Vozidla Ural a jejich modely
♡ Chci přispět
V poslední době se v modelářských obchodech a na různých setkáních sběratelů objevilo několik nových modelů těchto vozidel.
Prvním a nejstarším z nich je kovový model s plastovými doplňky ( 1:43 ) nákladního automobilu Ural – 4320. Podstatně mladšími jsou plastikové stavebnice ( 1:35 ) vyráběné ukrajinskou firmou ICM - stavebnice raketometu BM – 21 a nákladního automobilu Ural – 4320, každá ve dvou variantách.
Mnohé čtenáře bude proto zajímat technický popis nákladního automobilu a raketometu.
Počátky výroby nákladních automobilů v Uralském automobilovém závodě ve městě Miass ( Čeljabinská oblast ) spadají do začátku 60. let XX.století. Výrobě popisovaného nákladního automobilu předcházelo velké množství verzí automobilu Ural-375 s benzinovými motory. V minulosti i raketomet BM –21 využíval tento podvozek. Bohužel tento rozšířený typ, používá se pro různé účely i v ČR, není jako model v měřítkách 1:35 a 43 vyráběn. V jiných měřítkách ( 1:72 a 1:87 ) je čas od času viděn na sběratelských setkáních, jako podvozek různých druhů civilní a vojenské techniky. Jako příklad je na následujícím obrázku zobrazen sedlový tahač Ural-375 SN.
Ural-375 SN
V současné době Uralský automobilový závod produkuje výhradně vozidla s dieselovými motory. Základními typy vozidel jsou následující modely – mnohoúčelový 4320-31, 5323-20 a 5423-20 a plánuje se výroba perspektivního 6361. Velké rozšíření těchto vozidel potvrzují informace výrobního závodu, kde se uvádí, že podvozky Ural jsou použity u 384 druhů vojenské techniky- transportní vozidla, nosiče protiletadlových systémů, velitelská stanoviště … . Na obrázku je pohled na radiolokační stanici P-18.
Radiolokační stanice P - 18
Civilní produkce zahrnuje valníky, tahače, skříňové automobily pro přepravu osob, dílny, jeřáby, cisterny….. Některé verze jsou zobrazeny na následujících obrázcích. Pro větší představu o produkci je pro zájemce uvedena v závěru článku internetová adresa závodu UralAz, kde je uveden výrobní program.
Ural – 5323-20
Ural - 5423
V dalším se zaměřím na popis verze 4320-31, která je předlohou obou variant stavebnic ICM.
Ural-4320-31 ( vojenská verze ) je třínápravový automobil o vysoké průchodivosti, typu 6x6. Může být provozován při teplotách od -40C do +40C. Nosnost vozidla je v terénu 6500 kg, vozidlo je schopno táhnout vlek o hmotnosti 12000kg, nebo přepravovat až 27 osob. Je vyráběna i verze s lokální pancéřovou ochranou.
Celková hmotnost zatíženého vozidla je 15300 kg. Maximální rychlost činí 90 km/hod, jízdní dosah až 800 km. Vozidlo je schopno překonávat brod o hloubce - 1,5 m, maximální úhel stoupání představuje 31°.
Rozměry nezatíženého vozidla jsou: výška kabiny - 2 805 mm, výška oblouků korby - 3 005 mm, světlost 400 mm. Přední nájezdový úhel je 38°a zadní 36°.
Šířka vozidla je 2 500mm, délka 7 630 mm.
Ve vozidle může být instalován motor KamAZ-740 a nebo v posledních výrobních seriích motor JaMZ-238M2. Protože se mi nepodařilo identifikovat v modelu typ konkrétního motoru, uvádím krátké charakteristiky obou. Jsou to 8 válcové motory s válci do V s kapalinovým chlazením o výkonu u KamAZ-740 210 ks ( 154 kW ) a u motoru JaMZ-238M2 – 240ks ( 176 kW ).
Převodovka je pětistupňová pro jízdu vpřed a jednostupňová pro jízdu vzad. Přídavná převodovka je mechanická, dvoustupňová ovládaná s kabiny řidiče. Přední náhon je trvale zapnut.
Kola o rozměru 14,00 - 20 jsou vybavena centrálním huštěním pneumatik. Tlak je regulován řidičem i během jízdy podle provozních podmínek v rozsahu od 0,5 kp/cm2
( 0,049Mpa ) do 3,2 kp/cm2 (0,313MPa).
Řízení je šnekové s hydraulickým posilovačem. Provozní brzdy jsou čelisťové na všech kolech. Jejich ovládání je hydraulicko - pneumatické, dvouokruhové. Prvním okruhem jsou ovládány brzdy kol přední a střední nápravy, druhým brzdy zadní nápravy, porucha brzdové soustavy je signalizována kontrolkou na přístrojové desce. Vozidlo je vybaveno motorovou brzdou, parkovací brzda je mechanická.
Elektrická instalace je jednovodičová s ukostřeným záporným pólem, provozní napětí sítě je 24 V. Zdrojem elektrické energie je alternátor ( 1 kW ) a 2 akumulátory ( 2x 140 Ah nebo 2x 190 Ah ). Zapalování je bezkontaktní polovodičové.
Na vozidle mohou být namontovány dvě skříně odběru výkonu pro pohon pomocných zařízení při zastávce vozidla - např.čerpadla, el.generátoru ... Může být dále instalován naviják s max. přípustným tahem 7 000 kg a délkou lana 60 m. Objem hlavní palivové nádrže je 210 a záložní 60 litrů.
Korba vozidla je celokovová se sklopným zadním čelem, vybavena podélnými sklopnými lavicemi pro přepravu až 27 osob. Má délku 3 890 mm, šířku 2 330 mm, výška bočnic je 1 000 mm. Na obloucích může být natažena plachta. Nářadí a příslušenství je uloženo v kabině řidiče pod a za sedadly a ve schránkách. Záložní kolo je upevněno vertikálně za kabinou.
Na následujícím obrázku je pro inspiraci modelářů zobrazen Ural-4320-31 v zimní kamufláži.
Ural-4320-31
Ukrajinská firma ICM vyrábí modely vozidel Ural-4320 a BM-21 na podvozku Ural-4320 v klasické podobě, tak i v rozšířených verzích programu „ LOKÁLNÍ KONFLIKTY 20. STOLETÍ “ – Čečensko, Kosovo. Zobrazení krabic modelů je na následujících obrázcích.
Do rukou se mi dostala stavebnice raketometu BM – 21 zobrazující epizodu jeho použití v „ protiteroristické operaci Federálních vojsk Ruska v Čečensku“ ( citace uvedená v originálním návodu ICM ). Zobrazení víka krabičky je na obrázku.
Nemám v úmyslu se zabývat politickým pozadím této operace a popisem historie raketometů, vše vychází za rámec mého příspěvku. Zaměřím se na technický popis a použití raketometu BM – 21.
V současné odborné literatuře je tento druh bojové techniky začleněn do velké skupiny zbraňových systémů MLRS- MULTIPLE LAUNCH ROCKET SYSTEM.
Samohybný raketomet BM- 21 GRAD je základním palebným prostředkem MLRS komplexu GRAD, který je určen k přímé palebné podpoře a ničení plošných cílů, omezeně ke zřizování výbušných zátarasů do vzdálenosti až 21 km. Velmi dobrá průchodnost v terénu a rychlost přesunu na komunikacích je zabezpečena použitím osvědčeného podvozku automobilu Ural – 4320-31. Při použití poměrně malé ráže rakety – 122,4 mm má vysokou mohutnost palby. Nedostatkem je zdlouhavé ruční nabíjení, nastavování odměru a náměru při jeho použití.
Při modelovém bojovém použití (centrální řízení palby) je šest bojových vozidel BM – 21 soustředěno do palebné baterie, doplňování raketami je zabezpečeno muničními vozidly, také na bázi Ural 4320-31. Řízení palby baterie je zabezpečeno použitím automatizovaným systémem řízení palby oddílu 1V 12/ 1V12 M MAŠINA.
Zbraňová nástavba je tvořena raketnicovou skříní o 40 raketnicích, vrchní lafetou s odměrovým a náměrovým ústrojím s ručním mechanickým ovládáním, torzním vyvažovačem, zaměřovačem s dělostřeleckým dalekohledem. Spojení nástavby je pomocí kulové dráhy. Odpálení raket je řešeno elektricky s možností volby intervalu a počtu odpálení raket v salvě. Přesnost palby je zabezpečena rotací jednotlivých raket po jejich odpálení z raketnicové skříně. Palba je z bezpečnostních důvodů vedena obsluhou z okopu vzdáleného až 50 m.
Pro střelbu jsou využívány rakety 9 M 22 / 28 s tříštivotrhavými, dýmovými, chemickými a kazetovými hlavicemi. Maximální rychlost střelby je 40 raket za 30 sekund. Doba přípravy raketometu ke střelbě je 3 minuty.
Technické údaje použitých raket jsou uvedeny v tabulce:
9M22 | 9M22U | 9M22U-1 | 9M28 | 9M22K | |
Ráže rakety [mm] |
122,4 |
||||
Druh hlavice |
tříštivotrhavá se zvýšeným střepinovým účinkem |
kazetová | |||
Max. dostřel [km] |
20,127 |
10,8 | 20 | ||
Min. dostřel [m] |
500 |
||||
Hmotnost [kg] - rakety |
65,72 | 66,78 | 66,6 | 45,8 | 66,6 |
- hlavice |
40 |
||||
- náplně |
6,4 |
14 | |||
Typ náplně/submunice |
TGAF - 5 |
PTM-1 / PFM-1S | |||
- počet |
- |
6 ks / 32 ks | |||
Zasažená plocha salvou [m2] |
do 400 000 |
do 180 000 |
Submunice je charakterizovaná v následující tabulce
Typ submunice | Charakteristika |
PTM – 1 | protitanková, protipásová mina, autodestrukce 6, 12, 20, 40 hodin |
PFM – 1S | protipěchotní mina, kapalná trhavina VSZ-6, autodestrukce 1 až 40 hodin |
Minové pole zřízené na vzdálenost 20 km má rozměr až 600 x 300 m.
Vlastní stavebnice je uložena v rozměrné krabici a je doplněna poměrně přehledným stavebním návodem ( 12 stran ) v anglickém, německém, ruském a ukrajinském jazyku. V závěru návodu je barevné schéma a tabulka doporučených barev Humbrol. Jednotlivé stavební díly vozidla jsou z tmavě zeleného a z průhledného plastiku, díly členů obsluhy jsou z bílého. Pneumatiky jsou z tvrdé černé gumy s věrně vyznačeným taktickým vzorkem. Kvalita výlisků je dobrá. Všechny díly uspořádány do přehledných rámečků. Celkový počet dílů je 388.
Velmi kvalitně je propracován rám a podvozek vozidla – jednotlivé nápravy, zavěšení kol, spojovací hřídele a nosníky. Návod je přehledný a umožňuje postupné sestavení jednotlivých uzlů, agregátů a celkovou kompletaci modelu. V návodu jsou uvedeny barvy jednotlivých dílů. Doporučená kamufláž vozidla odpovídá standartu Ruských ozbrojených sil. Jsou možné i další kamufláže armád, které BM-21 využívají v různých regionech světa, to je však již záležitost každého modeláře.
Jedná se o kvalitní model, který rozhodně obohatí sbírku fandů současné bojové techniky v měřítku 1:35, může tvořit i základ dalších zajímavých konverzí a diorám.
Materiály: archiv autora, foto autor, Internet
Podobné články
Další články autora