Ladislav Světlík

Autor: Michal Rak 🕔︎︎ 👁︎ 31.088

Narodil se 23.3.1917 v Plzni, kde se také ve Škodovce vyučil soustružníkem. Po práci pak navštěvoval letiště Západočeského aeroklubu na letišti Plzeň-Bory. V rámci akce 1000 nových pilotů zde prodělal i pilotní výcvik. V letech 1936-37 pak absolvoval vojenský výcvik ve Škole pro odborný dorost letectva ve VLU v Prostějově. Poté až do okupace sloužil u 38. stíhací letky leteckého pluku 3 a to na letištích Vajnory, Piešťany a Boleráz.

Po obsazení ČSR německou armádou uprchl do Polska a odtud odplul do Francie. V Chartres se přeškolil na americké stíhačky Curtiss Hawk H-75 a dne 2.12.1939 odchází s první skupinou přeškolených čs. letců na frontu. Je společně s J.Klánem a F.Cháberou přidělen k GC II/5. Přestože začal létat již během Podivné války, první vítězství zaznamenal až šest dní po zahájení německého útoku na Francii.

Reklama

Dne 16.5.1940 v 9.15 odstartovalo pět Curtissů GC II/5 na hlídku mezi Mety a Ethan a jedním z pilotů byl i Světlík. Během letu stíhači narazili na průzkumný Hs 126 a po delší honičce ho severně od Esch-sur-Alzette v Lucembursku sestřelili. Při další akci toho dne byl pak Světlíkovi aj.Giscolonovi přiznán pravděpodobný sestřel bombardovacího Do 17.

Další vítězství získal 25.5., když se poblíž Angevillers podílel společně s dalšími sedmi piloty na zničení Dornier Do 17.

Dlouhý souboj absolvoval 29.5. Pozdě odpoledne pronásledovala čtveřice pilotů GC II/5 průzkumný Do 17 na jeho cestě zpět do Německa. Dlouhá honička probíhala nízko nad zemí a i když francouzští stíhači vystříleli deset tisíc nábojů ze svých kulometů, poškozený protivník jim unikl do Německa a piloti si mohli připsat jen pravděpodobný sestřel. Neúspěšnými lovci byli R.Destaillac, P.Villacéque, P.Boudier a L.Světlík.

Dne 5.6., v den kdy začala hlavní a rozhodující část bitvy o Francii – německá operace Rot, si připsal světlík další úspěch. Jeho jednotka byla vyslána vyčistit prostor mezi Chaulnes-Neseles-Marchelport před příletem francouzských bombardérů. Došlo k utkání s Messerschmitt při nichž obě strany utrpěly ztráty. Cestou zpět pak narazili na pozorovací Hs 126 z jednotky 1.(H)/21 a devět pilotů, mezi nimi i Světlík a Klán, jej u Noyonu sestřelilo.

O dva dny později doprovázelo jedenáct Curtissů bombardéry na Roye, ale během cesty narazili na německý bombardovací svaz. Obraná palby střelců byla však velmi silná a přesná a po návratu na letiště mohli všichni piloti nahlásit jen jeden do 17 jako pravděpodobně sestřelený.

Reklama

Poslední vítězství ve Francii získal 15.6.1940. Šestice stíhačů narazila při návratu z krytí železnice mezi Neufachateau a Chaumontom na osamělý He 111 a u Champilitte jej sestřelili.

Pak už ale následoval jen ústup stále více na jih, který skončil až podepsáním příměří s Německem v severní Africe. Ve Francii tak Světlík nalétal 45,20 operační hodiny a získal sedm sestřelů (4 jisté a 3 pravděpodobné). Jako ostatní čs. letci odplul přes Gibraltar do Velké Británie. Zde byl přijat do RAF a 19.9.1940 byl přidělen k nově vytvořené 312.čs.stíhací peruti. Přestože se s ní účastnil mnoha válečných operací, např. Bitvy o Británii a doprovodů bombardérů nad kontinent, další a zároveň poslední vítězství získal během příprav na invazi v Normandii. Mezitím ještě, od srpna 1942 do ledna 1943, sloužil jako zalétávací pilot u 38. 20. MU.

Od lednu 1944 se 312.peruť, stejně jako ostatní čs. perutě, přezbrojovala na nové Spitfiry Mk.IX a podnikala útoky na důležité cíle v Normandii. Dne 23.3.1944 doprovází 134.čs.wing 72 amerických bombardérů B-26 Marauder nad nádraží Haine St. Pierre v La Louviere. Během otočky k návratu se na svaz vrhne několik Focke-Wulfů Fw 190A. rozpoutá se divoký souboj během něhož Světlík pronásleduje jednu německou stíhačku až k zemi. Čech do nepřítele vystřílí všechnu svou munici a výsledek se dostavuje. Německý pilot, Lt.Georg Kiefner z 1./JG 26 a vítěz 11 leteckých soubojů, odhazuje překryt kabiny a opouští svůj zmrzačený letoun na padáku. Je sice raněn,ale za krátko se vrací do služby jako velitel 1./JG 26. Vše se to stalo v 17.45 u městečka Menin. Světlík se tak stává leteckým esem.

Poté se krátce účastní samotné invaze, ale 3.7.1944 mu končí druhý operační turnus a on nastupuje k letecké dopravě. Mezi 7.11.1944 a 2.2.1945 prodělal u 105.(T) OTU přeškolení na Wellingtonech Mk.X a poté až do 3.5.1945 sloužil u 11. Ferry Unit v Talbenny, kde přelétával Wellingtony Mk.X a XIII. Poté byl zařazen k 147. perutím, kde až do srpna 1945, kdy se vrátil do vlasti, létal na slavných Dakotách Mk.III a IV.

Za svou vynikající válečnou službu byl čtyřikrát vyznamenán Čs.válečným křížem, 4x Čs. medailí Za chrabrost, Čs. medailí Za zásluhy I.st.,Pamětní medailí čs. zahraniční armády (F-VB), francouzským Croix de Gurre s jednou zlatou a dvěma stříbrnými hvězdami, britským The 1939-45 Star with Battle of Britain Clasp, Air Crew Europe Star a Defence Medal.

Po návratu do ČSR létal u Letecké dopravní skupiny v Praze-Ruzyni. Roku 1946 odešel do civilu a nastoupil jako kapitán u ČSA. Zde létal na Siebelech Si 204D, Ju 52/3m a hlavně na Dakotách. Čistky po únoru 1948 se však nevyhnuly ani západním pilotům u ČSA. Dne 24.3.1950 se tak stal spoluúčastníkem hromadného úletu tří Dakot ČSA z Brna, Ostravy a Bratislavy do zahraničí. Všechny letouny přistály na letišti Erding u Mnichova. Do exilu se tak dostalo šest západních letců a několik dalších osob.

Ve Velké Británii opět vstoupil do RAF a nejprve létal na Ansonech u Central Navigation Schoul a 5.Advance Navigation Schoul. Poté létal na Spitfirech, Vampirech, Venomech a Meteorech v Central Gunnery Schoul v Leconfieldu. Od roku 1954 sloužil u Communication Squadron na Maltě, kde na různých typech letounů létal po celém Středomoří. V letech 1960-62 pak sloužil na Dálném východě u 52.Supply Dropping Squadron a na Valettách Mk.I se podílel mimojiné na zásobování britských jednotek v Malajsii, za což obdržel Malay Medal. Po návratu do Anglie působil jako dispečer na letišti Colerne. Svou kariéru u RAF ukončil v červenci 1966 jako velitel základny RAF Theddlethorp. Po odchodu do penze se usadil na Maltě a roku 1973 emigroval na Nový Zéland, kde ve městě Warkwork žije dodnes.

DATUM ČAS JEDNOTKA TYP PROTIVNÍK MÍSTO
16.5.1940 10.30 GC II/5 Curtiss H-75 1/5 Hs 126 Ech-sur-Alzette
    GC II/5 Curtiss H-75 ½ Do 17 pr. Luxembourg
25.5.1940   GC II/5 Curtiss H-75 1/8 Do 17 Angevillers
29.5.1940   GC II/5 Curtiss H-75 ¼ Do 17 pr. Německo
5.6.1940   GC II/5 Curtiss H-75 1/9 Hs 126 1.(H)/21 jižně od Nyonu
7.6.1940 15.30 GC II/5 Curtiss H-75 1/11 Do 17 pr.  
15.6.1940   GC II/5 Curtiss H-75 1/6 He 111 Bois de Champlitte
23.3.1944 17.45 312.sq. Spitfire Mk.IXC MJ931 Fw 190A 1./JG26 Menin

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více