Jakovlev Jak-9

Yakovlev Yak-9
Яковлев Як-9
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-9 Yakovlev Yak-9
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.10.1942-DD.02.1943 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
DD.01.1943-DD.08.1943 Omský letecký závod č. 166, Omsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1942-DD.08.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
459:
195 závod č. 153
264 závod č. 166
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2277 kg 5020 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2873 kg 6334 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m 31ft 11,45in
Délka:
Length:
8,500 m 27ft 10,64in
Výška:
Height:
3,000 m 9ft 10,11in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
167,582 kg/m2 34.32 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,210 hp for take-off, 1,260 hp at 2,300 ft and 1,180 hp at 8,860 ft,
driving a VISh-61P three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
440 l (322 kg) 97 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
599 km/h v 4300 m 372.2 mph in 14108 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
380 km/h v 3400 m 236.1 mph in 11155 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,66 m/s 2689 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,1 min do 5000 m 5,1 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11100 m 36417 ft
Dolet:
Range:
875 km 543.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm střílející osou vrtule s 120 granáty a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 120 rounds and
one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun mounted on the left over the engine, 200 rounds.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
První výrobní verze Jaku-9. First production version.
Zdroje:
Sources:
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, AJ Press, Warszawa, Poland, 1999, ISBN 83-7237-019-2.
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9.html
http://aviarmor.net/aww2/aircraft/ussr/yak-9.htm
http://combatavia.info/index1yak9.html
http://www.aviastar.org/air/russia/yak-9.php
archiv autora

Jakovlev Jak-9 -


Jakovlev Jak-9 -


Jakovlev Jak-9 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9-t6563#430185 Verze : 0
Zaujímavo sfarbený Jak-9 zástupcu veliteľa eskadrily 85. gardového stíhacieho leteckého pluku, Hrdinu Sovietskeho zväzu gardového kapitána M.S. Mazana (М.С. Мазан).


Kapitán Mazan absolvoval 440 bojových letov, v 91 vzdušných bojoch zostrelil 21 nepriateľských lietadiel. Zahynul nad územím Maďarska pri plnení bojovej úlohy 12.12.1944. S najväčšou pravdepodobnosťou bol zostrelený "priateľskou paľbou" strelcov amerických bombardérov B-17. Titul hrdinu ZSSR mu bol udelený in memoriam 15.05.1946.


http://waralbum.ru/34520/
http://airaces.narod.ru/all10/mazan.htm

Jakovlev Jak-9 - žraločia papuľa na Jak-9, kpt. Mazan na snímke vľavo

žraločia papuľa na Jak-9, kpt. Mazan na snímke vľavo
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9-t6563#536987 Verze : 1
Starší pilot 513. IAP Nikolaj Ivanovič Dynič (Николай Иванович Дынич) fotografuje obstarožným mechovým fotoaparátom kolegu pilota, sediaceho v Jaku-9, nedatovaný snímok. Všimnite si kusy plechov podložené pod kolesami lietadla, zabraňujúce zapadnutiu stroja do premočenej pôdy.


http://waralbum.ru/28486/
www.mission4today.com

Jakovlev Jak-9 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9-t6563#537284 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více