Tarnegol 53

Autor: Martin Smíšek 🕔︎︎ 👁︎ 31.648

Zanedlouho po ukončení Šestidenní války a podepsání příměří došlo opět k výrazné eskalaci napětí a k řadě potyček mezi armádami Izraele a jeho arabských nepřátel. Celá situace nakonec vyvrcholila 21. března 1969, kdy egyptský prezident Násir oficiálně vyhlásil Harb- al Istinzaf, nebo-li Válku za vyčerpání Izraele. Dnes je tento konflikt, který probíhal především mezi Izraelem a Egyptem, znám jako Opotřebovací válka. V bojích Opotřebovací války hrála hlavní roli letectva obou znesvářených stran, a nejinak tomu bylo i při operaci Tarnegol 53...  

Reklama


Operace Tarnegol 53 byla pro izraelské CH-53 první "ostrou" operací

Po jednom z rutinních úderů izraelského letectva na postavení egyptské baterie PLŘS na hoře Ras Arab se nad místo činu jako vždy vydal průzkumný letoun, aby zdokumentoval výsledek úderu. Ze získaných fotografií bylo patrné, že zničené cíle byly ve skutečnosti pouhé makety. Snímky však zachycovaly i pobřeží u města Ras Garib, kde sovětští poradci právě začali instalovat jeden z nejnovějších sovětských přehledových radiolokátorů této doby - typ P-12 (v kódu NATO Spoon Rest A). Toho si povšiml i analytik na štábu Chel Ha´ Aviru, četař Rami Salev a okamžitě informoval svého nadřízeného, poručíka Yehiela Leora. Na postavení radaru měl být původně proveden nálet, oba analytici však velitelství navrhli, aby došlo k jeho přesunu do Izraele, protože se v jeho blízkosti ještě nevyskytovaly žádné prostředky protivzdušné obrany. Následovala krátká a bouřlivá diskuse, během které byla nakonec operace s názvem Tarnegol (Kohout) 53 odsouhlasena.


Super Frelony ze 114. tajeset zajistily přepravu výsadkářů

Reklama

Pro riskantní misi byly vyčleněny tři vrtulníky Super Frelon ze 114. tajeset, výsadkáři jednotek Nahal pod velením podplukovníka Arye Zimela a dva vrtulníky CH-53, Chel Ha´Aviru dodané teprve nedávno. 26. prosince 1969, po týdnu náročného výcviku, se na základně Abu Rodes shromáždili všichni aktéři na svůj poslední briefing. Ve 21.15 ke svému cíli odstartovala trojice Super Frelonů, ve stejnou dobu proběhl simultánní nálet letounů A-4 Skyhawk a F-4 Phantom II v oblasti Ras R´lamet, který měl odlákat pozornost od hlavního záměru této noci. Výsadkáři byli vysazeni přibližně šest kilometrů od radiolokátoru. Obsazení a zajištění prostoru proběhlo podle plánu v 1.30, pak následovala příprava radaru P-12 k přesunu. Stroje CH-53 opustily Abu Rodes se zpožděním až ve 2.30. Za půl hodiny letu dorazily těžké transportní vrtulníky, jejichž piloty byli Nehemia Dagan a Ze´ev Matas, na místo určení. Jako první si pro svůj náklad – kabinu s anténou radiolokátoru - šel kapitán Dagan. Hmotnost sovětské techniky však předčila všechny předpoklady. CH-53 může do podvěsu vzít břemeno o maximální hmotnosti 2,9 tuny, avšak tato část vážila 4,3 tuny. Okamžitě po startu vrtulník přišel o primární hydraulický systém, jeho pilot ale ignoroval bezpečnostní předpisy, přepnul na záložní okruh a s cennou kořistí se vydal na cestu domů. Let vrtulníku probíhal v minimální výšce a jeho palubní technik po celou dobu bedlivě sledoval ukazatele stavu motorů a hydrauliky. Pilotovi se nakonec s vypětím všech sil podařilo přistát na východním břehu Suezského průplavu. Druhý CH-53 se pak postaral o přesun lehčího řídícího stanoviště. Tento stroj byl poté vyslán, aby na místo určení dopravil i kabinu s anténou radiolokátoru, která zůstala v poušti. Vysoká hmotnost opět způsobila závažné komplikace, jež téměř vyvrcholily havárií vrtulníku. Ve 4.00 se na scéně objevila trojice Super Frelonů pod velením Abrahama Perryho, aby z Egypta odvezla výsadkáře spolu se čtyřmi zajatými radarovými operátory. Během celé operace byli zabiti dva egyptští vojáci, pouze jeden izraelský výsadkář byl lehce zraněn.

Přehledový radiolokátor P-12 se nakonec podařilo v pořádku dopravit do Izraele, kde hned putoval k podrobnému prozkoumání do Institutu Chaima Weizmanna v Rehotu u Tel Avivu. Poté byl spolu s další ukořistěnou technikou sovětského původu předán USA.


Snímek bloku přehledového indikátoru (IDF/AF)


Přehledový radiolokátor P-12 (ilustrační foto)

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více