GBU-54/B LJDAM
Řízená tříštivo-trhavá puma s nominální hmotností 500 lb.
Kolem roku 2006 se z bojových útvarů amerického letectva začaly ozívat hlasy požadující řízenou pumu schopnou zasáhnout i pohybující cíle. S odpovědí přišla společnost Boeing, která navrhla rozšířit možnosti pum řady JDAM (Joint Direct Attack Munition) o laserové navedení. Tím tak vznikla řada pum označovaná LJDAM (Laser JDAM). Vývoj byl zahájen v lednu 2007 a probíhal jako naléhavá operační potřeba, což umožnilo v případě GBU-54/B celý proces zrychlit tak, že puma byla k operačnímu použití připravena po necelých 17 měsících vývojových a zkušebních prací. Během testů mělo být údajně dosaženo zásahu vozidla jedoucího rychlostí 135 km/h. I když pumy LJDAM byly vyvinuty pro americké letectvo, s jejich nasazením počítalo i US Navy. První zakázka z léta 2007 pro firmu Boeing čítala výrobu 600 souprav pro laserové navedení (400 pro USAF, zbytek pro námořnictvo), které měly být dodány do června 2009.
GBU-54/B přímo vychází z typu GBU-38/B JDAM, jediným výraznějším rozdílem je použití čidla pro laserové navedení DSU-38/B.
K prvnímu bojovému použití pumy GBU-54/B došlo 12. srpna 2008, když dvojice letounů F-16C ze sestavy 77. EFS vybombardovala jedoucí povstalecké vozidlo v irácké provincii Dijala. Zteč proběhla v rámci zajištění společných bojových operací irácké armády a americké námořní pěchoty.
Zdroje
1) www.designation-systems.net
2) www.centaf.af.mil
3) defense-update.com
4) http://www.letectvi.cz/letectvi/Article66442.html
Řízená tříštivo-trhavá puma s nominální hmotností 500 lb.
Kolem roku 2006 se z bojových útvarů amerického letectva začaly ozívat hlasy požadující řízenou pumu schopnou zasáhnout i pohybující cíle. S odpovědí přišla společnost Boeing, která navrhla rozšířit možnosti pum řady JDAM (Joint Direct Attack Munition) o laserové navedení. Tím tak vznikla řada pum označovaná LJDAM (Laser JDAM). Vývoj byl zahájen v lednu 2007 a probíhal jako naléhavá operační potřeba, což umožnilo v případě GBU-54/B celý proces zrychlit tak, že puma byla k operačnímu použití připravena po necelých 17 měsících vývojových a zkušebních prací. Během testů mělo být údajně dosaženo zásahu vozidla jedoucího rychlostí 135 km/h. I když pumy LJDAM byly vyvinuty pro americké letectvo, s jejich nasazením počítalo i US Navy. První zakázka z léta 2007 pro firmu Boeing čítala výrobu 600 souprav pro laserové navedení (400 pro USAF, zbytek pro námořnictvo), které měly být dodány do června 2009.
GBU-54/B přímo vychází z typu GBU-38/B JDAM, jediným výraznějším rozdílem je použití čidla pro laserové navedení DSU-38/B.
K prvnímu bojovému použití pumy GBU-54/B došlo 12. srpna 2008, když dvojice letounů F-16C ze sestavy 77. EFS vybombardovala jedoucí povstalecké vozidlo v irácké provincii Dijala. Zteč proběhla v rámci zajištění společných bojových operací irácké armády a americké námořní pěchoty.
Zdroje
1) www.designation-systems.net
2) www.centaf.af.mil
3) defense-update.com
4) http://www.letectvi.cz/letectvi/Article66442.html