two, nakl. Albatros Productions, Ltd., Berkhamsted 2004, ISBN 1-902207-68-8
flieger-album.de
https://aces.safarikovi.org/

Hippel, Hans Joachim von - Hans Joachim von Hippel podlétá Hohenzollernský most v Kolíně nad Rýnem.

Hans Joachim von Hippel podlétá Hohenzollernský most v Kolíně nad Rýnem.
URL : https://www.valka.cz/Hippel-Hans-Joachim-von-t126219#428199 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více