Škoda D-1

     
Název:
Name:
Škoda D-1 Škoda D-1
Originální název:
Original Name:
Škoda D-1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1928-DD.MM.1929 Akciová společnost, dříve Škodovy závody, Plzeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1928-DD.MM.1929
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
25
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1090 kg 2403 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1580 kg 3483 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,24 m 40ft 1,88in
Délka:
Length:
7,64 m 25ft 0,79in
Výška:
Height:
? m ?
Plocha křídla:
Wing Area:
24,80 m2 266.94 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
63,7 kg/m2 13.05 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Škoda L o výkonu 331 kW/450 k
dvoulistá duralová nebo dřevěná vrtule
Škoda L, power 444 hp
two-blade dural or wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
270 km/h v ? m 167.8 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
244 km/h v ? m 151.6 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10 m/s 1968.5 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9000 m 29528 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,7mm kulomet Vickers vz.09 2x .303 Vickers vz.09 machine gun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
vytrvalost 1,5 h


licence Dewoitine D.21 C.1
endurance: 1.5 hr


licence of Dewoitine D.21 C.1
Zdroje:
Sources:
Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
URL : https://www.valka.cz/Skoda-D-1-t8865#26374 Verze : 0
Zbrusu nová Škoda D-1 v montážní hale Škodových závodů.
Škoda D-1 -


URL : https://www.valka.cz/Skoda-D-1-t8865#27517 Verze : 0
Radikálně odlišnou kamufláž a marking měly stroje četnických leteckých hlídek. Tato Škoda D-1.13 s „četnickou" imatrikulací OK-PAA nese předpisové zbarvení. Má šedozelený nátěr všech ploch s šarlatově červenými doplňky. Stejnou barvu mělo i bíle lemované imatrikulační označení. Poměrně velký pohyb letounů u ČLH dokazuje mj. i skutečnost, že stejnou imatrikulaci OK-PAA nosil v letech l936-1937 i stroj D-1.16. staré. Stroj D-1.13 skončil po okupaci svou pouť v depozitu Ministerstva vnitra v Trenčianských Biskupicích, kde byl zřejmě záhy zrušen.
Škoda D-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Škoda D-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Skoda-D-1-t8865#397848 Verze : 0
.
Škoda D-1 - Škoda D.1-6 od 41. stíhací letky leteckého pluku 4 z letiště Hradec Králové. Stroj nese typické schéma pro konec 20. let a první polovinu 30. let. Celý letoun nese  nátěr barvou tzv. hliníkového bronzu. Kromě obvyklého označení pluku, letky a pořadí letce nese stroj výrazné manévrové číslo 16 na trupu. Stejné číslo bylo aplikováno přinejmenším na   spodní ploše křídla. Užívání písmena CH jako ozančení příslušnosti k letce bylo později zrušeno a nahrazeno písmenem 1, posléze rovněž zrušeným.

Škoda D.1-6 od 41. stíhací letky leteckého pluku 4 z letiště Hradec Králové. Stroj nese typické schéma pro konec 20. let a první polovinu 30. let. Celý letoun nese nátěr barvou tzv. hliníkového bronzu. Kromě obvyklého označení pluku, letky a pořadí letce nese stroj výrazné "manévrové" číslo 16 na trupu. Stejné číslo bylo aplikováno přinejmenším na spodní ploše křídla. Užívání písmena CH jako ozančení příslušnosti k letce bylo později zrušeno a nahrazeno písmenem 1, posléze rovněž zrušeným.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Skoda-D-1-t8865#503243 Verze : 0
V závěru své služby se strojům D-1 dostalo využití při výcviku. Byl to i osud této Škody D-1.19, která pamatovala řadovou službu u vojenského i policejního letectva, odkud ji zpět převzali vojáci. Sloužila pak ve Vojenském leteckém učilišti (VLU) v Prostějově s trupovým označením c 216. Později byla předisponována na Slovensko k cvičné letce Leteckého pluku 3 "Generála-letce M. R. Štefánika", kde po 14. březnu 1939 přešla do stavu právě vznikajícího slovenského letectva. Byla posledním letuschopným exemplářem tohoto typu letounu. V říjnu 1940, kdy se cvičná letka stala součástí nově vzniklé Letecké školy Slovenských vzdušných zbraní (IS-SVZ), se tato Škodovka dočkala přestěhování IS-SVZ do Trenčianských Biskupic, kde však byla záhy pro stáří zrušena.
Škoda D-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Skoda-D-1-t8865#467241 Verze : 1
Propagační snímek řady jedenácti zbrusu nových stíhaček Škoda D-1 před firemním hangárem v Plzni v roce 1929. Zleva stroje výrobních čísel 12, 5, 25 a 13. První z nich, D-1.12, sloužila u Letky 41 Leteckého pluku 4 a byla odepsána 2. června 1933. Při nácviku bitevního náletu byla náhle sražena silným nárazovým větrem a roztříštila se o zem. Pilot rtm. Rudolf Beneš však vyvázl jen s lehkým zraněním.
Škoda D-1 -


URL : https://www.valka.cz/Skoda-D-1-t8865#336964 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více