Main Menu
User Menu

06.07.2018 Polské letectvo prišlo o MiG-29, pilot neprežil

Dnes v noci o 01:57 SELČ prišlo polské letectvo o Mikojan-Gurevič MiG-29 počas cvičného letu. Stroj sa zrútil nedaleko obce Paslek (severovýchod krajiny). Pilot sa údajne katapultoval, no našli ho bez známok života.


zdroj: defence-blog.com
URL : https://www.valka.cz/06-07-2018-Polske-letectvo-prislo-o-MiG-29-pilot-neprezil-t214453#602748Verze : 4
Jednalo se o MiG-29 GT (dle jiných A) (ex 29+16), reg. č. 4103, v.č. 2960526301/3705 z 41. stíhací letky při 22. základně taktického letectva v Malborku. Dle některých informací se měl třiatřicetiletý pilot snažit vyhnout se zástavbě vesnice. Jedná se teprve o druhou nehodu letounu tohoto typu v polských vzdušných silách při které došlo k odpisu letounu, přičemž k této nehodě došlo teprve na závěr minulého roku. Jedná se zároveň o první smrtelnou nehodu v polském letectvu na tomto typu. Všechny MiGy-29 byly uzemněny, a to až do vyšetření příčin nehody, jelikož jsou obavy, že by příčinou mohla být závada na letounu. Nutno zmínit, že ač Polsko nabylo své MiGy-29 v různém období, jedná se o letouny dodané zpravidla v závěru 80. let, ojediněle snad ještě v roce 1990. Letoun patřil k původním Migům náležejících východoněmecké NVA, který byl posléze jako "29+16" zařazen do výzbroje Luftwaffe, načež byl předán polskému letectvu za symbolické 1 euro, a to již v první várce dodávky těchto letounů. Letoun v Německu pochopitelně prodělal modernizaci. Pilot letounu patřil k dobře vycvičeným letcům, nalétáno měl na 850 hodin z toho na 600 na tomto typu. Nicméně dle některých nepotvrzených informací (spekulací) již nějaký čas je nálet na tomto typu omezen, byť pilot měl náležet k těm, kteří pravidelně drželi hotovost i se účastnil různých zahraničních cvičení.







Zdroje:
www.defence24.pl
www.aeroweb.cz
aviation-safety.net
www.paulnann.com
gdziewojsko.wordpress.com
www.thenews.pl
www.tvn24.pl
fakty.interia.pl
https://lostarmour.info/aflosses/item.php?id=18410

06.07.2018 Polské letectvo prišlo o MiG-29, pilot neprežil - Zdroj:
https://lostarmour.info/aflosses/item.php?id=18410

Zdroj: https://lostarmour.info/aflosses/item.php?id=18410
Příloha je viditelná až po registraci/přihlášení

06.07.2018 Polské letectvo prišlo o MiG-29, pilot neprežil - Zdroj:
https://lostarmour.info/aflosses/item.php?id=18410

Zdroj: https://lostarmour.info/aflosses/item.php?id=18410
Příloha je viditelná až po registraci/přihlášení

06.07.2018 Polské letectvo prišlo o MiG-29, pilot neprežil - Zdroj:
https://lostarmour.info/aflosses/item.php?id=18410

Zdroj: https://lostarmour.info/aflosses/item.php?id=18410
Příloha je viditelná až po registraci/přihlášení

URL : https://www.valka.cz/06-07-2018-Polske-letectvo-prislo-o-MiG-29-pilot-neprezil-t214453#603134Verze : 7
Jednalo se o letoun taktického čísla 4103, výrobní číslo 2960526301, původně dodaný v lednu 1989 východoněmeckému letectvu NVA DDR, kde létal s taktickým číslem 699. Po sjednocení obou Němecek dostal taktické označení 29+16.
Pokud je mi známo, je to teprve druhá havárie MiGu-29 od počátku jejich služby v Polsku, k té první došlo v prosinci 2017.
URL : https://www.valka.cz/06-07-2018-Polske-letectvo-prislo-o-MiG-29-pilot-neprezil-t214453#603135Verze : 0
MOD
Letouny MiG-29 jsou stále uzemněny. Spolu s nimy byly uzemněny i letouny Suchoj Su-22. Ty byly 25.09. znovu uvedeny do provozu, avšak co do výcviku, tak i do povinností ochrany vzdušného prostoru Polska je situace komplikovanější. Příčinou uzemnění nejen "devětadvacítek," ale i "dvaadvacítek" jsou shodné sedačky. A zdá se, že právě selhání jedné z nich mělo nejspíš za následek fatální výsledek této letecké nehody.

Zdroj:
www.defence24.pl
URL : https://www.valka.cz/06-07-2018-Polske-letectvo-prislo-o-MiG-29-pilot-neprezil-t214453#608894Verze : 1
Zahynuvším pilotem byl kapitán Krysztof Sobański. Pakliže lze brát za věrohodné informace Onetu, tak je celý incident značně vážný. Je zde výrazná kritika kvality prací leteckých opraven (letecké továrny?) w Bydgości. Prováděné opravy mají být nekvalitní, problémy mají být hlavně se systémy jako je např. autopilot nebo s motory. Piloti údajně mají přistupovat k opraveným letounům velice citlivě. Letouny mají být údajně dále opravovány (byť jsou čerstvě po revizi) přímo u útvaru.
K samotnému průběhu nehody mělo dojít tak, že nejprve došlo k závadě na palivovém systému (nádrže přestali těsnit) - tedy nejspíš došlo přímo k uniku paliva. Následně pilot přivedl letoun mimo zastavěnou oblast, přičemž stihl nahlásit vzniklou situaci načež se katapultoval. Fáze odhozu překrytu jako i vystřelení sedadla proběhla bez problému (sedačka však sebou mohla "házet"), avšak poté nedošlo k oddělení (odstřelení) záhlavku sedačky, čímž nedošlo k otevření padáku a odpojení pilota od sedačky (tato závada zastavila ostatní procesy). Má se za to, že při revizi letounu, při které musela být dle norem opravena i sedačka došlo snad i k nějaké jeho modernizaci, či minimálně k náhradě některých dílů. Ta měla mít vyměněn i díl kruhového tvaru (pierścien), tento díl je nezbitný ke správnému fungování sedačky. Daný díl měl být znovuvyroben z mnohem pevnějšího materiálu, který´pak vydržel více než měl, čímž způsobil nefunkčnost záchranného systému.

Zdroje:
www.youtube.com
www.youtube.com
URL : https://www.valka.cz/06-07-2018-Polske-letectvo-prislo-o-MiG-29-pilot-neprezil-t214453#623000Verze : 2