Původní příspěvek Stanislava Vystavěla Vojenský ústřední archiv Praha, skupina ČSLA, fond 00000 (11. stíhací letecký pluk),
URL : https://www.valka.cz/3-letka-1958-1968-t90364#423378
Verze : 0
Sestav pilotů k 01.02.1960
3. letka (přepadová):
Velitel letky: kpt. Tobola František Velitel roje kpt. Smolík Vladimír Velitel roje kpt. Novák Jaroslav Velitel roje kpt. Chadima Václav Velitel roje kpt. Satinský Leo Velitel roje kpt. Bureš Jaroslav Přepadový pilot kpt. Kubeša Jaroslav Přepadový pilot kpt. Špinka Miroslav Přepadový pilot kpt. Poruba Josef Přepadový pilot kpt. Brunclík Zdeněk Přepadový pilot kpt. Palečný Jaromír Přepadový pilot kpt. Faix Josef Přepadový pilot kpt. Biskup Jiří Přepadový pilot kpt. Grebeníček Stanislav Přepadový pilot kpt. Knížek Jan Přepadový pilot npor. Žejdl Pavel Přepadový pilot npor. Barabáš Vladimír Přepadový pilot npor. Hnídek Dobr. Přepadový pilot npor. Peček Antonín Přepadový pilot npor. Horáček Jiří Přepadový pilot npor. Rajčok Štefan Přepadový pilot npor. Dlouhý Josef Přepadový pilot npor. Šimek František Přepadový pilot npor. Tužinský Viliam
(celkem 24 pilotů)
Zdroj: Vojenský historický archiv Kronika 11. slp Vlastní archiv
URL : https://www.valka.cz/3-letka-1958-1968-t90364#340778
Verze : 0
Reklama
Sestav pilotů a rozdělení do rojů - stav k 13.10.1960 3. letka – přepadová Velitel letky kpt. Tobola, František ZV letky kpt. Smolík Vladimír Letovod letky kpt. Satinský Leo Střelecký důstojník letky kpt Biskup Jiří Velitel roje kpt. Kubeša Jaroslav Přepadový pilot npor. Barabáš Vlad. Přepadový pilot kpt. Palečný Jaromír Přepadový pilot kpt. Horáček Jiří Velitel roje kpt. Faix Josef Přepadový pilot kpt. Poruba Josef Přepadový pilot kpt. Dlouhý Josef Přepadový pilot npor. Peček Antonín Velitel roje kpt. Bureš Jaroslav (+ 17.09.1960 katastrofa v MiG-19P tr.č.0812) Přepadový pilot kpt. Knížek Jan Přepadový pilot kpt. Tužinský Vil. Přepadový pilot kpt. Rajčok Štefan Velitel roje kpt. Brunclík Zdeněk Přepadový pilot kpt. Grebeníček Stan Přepadový pilot kpt. Špinka Miroslav Přepadový pilot kpt. Šimek František Poznámka: Vzhledem k rozsáhlé reorganizaci k 01.09.1961 došlo k řadě přesunům funkcionářů i pilotů.
Zdroj: Vojenský historický archiv Kronika 11. slp Vlastní archiv
URL : https://www.valka.cz/3-letka-1958-1968-t90364#340783
Verze : 1
Sestav pilotů a rozdělení do rojů - stav k k 01. 02. 1962 3. letka – přepadová Velitel letky:mjr. Suchý Václav (VL 01.08.1961-07.01.1964) ZV letky : mjr. Špinka, Miroslav Letovod letky: kpt. Grebeníček, Stanislav Střelecký důstojník letky: kpt. Lang Jiří Velitel roje kpt. Brunclík Zdeněk Přepadový pilot kpt. Šimek František Přepadový pilot kpt. Bartoň Miloslav Přepadový pilot kpt. Rajčok Štefan Velitel roje kpt. Tužimský Viliam Přepadový pilot kpt. Barabáš Vladimír Přepadový pilot kpt. Knížek Jan Přepadový pilot kpt. Horáček Jiří Velitel roje kpt. Dlouhý Josef Přepadový pilot kpt. Peček Antonín Přepadový pilot kpt. Kadlecovič Ladislav Přepadový pilot kpt. Poruba Josef Stav letounů dle inženýrského hlášení k 12.04.1962 3. provozní skupina : (schopné / neschopné) MiG-19PM (10 / 2) 0918, 0919, 0921, 0922, 0923, 1043, 1044, 1046, 1047, 1048, 1049, ? MiG-15UTI (2/-) 2731; 2773 „Bojová sestava k 30.04.1963“. U 3. letky (přepadové) byli piloti rozděleni do 4 rojů (fakticky stejná sestava, jako 01.02.1962): 1. roj: mjr. Suchý, mjr. Špinka, kpt. Grebeníček, kpt. Lang 2. roj: kpt. Brunclík, kpt. Šimek, kpt. Bartoň, kpt. Rajčok 3. roj: kpt. Tužinský, kpt. Barabáš, kpt. Knížek, kpt. Horáček
Zdroj: Vojenský historický archiv Praha Kronika 11. slp
URL : https://www.valka.cz/3-letka-1958-1968-t90364#340790
Verze : 1
Vzácná (a riskantní!) fotografie letounů v hotovosti 11. slp - od 3. letky/3. provozní skupiny (1x MiG-19P a 1x MiG-19S)
Foto z vlastní sbírky - poskytl Jar. Palečný
URL : https://www.valka.cz/3-letka-1958-1968-t90364#373364
Verze : 0
Reklama
Od července 1964 přicházely k našemu letectvu nové MiG-21PF s určením pro 3. s PVOS. Proto velitelství 7. A PVOS spěchalo, aby letouny mohly být co nejdříve zařazeny do služby v POSY. Proto v době od 30.7. do 2.9.1964, zřídilo na letišti Žatec přeškolovací kurs, pod velením pplk. Ing. Pavlíka. V kurzu, za účasti sovětských instruktorů mjr. Anťuchina a pplk. Solmanova, byli také funkcionáři z velitelství 3. sboru PVOS – např. pplk. Ohem Václav, piloti od 1. slp ( mjr. Franta, kpt. Smékal, kpt. Janeček, kpt. Horák). Od 11. slp : kpt. Bartoň Miloslav, mjr. Brunclík Zdeněk, mjr. Faix Josef, mjr. Grebeníček Stanislav, mjr. Lang Jiří, kpt. Peček Antonín, mjr. Simper Oldřich, kpt. Šimek František, mjr. Špinka Miroslav – VL. První letová akce se uskutečnila 12.8.1964 a první let uskutečnil pplk. Pavlík. Počáteční výcvik trval 6 týdnů, při němž vykonali výškové lety na 19 až 20.000 m a rozhon na rychlost M=2,05. 22.12.1964 vydal velitel 11. slp zvláštní rozkaz ZR č. 001/64, v němž rozdělil piloty k přeškolení na jednotlivé typy letounů u štábu a u letek. Také stanovil jejich nové sestavy. Velitel letky: mjr. Špinka, Miroslav (VL 08.01.1964-31.07.1966) ZV letky: mjr. Grebeníček, Stanislav Letovod letky: mjr. Faix Josef Střelecký důst. letky: kpt. Voráč Jan Velitel roje: mjr. Brunclík Zdeněk mjr. Barabáš Vladimír kpt. Šimek František mjr. Horáček Jiří Velitel roje: mjr. Tužinský Viliam mjr. Knížek Jan mjr. Kadlecovič Ladislav mjr. Bartoň Miloslav Velitel roje: mjr. Dlouhý Josef kpt. Peček Antonín mjr. Lang Jiří mjr. Rajčok Štefan ******** Určitě největší "bojovou akcí" 3. letky cca rok po přeškolení na MiG-21PF, bylo cvičení vojsk "Varšavské smlouvy" na území bývalé NDR s názvem "Říjnová bouře 65". Piloti letky pod velením mjr. Špinky působili s letouny MiG-21PF z letiště ALLSTEDT. ("Sestav" doplňovalo několik pilotů od 1. slp.) ********* Stav letadel u 11. slp v dubnu 1966: 3. provozní skupina: MiG-21PF (13 letounů) 0807, 0809, 0810, 0812, 1301, 1302, 1303, 1304, 1305, 1307, 1308, 1309, 1310
Zdroj: Vlastní archiv a sdělení pilotů 3. letky (M. Špinka, Z. Brunclík, J. Dlouhý)
Fotografii poskytl M. Špinka (uprostřed v brýlích)
Stání letounů MiG-21PF při cvičení Říjnová bouře (vlevo 2 letouny 1. slp) - Foto z vlastní sbírky-poskytl Zd. Brunclík
URL : https://www.valka.cz/3-letka-1958-1968-t90364#373434
Verze : 2
V létě 1968 byla k 11. slp zaváděna nová verze MiG-21PFM a určena k 1. letce místo MiG-21F-13. Proto bylo rozkazem velitele 3. sPVOS č.079/68 nařízeno provést na letišti Žatec, přeškolovací kurs na verzi PFM (od 17.06. do 06.07.1968). Součastně bylo nařízeno přečíslování letek vyzbrojených MiGy 21 takto: (Původně) Nově: Letka / výzbroj; Velitel letky: - (původně 2. letka) 1. letka – MiG-21F-13 mjr. Palečný, Jaromír - (původně 3. letka)2. letka – MiG-21PF mjr. Grebeníček Stanislav(3. letce velel v období 01.08.1966-12.06.1968) - (původně 1. letka) 3. letka – MiG-21PFM mjr. Malát Jiří Změny/přečíslování se shodně týkají i příslušných provozních skupin. (4. letka a 4. provozní skupina (MiG-17PF) zůstává bezezměn)
Zdroje: Vojenský historický archiv Kronika 11. slp 30. výročí 3. divize PVOS (účelová publikace k oslavám) Vlastní archiv
URL : https://www.valka.cz/3-letka-1958-1968-t90364#373547
Verze : 3
URL : https://www.valka.cz/3-letka-1958-1968-t90364#686096
Verze : 0
Diskuse
Dovolím si jednu poznámku, týkající se "zařazení" letounů k jednotlivým letkám u pluku. Možná, že jsem to měl "napsat" do Zbraní a vybaveni. Všeobecně se uvádí: "Letoun byl zařazen/ve výzbroji u x. letky". Pro zjednodušení a pochopení "na čem" v dané době letka "létala" to lze "brát". Fakticky ale, v době organizace Inženýrské letecké služby (ILS) označované mezi leteckým lidem "KOLCHOZ" (cca 1957-1975) "v letkách" byli zařazeni pouze piloti BEZ LETOUNŮ! Letouny byly přiděleny v provozních skupinách spolu s techniky provozu(bylo jich tolik, kolik měl letecký pluk letek)a byly "letce" na letové akce "přistavovány". ZATÍM se na příslušníky a organizaci Inženýrské letecké služby (ILS) "trochu" zapomíná, což je také zapříčiněno tím, že není k dispozici dostatek dokumentů.
URL : https://www.valka.cz/3-letka-1958-1968-t90364#373369
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.