Tabulka jednotlivých výrobních Blocků F-16
Rozpočet valka.cz 2023 : 120.000,- Kč Příjmy k 11.07.2023 : 93.998,- Kč
♡ Chci přispět
♡ Chci přispět
Typ | Model | Block | Motor | Popis | Vstup vzduchu |
Prototypy | YF-16 | Prototyp | F100-PW-100 | V polovině sedmdesátých let byly postaveny dva jednomístné prototypy s.n.: 72-01567 a 72-01568. | NSI |
YF-16/CCV | Prototyp | F100-PW-100 | Stroj vznikl přestavbou prvního prototypu 72-01567. Přestavba spočívá v přidání velkých trojúhelníkových plošek pod vstup vzduchu pro zvýšení manévrovacích schopností. | NSI | |
XF-16/FSD | Prototyp | F100-PW-100 | Po získání kontraktu, bylo jako ověřovací série, postaveno šest jednomístných (s.č.:75-0745 - 75-0750) a dva dva dvoumístné (75-0751, 75-0752) stroje. | NSI | |
XF-16/FSD | Prototyp | GE F101 DFE | XF-16A/FSD (75-0745) byla později vybavena novým motorem General Electric a sloužila jako prototyp novějších F-16C/D. | NSI | |
F-16XL | Prototyp | F100-PW-100 a postupně F110-GE-100 a F100-PW-200 |
Dvě jednomístné F-16 FSD (75-0749, 75-0747) byly přestavěny (získaly velké delta křídlo) na unikátní F-16XL-1 a 2. F-16XL-2 byla posléze přestavěna na dvoumístnou. Na obou strojích byly porováděny různé testovací úpravy včetně zkoušek motorů. | NSI | |
AFTI/F-16 | Prototyp | F100-PW-100 | V roce 1979 byl jeden z FSD (75-0750) upraven stejně jako YF-16/CCV - přidány velké ovládací plochy pod vstup vzduchu. Tento stroj sloužil do roku 2001 jako testovací platforma. V současnosti se nachází v U.S. Air Force Aviation Museum ve Wright-Patterson AFB, Dayton Ohio | NSI | |
F-16/79 | Prototyp | J79-GE-119 | Dvoumístný FSD (75-0752) byl pro přestavěn pro zástavbu výkonnějšího motoru od General Electric, po zkouškách obdržel zpět původní motor a vrátil se k výrobci. | NSI | |
F-16A/B | F-16A/B | 01/05/10 | F100-PW-200 | První seriové F-16 s menší výškovkou a radarem Westinghouse AN/APG-66. Blk.01/05 měly černé kryty radiolokátorů, v průběhu služby byly upgradovány na Blk.10 s šedivým radomem. | NSI |
F-16A/B | 15 | F100-PW-200 | U Blk.15 proběhla první velká úprava, která mimo drobnějších změn v elektronice spočívala ve zvětšení výškovky cca o 15%. | NSI | |
F-16ADF | 10/15 | F100-PW-200 | Další velkou úpravou proběhlo 216 strojů F-16A Blk.15 a jeden Blk.10 (80-0525). Touto úpravou prošlo i 24 F-16B Blk.15. Celý upgrade spočíval hlavně v zástavbě modernější elektroniky, umožňující použití střel AIM-7 a u mnoha strojů (ne u všech) přibyly antény IFF před kabinou. Tyto stroje slouží u Air National Guard. | NSI | |
F-16AM/BM | 10/15 | F100-PW-200 | Starší stroje ve službách NATO (ne USAF) jsou přestavovány v rámci programu MLU, jedná se hlavně o výměnu elektroniky a další dílčí úpravy. Množství úprav se liší stát od státu. | NSI | |
F-16A/B | 20 | F100-PW-220 | Jedná se o poslední výrobní blok verze A/B, který již obsahuje mnoho vylepšení, které jsou použity u pozdějších C/D, například nové el. vybavení včetně počítače MMC, nových multifunkčních displayů (MFD) v kokpitu, nového HUD a radaru AN/APG-66(V2A). Stroje z tohoto bloku mohou nosit pod vstupem vzduchu elektronické podvěsy stejné jako používají F-16C/D. U dvoumístných strojů je v zadním cockpitu nainstalován HUD repeater. | NSI | |
F-16C/D | F-16C/D | 25 | F100-PW-200, F100-PW-220 | Jedná se o první výrobní serii F-16C/D, kokpit je již osazen již 4"x4" MFD, větším HUD a novým radarem AN/AGP-68. V průběhu služby byla část strojů vybavena novějším motorem F-100-PW-220E s digitálním ovládáním (DEEC). | NSI |
F-16C/D, též F-16N a TF-16N |
30 | F110-GE-100 | První stroje vybavené seriově motorem General Electric. Další úprava umožňuje použití protiletadlových raket AIM-120 AMRAAM. Na náběžné hraně křídel přibyly antény výstražného systému AN/ALR-69 RWR. Z důvodů výkonnějšího motoru byla část strojů vybavena již novým větším vstupem vzduchu (MCID). Letouny označené jako F-16N a TF-16N jsou určeny pro letky Agressors u U.S.NAVY a MARINES. Tyto stroje jsou speciálně odlehčeny (mimo jiné mají odstraněný kanon). | MCID ale část je vybavena menším NSI | |
F-16C/D | 32 | F100-PW-220 | Stejné jako u Blk.30, ale není vybavena výkonnějším motorem, proto zůstává původní vstup vzduchu (NSI). | NSI | |
NF-16D VISTA | Test | F110-GE-100, F100-PW-229 |
Byl postaven jeden stroj označovaný jako NF-16D VISTA, který slouží jako zkušebna pro různé druhy motorů s měnitelným vektorem tahu. Mimo výrazného zbarvení je tento dvoumístný stroj vybaven zvětšeným hřbetem (ADS) stejným jako používá IAF a Singapurské letectvo. | MCID | |
F-16C/D, též F-16CG/DG |
40 | F110-GE-100 | Tyto stroje jsou vybaveny novým širokoúhlým (WAR) HUD, novým radarem AN/APG-68(V), GPS a na dvou závěsech pod vstupem vzduchu mohou nosit elektronické kontejnery systému LANTIRN (navigační AN/AAQ-13 a zaměřovací AN/AAQ-14). Z důvodů zvýšení nosnosti byla zvětšena kola hlavního podvozku, proto byly kryty podvozku mírně vybouleny. | MCID | |
F-16C/D, též F-16CG/DG |
42 | F100-PW-220 | Viz. Blk.40 | NSI | |
F-16C/D, též F-16CJ/DJ |
50 | F110-GE-129 | Tyto stroje jsou prakticky shodné s Blk.40. V kokpitu se však nalézá standartní WAC HUD (stejný jako u Blk.30). Na pravé straně pod vstupem vzduchu je možnost zavěsit elektronický kontejner AN/ASQ-213 HTS (HARM Targeting Systém), který slouží k navádění protiradiolokačních raket AGM-88 HARM. Blk.50 jsou primárně určeny pro mise typu Wild Weasel (REB). | MCID | |
F-16C/D, též F-16CJ/DJ | 52 | F100-PW-229 | Viz. Blk.50 | NSI | |
F-16C/D, též F-16CJ/DJ | 50 Plus (CCIP) | F110-GE-129 | Jedná se o poslední vyrobené verze Blk.50. Mimo dílčích vylepšení elektroniky je u těchto strojů možnost nosit nové CFT (Conformal Fuel Tanks) přídavné nádrže, které se usazují přímo ze shora na trup. Jednou z markantních úprav v rámci programu CCIP je přidání IFF antén dopředu před překryt kabiny. Tyto stroje pak mouhou nosit též elektronické kontejnery systému LANTIRN, jako Blk.40. | MCID | |
F-16C/D, též F-16CJ/DJ | 52 Plus (CCIP) | F100-PW-229 | Viz. Blk.50 Plus (CCIP) | NSI | |
F-16E/F | F-16E/F | 60 | F110-GE-129 | První stroje vybavené seriově obdobnou elektronikou a radarem jako je u F/A-22 Raptor. Tyto letouny jsou prozatím stavěny na objednávku řeckého letectva. Dvoumístné F-16 budou vybaveny stejným zvětšeným hřbetem jako stroje IAF a Singapurského letectva. Samozřejmostí je možnost nošení přídavných nádrží CFT. | MCID |
F-16I | F-16I | 62 | F100-PW-229 | Dvoumístné F-16 určené pro IAF letectvo, vybavené zvětšeným hřbetem (ADS), izraelskou elektronikou a možností nošení přídavných nádrží CFT. | NSI |
Poznámka: U F-16 se používají dva druhy vstupu vzduchu v závyslosti na typu použitého motoru. Pro všechny varianty motoru Pratt &Whitney F100-PW se používá tzv. "malý sacák" NSI (Normal Shock Inlet). U většiny letounů vybavených motorem General Electric F110-GE se požívá tzv. "velký sacák" MCID (Modular Common Inlet Duct). Toto pravidlo neplatí u 174 strojů Blk.30, které požívají menší vstup vzduchu NSI. |
Reklama
Podobné články
Další články autora