Junkers Jumo 004B

Název:
Name:
Junkers Jumo 004B Junkers Jumo 004B
Originální název:
Original Name:
Junkers Jumo 004B
Kategorie:
Category:
proudový motor turbojet
Výrobce:
Producer:
Junkers Flugzeug - und Motorenwerke AG, Dessau /
vývoj: Magdeburger Werkzeugmachinemfabrik, Magdeburg /
vlastní sériová výroba: Junkers Flugzeugwerke Leipzig / ,
Opelwerke, Rüsselsheim /
a další rozptýlené továrny
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.04.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
total cca 14,000 of which 7 916 at the Junkers factory
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
11.10.1940 (Jumo T1)
Použití:
Use:

Messerschmitt Bf 110 - testy motoru
Messerschmitt Me 262
Arado Ar 234
Junkers Ju 287 V1
Horten Ho IX
Horten Ho 229
Gotha Go 229
Heinkel He 280 V2
Henschel Hs 132 B - dokončen jeden letoun, ale nezalétán
Blohm & Voss BV P.188 - projekt
Messerschmitt Bf 109TL - pouze projekt
Messerschmitt P.1011 - nevzlétl
Focke-Wulf Ta 183 - pouze projekt
Arsenal VG.70
Sud-Ouest S.O. 6000 Triton
Jakovlev Jak-3 Jumo
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost:
Weight:
745 kg 1642 lb
Celková délka:
Overall Length:
3860 mm 12ft 8in
Celková šířka / Průměr:
Overall Width / Diameter:
760 mm 2ft 6in
Palivo: Fuel: syntetické palivo z uhlí označené J2 nebo
motorová nafta s označením K1 nebo
letecký benzín B4 (87 oktanů) - vysoká spotřeba
popř. jejich směs
standard fuel - J2 synthetic fuel from coal or
diesel fuel K1 or
aviation gasoline B4 - high rate of consumption.
Kompresor: Compessor: Axiální 8 stupňů 8-stage Axial compressor
Spalovací komora : Combustors: šest trubkových Six tubular combustors
Turbína: Turbine: jednostupňová axiální Single-stage axial turbine
Výkony: Performance: 
Maximální tah: Maximum thurst: 8,83 kN (900 kp) při 8 700 ot/min 1,984 lbf at 8,700 rpm
Poznámka:
Note:
Start proudového motoru byl proveden pomocí dvoudobého motoru, který byl uložen v přední části proudového motoru. Pístový motor s výkonem 7,5 kW (10,5 k) roztočil turbínu do startovních otáček. Systém startování navrhl ing. Norbert Riedel. The starter system Riedel which consisted of a 10 hp two-stroke flat engine hidden in the intake jet-engine When starting of the jet engine a small piston engine spun up the turbine.
Zdroje:
Sources:
Letectví a Kosmonautika č. 8/2001, Miroslav Balous, Ptali jste se, ISSN 0024-1156
www.enginehistory.org
www.asme.org
http://www.leteckemotory.cz/motory/jumo004/
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Junkers-Jumo-004B-t64704#528886 Verze : 0
Junkers Jumo 004B


Motor tvoril osemstupňový axiálny kompresorom s diskami a lopatkami zo zliatiny hliníka, teleso kompresoru so statormi tvorili odliatky z hliníkovej zliatiny v podobe skrutkovaných polovíc. Kompresor bol uložený v dvoch ložiskách.


Pred predným ložiskom sa nachádzali prevody agregátov poháňaných hriadeľom (čerpadlá paliva, oleja a generátor) a z predu pripojený malý dvojdobý piestový motor Riedler slúžiaci ako štartér. Spaľovacie komory valcového tvaru boli aj s plamencami zvarené zo žiaruvzdorného plechu. Do každého ústilo palivové potrubie s vnútornou tryskou a každá mala svoju zapaľovaciu sviečku.


Turbína na spoločnom hriadeli s kompresorom bola uložená v dvoch ložiskách. Vlastné turbínové koleso bolo oceľové, lopatky so stromčekovým uchytením boli najskôr plné z chrómniklovej ocele, neskôr sa tvarovali zo žiaruvzdornej ocele a boli duté. Zaujímavosťou motora boli regulačné ihly vo výstupnej tryske, ktorej pohybom dopredu alebo dozadu sa dosahoval optimálny prierez trysky (optimálny ťah) v závislosti na nadmorskej výške.


Dĺžka: 3 865 mm
Priemer: 806 mm
Hmotnosť: 720 kg (vrátane agregátov a olejovej nádrže)
Palivo: Letecký petrolej J 2 alebo K 1 (LRX)


Ťah: 8,33 kN pri 8 700 ot./min. (podľa iných zdrojov 8,82 kN)
Spotreba: vo výške 11 800 m pri rýchlosti 860 km/h pri ťahu 2,54 kN bola približne 580 kg/h; pri zemi a rýchlosti 900 km/h s ťahom 8,33 kN bola približne 1670 kg/h.


V po druhej svetovej vojne sa v Československu vyrábal pod označením M-04 a v Sovietskom zväze pod označením RD-10.


Zdroj:
http://sk.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_004
URL : https://www.valka.cz/Junkers-Jumo-004B-t64704#525636 Verze : 0
Motor Jumo 004 restaurovaný mezi lednem 1990 až červnem 1991 u technické letky stíhací-bombardovací eskadry JaboG 38 "Friesland". Exponát je vystaven v leteckém muzeu v Hermeskeilu. (©Radek Havelka)

URL : https://www.valka.cz/Junkers-Jumo-004B-t64704#230794 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více