Příjmení: Surname: | Pokryškin | |
Jméno: Given Name: | Alexandr Ivanovič | |
Jméno v originále: Original Name: | Александр Иванович Покрышкин | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | maršál letectva | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | kandidát vojenských věd | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | - | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | 19.03.1913 Novosibirsk / | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | 13.11.1985 Moskva / | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | - zástupce hlavního velitele Vojsk protivzdušné obrany SSSR | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | - trojnásobný Hrdina Sovětského Svazu - stíhací eso - 59 vítězství | |
Související články: Related Articles: | ||
Zdroje: Sources: | http://www.warheroes.ru/hero/hero.asp?Hero_id=402 |
URL : https://www.valka.cz/Pokryskin-Alexandr-Ivanovic-t9462#341884Verze : 1
URL : https://www.valka.cz/Pokryskin-Alexandr-Ivanovic-t9462#617431Verze : 22
Jirka Cooper
MOD
Reklama
maršal aviaciji Alexandr Ivanovič Pokryškin
(1913 - 1985)
Stal se druhým nejúspěšnější stíhačem (rovněž tak druhým nejúspěšnější spojeneckým pilotem), co do počtu leteckých vítězství. Jako první v řadách Rudé armády se stal trojnásobným nositelem Zlaté hvězdy Hrdiny Sovětského svazu.
Narodil se 6. března 1913 v Novosibirsku (ruské národnosti). K létání se dostal v krasnodarském aeroklubu, kde absolvoval plachtařský a parašutistický výcvik. V roce 1932 byl povolán do armády a o rok později dokončil Permskou vojenskou školu leteckých techniků. V roce 1939 se stal absolventem Kačinské vojenské letecké školy, ze které byl v témž roce vyřazen jako stíhací pilot a převelen k 55. IAP dislokovaném v prostoru Belcy.
Do bojových akcí se v hodnosti staršij lejtěnant zapojil ihned po zahájení války s Německem. Je paradoxní, že jeho prvním sestřelem byl vlastní lehký bombardovací letoun Suchoj Su-2, s jehož zavedením na úsek fronty, kde operovali, nebyli sovětští stíhací piloti seznámeni, natož aby znali jeho siluety. Svého opravdového prvního soupeře - Bf 109 sestřelil dne 24. června 1941 v oblasti Jass. V období 1941 - 1942 létal na stíhacím letounu MiG-3, se kterým byl v průběhu roku 1941 dvakrát sestřelen. Pokryškin byl kritický ke stávající taktice vedení leteckých soubojů a k tomu, jak byli doposud piloti VVS KA cvičeni. Sám v průběhu války rozpracovával taktické poučky, které porovnával, a nechal se inspirovat ve vedení boje protivníkem. Ty byly později ve stíhacím letectvu zavedeny a noví piloti se podle nich školili (tzv. Pokryškinova letecká škola, ze které vzešla řada úspěšných pilotů). Po MiGu-3 (s trupovým číslem „bílá 67“), létal krátkou dobu se stíhacím Jakovlevem Jak-1, po čemž byl přeškolen na americkou Bell P-39 Airacobru, se kterými létala převážná část sovětských stíhacích es. Pokryškin byl ve skupině pilotů, kteří si tyto letouny osobně přebírali v Teheránu.
K dubnu 1943 v hodnosti gvardiji kapitan a ve funkci velitele letky 16. GIAP vykonal 354 bojových letů. Zúčastnil se 54 leteckých bojů, ve kterých sestřelil 13 letounů samostatně a dalších 6 ve skupinových soubojích. Zejména se proslavil ve vzdušných bojích na Kubáni, kde jeho protivníky byli často stíhači z JG 52.
K 24. květnu 1943 byl vyznamenán titulem Hrdiny Sovětského svazu poprvé. Podruhé byl takto dekorován v hodnosti gvardiji major za vykonání 455 bojových letů a sestřelení 30 soupeřů již k 24. srpnu 1943. Ve stavu 16. GIAP se stal zástupcem velitele pluku pro leteckou střeleckou a letovou přípravu. V květnu 1944 se stal velitelem proslavené 9. GIAD. Jeho Airacobru s trupovým číslem „bílá 100“ se již žádnému z pilotů Luftwaffe nepodařilo sestřelit, přestože na něj byla údajně vypsána odměna.
Potřetí byl titulem Hrdiny Sovětského svazu vyznamenán v hodnosti gvardiji polkovnik k 19.srpnu 1944. Oficiálně dosáhl 59 vítězství samostatně a pravděpodobně dalších 6 ve spolupráci s jinými stíhači.
Po válce absolvoval v roce 1948 Vojenskou akademii M. V. Frunze a Vojenskou akademii generálního štábu (1957). V rozmezí let 1968 - 1971 působil ve funkci zástupce vrchního velitele vojsk PVO. V roce 1972 byl povýšen do hodnosti maršal aviaciji a pověřen funkcí předsedy CK DOSAAF. V listopadu 1981 byl jmenován do funkce inspektora-poradce ve Skupině generálních inspektorů Ministerstva obrany SSSR.
Jako nejúspěšnější „zahraniční“ pilot létající na americké stíhačce Bell P-39 Airacobra získal americkou medailí „Za vynikající službu“ již v průběhu roku 1943.
Zemřel 13.listopadu 1985. Byl pohřben v Moskvě na Novoděvičem hřbitově.
(1913 - 1985)
Stal se druhým nejúspěšnější stíhačem (rovněž tak druhým nejúspěšnější spojeneckým pilotem), co do počtu leteckých vítězství. Jako první v řadách Rudé armády se stal trojnásobným nositelem Zlaté hvězdy Hrdiny Sovětského svazu.
Narodil se 6. března 1913 v Novosibirsku (ruské národnosti). K létání se dostal v krasnodarském aeroklubu, kde absolvoval plachtařský a parašutistický výcvik. V roce 1932 byl povolán do armády a o rok později dokončil Permskou vojenskou školu leteckých techniků. V roce 1939 se stal absolventem Kačinské vojenské letecké školy, ze které byl v témž roce vyřazen jako stíhací pilot a převelen k 55. IAP dislokovaném v prostoru Belcy.
Do bojových akcí se v hodnosti staršij lejtěnant zapojil ihned po zahájení války s Německem. Je paradoxní, že jeho prvním sestřelem byl vlastní lehký bombardovací letoun Suchoj Su-2, s jehož zavedením na úsek fronty, kde operovali, nebyli sovětští stíhací piloti seznámeni, natož aby znali jeho siluety. Svého opravdového prvního soupeře - Bf 109 sestřelil dne 24. června 1941 v oblasti Jass. V období 1941 - 1942 létal na stíhacím letounu MiG-3, se kterým byl v průběhu roku 1941 dvakrát sestřelen. Pokryškin byl kritický ke stávající taktice vedení leteckých soubojů a k tomu, jak byli doposud piloti VVS KA cvičeni. Sám v průběhu války rozpracovával taktické poučky, které porovnával, a nechal se inspirovat ve vedení boje protivníkem. Ty byly později ve stíhacím letectvu zavedeny a noví piloti se podle nich školili (tzv. Pokryškinova letecká škola, ze které vzešla řada úspěšných pilotů). Po MiGu-3 (s trupovým číslem „bílá 67“), létal krátkou dobu se stíhacím Jakovlevem Jak-1, po čemž byl přeškolen na americkou Bell P-39 Airacobru, se kterými létala převážná část sovětských stíhacích es. Pokryškin byl ve skupině pilotů, kteří si tyto letouny osobně přebírali v Teheránu.
K dubnu 1943 v hodnosti gvardiji kapitan a ve funkci velitele letky 16. GIAP vykonal 354 bojových letů. Zúčastnil se 54 leteckých bojů, ve kterých sestřelil 13 letounů samostatně a dalších 6 ve skupinových soubojích. Zejména se proslavil ve vzdušných bojích na Kubáni, kde jeho protivníky byli často stíhači z JG 52.
K 24. květnu 1943 byl vyznamenán titulem Hrdiny Sovětského svazu poprvé. Podruhé byl takto dekorován v hodnosti gvardiji major za vykonání 455 bojových letů a sestřelení 30 soupeřů již k 24. srpnu 1943. Ve stavu 16. GIAP se stal zástupcem velitele pluku pro leteckou střeleckou a letovou přípravu. V květnu 1944 se stal velitelem proslavené 9. GIAD. Jeho Airacobru s trupovým číslem „bílá 100“ se již žádnému z pilotů Luftwaffe nepodařilo sestřelit, přestože na něj byla údajně vypsána odměna.
Potřetí byl titulem Hrdiny Sovětského svazu vyznamenán v hodnosti gvardiji polkovnik k 19.srpnu 1944. Oficiálně dosáhl 59 vítězství samostatně a pravděpodobně dalších 6 ve spolupráci s jinými stíhači.
Po válce absolvoval v roce 1948 Vojenskou akademii M. V. Frunze a Vojenskou akademii generálního štábu (1957). V rozmezí let 1968 - 1971 působil ve funkci zástupce vrchního velitele vojsk PVO. V roce 1972 byl povýšen do hodnosti maršal aviaciji a pověřen funkcí předsedy CK DOSAAF. V listopadu 1981 byl jmenován do funkce inspektora-poradce ve Skupině generálních inspektorů Ministerstva obrany SSSR.
Jako nejúspěšnější „zahraniční“ pilot létající na americké stíhačce Bell P-39 Airacobra získal americkou medailí „Za vynikající službu“ již v průběhu roku 1943.
Zemřel 13.listopadu 1985. Byl pohřben v Moskvě na Novoděvičem hřbitově.
https://www.warheroes.ru/hero/hero.asp?Hero_id=402
URL : https://www.valka.cz/Pokryskin-Alexandr-Ivanovic-t9462#27016Verze : 5
něco obrázků pro doplnění:
http://www.elknet.pl/acestory/pokri/pokri.htm
Sám svému stroji říkal něžně "Běločka", jednak podle výrobce - f. Bell, jednak proto, že to je "něžné dívčí jméno", jak to komentuje ve svých pamětech
http://www.elknet.pl/acestory/pokri/pokri.htm
http://www.elknet.pl/acestory/pokri/pokri.htm
Sám svému stroji říkal něžně "Běločka", jednak podle výrobce - f. Bell, jednak proto, že to je "něžné dívčí jméno", jak to komentuje ve svých pamětech
URL : https://www.valka.cz/Pokryskin-Alexandr-Ivanovic-t9462#74004Verze : 3
Ještě trocha obrazového materiálu:
mig3.sovietwarplanes.com
mig3.sovietwarplanes.com
mig3.sovietwarplanes.com
URL : https://www.valka.cz/Pokryskin-Alexandr-Ivanovic-t9462#74403Verze : 2
Reklama
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Mikojan-Gurevič |
Typ letounu | Mikojan-Gurevič MiG-3 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Pokryškin, Alexandr Ivanovič |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 7 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 55. IAP (od 7.3.1942 16. GIAP) |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.06.1941 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Řez letounem MiG-3 odhaluje rozmístění některých konstrukčních uzlů. Stroj s taktickým číslem 7 sloužil v létě 1941 u 55. stíhacího pluku, kde na něm údajně létal legendární A. I. Pokryškin. Stroj nese standardní předválečnou kamufláž, horní plochy kryje zelená AMT 4, spodní světle modrá AMT 17. Podle předválečného schématu nenosily sovětské MIGy výsostná označení na horních plochách.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/611566
URL : https://www.valka.cz/Pokryskin-Alexandr-Ivanovic-t9462#611567Verze : 0
Rad
MOD
cs.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Pokryskin-Alexandr-Ivanovic-t9462#617455Verze : 2
Jirka Cooper
MOD
cs.wikipedia.org
Hrob hrdiny sovětského svazu a Maršála letectva, Alexandra Ivanoviče Pokryškina u Novoděvičího kláštera v Moskvě
URL : https://www.valka.cz/Pokryskin-Alexandr-Ivanovic-t9462#617459Verze : 1
Jirka Cooper
MOD
commons.wikimedia.org
www.warheroes.ru
Jediní tři vojáci, kteří za 2. sv. v. obdrželi 3 hvězdy Hrdiny Sovětského svazu. Fotografie byla focena při schůzi nejvyššího sovětu v listopadu 1957 a je focena na Kremlu v Moskvě.
Zleva: Alexandr Pokryškin (stíhací eso a první držitel tří hvězd - 19.08.1944), Georgij Žukov (Maršál SSSR a druhý držitel tří hvězd - 01.06.1945) a Ivan Kožedub (nejúspěšnější stíhací eso a třetí držitel tří hvězd - 18.08.1945).
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/683842
URL : https://www.valka.cz/Pokryskin-Alexandr-Ivanovic-t9462#683843Verze : 0
Jirka Cooper
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.