Narodil se v obci Dobřichov v okrese Kouřim dne 8. července 1893. Otec mu zemřel ještě v dětství. V letech 1907-1910 navštěvoval střední průmyslovou školu v Opatovicích kde se vyučil strojníkem. Po vypuknutí války narukoval k pěšímu pluku 36 (Infanterieregiment 36, IR 36) s tradicí od roku 1683. Ale na přelomu let 1914-1915 díky svému oboru je poslán jako člen pozemního personálu k Flik 3. V létě 1915 je poslán k Flek 8 v Szombathely jako pilotní žák. Dne 10. dubna 1916 získává Rakouský pilotní diplom FAI číslo 350. Ve škole zůstal jako pomocný učitel létání. Záhy je však poslán na ruskou frontu k nově založené Flik 29 pod velením Hauptmann Oskar Šafář. Dne 19. srpna 1916 však velitel zahynul v boji a velení přebírá Hauptmann Karel Huppner. Dne 26. srpna 1916 po absolvování zkoušek Polního letce je jím jmenován (Feldpilot). Na jaře 1917 onemocní a je poslán do Vídně k doléčení. Zde působí opět v letecké škole Flek 8 jako učitel létání. Na vlastní žádost a na doporučení velitele je přiřazen 15. června 1917 k Flik 41J na italské frontě. Té velí Hauptmann Godwin Brumowski. Často zde létal jako číslo svému veliteli Hauptmann Godwin Brumowski. Zde uskutečnil 110 bojových letů a 43krát se utkal s nepřítelem. V létě 1918 odchází od jednotky a 19. září 1918 je povýšen na Stabsfeldwebel.
Krátce po vzniku samostatného Československa se přihlásil do služeb Leteckého sboru. Je přijat se stejnou hodností jakou dosáhl v letectvu Rakouska-Uherska, tedy Štábní šikovatel. S První polní leteckou setninou bojoval na Těšínsku a Slovensku na přelomu let 1918-1919. Mimo jiné dne 22. listopadu 1918 podnikl let s poručíkem Krulišem na místě pozorovatele nad Trenčín a okolí, kde shazovali propagační letáky.
Se skupinou pilotů odjel 23. dubna do Francie na přeškolení na francouzskou leteckou techniku. Ve Francii získal Francouzský pilotní průkaz. Po návratu působil na letišti ve Kbelech v letecké škole až do roku 1920, kdy byl demobilizován. Následně byl zaměstnán u soukromé letecké společnosti Ikarus. Dne 15. srpna 1921 získal však místo zalétávajícího pilota v letecké továrně Aero, kde brzo získal pozici šéfpilota. Během deseti let zde provedl 3653 startů. Během svého působení zalétával na 30 prototypů. Zúčasňoval se pravidelně jak domácích tak i zahraničních závodů. Dne 5. dubna 1930 měl vážnou leteckou nehodu. Při letu s letounem A-34 se vyskytla závada materiálu pevnosti letounu. A i s letounem předčasně skončil na letištní ploše. Měl kromě několika zlomenin nohou, rukou a žeber i protržené plíce. Po desíti měsících léčeních se dokázal vrátit za řízení letadla, k profesi zalétávajícího pilota. Ale následkem poškození plic u něho docházelo k chrlení krve při zvýšené námaze, načež 3. ledna 1934 umírá v nemocnici v Praze na Bulovce.
Vyznamenání: Stříbrná medaile Za statečnost I.třídy - 3x, Stříbrná medaile Za statečnost II.třídy - 2x, Karlův vojenský kříž 1916, Pruská válečná záslužná medaile
Poznámky: U Flik 41J měl osobní stroj Albatros D.III. Oeffag čísla 153.137, se znaky "J a N" na horním křídle a nápisem Lil na trupu.
Osobní mechanik velitele Flik 41J František Šimek tvrdil o Josefu Nováku a Hauptmanu Godwinu Brumowském, že Novák své sestřely Brumowskému prodával. Dostávaje od něho za každý sestřel 500 korun a 500 lir jako bonus od velení armády, celkem údajně měl Novák Brumowskimu přenechat 19 sestřelů.
Po válce získal Československý pilotní diplom číslo 16.
poručík Josef Novák a kapitán Gustav Benesch a Aero A-30, které letělo v roce 1928 závod Kolem Malé dohody a Polska
Josef Novák pilotuje letoun Aero A-34 v roce 1929
URL : https://www.valka.cz/Novak-Josef-1893-1934-t90111#640133
Verze : 3
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.