Martin RB-57D Canberra

     
Název:
Name:
Martin RB-57D Martin RB-57D
Originální název:
Original Name:
Martin RB-57D
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1955-DD.MM.1956 Glenn L. Martin Aircraft Co., Middle River, Maryland
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1955-DD.MM.1956
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
20 (53-3963/3982)
První vzlet:
Maiden Flight:
03.11.1955
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
12372 kg 27275 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
20450 kg 45085 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
24528 kg 54075 lb
Rozpětí:
Wingspan:
32.31 m 106ft
Délka:
Length:
19.96 m 65ft 6in
Výška:
Height:
4.52 m 14ft 10in
Plocha křídla:
Wing Area:
139.82 m2 1505 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Pratt & Whitney J57-P-9 o tahu 44,48 kN Pratt & Whitney J57-P-9, thrust 10000 lb.st.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
10372 l 2740 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
772.3 km/h v ? m 479.9 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
18197 m 59700 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2507.4 km 1558 mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Knaack, Marcelle Size: Post-World War II bombers, 1945-1973. Office of Air Force History 1988. ISBN 0-16-002260-6
Anderton, David A: Martin B-57 Night Intruders & General Dynamics RB-57F. Aircraft in Profile, Vol.14, Windsor, Profile Publications, 1974. ISBN 0-85383-023-1
Mikesh, Robert C. Martin B-57 Canberra. The Complete Record. Atglen, Schiffer Publishing, 1995. ISBN 0-88740-661-0
Mesko, Jim: B-57 Canberra in Action. Squadron/Signal Publications, Carrolton 1986. ISBN 0-89747-184-9
Ransom, Stephen, Fairclough, Robert: English Electric Aircraft and their Predecessors. Putnam, London 1987. ISBN 0-85177-806-2
Mason, Francis K.: The British Bomber Since 1914. Putnam, London 1994. ISBN 0-85177-861-5
http://joebaugher.com/usaf_bombers/b57_6.html
www.nationalmuseum.af.mil
http://www.americancombatplanes.com/b57_1.html
http://www.airwar.ru/enc/spy/rb57.html

Martin RB-57D Canberra -


URL : https://www.valka.cz/Martin-RB-57D-Canberra-t61749#487290 Verze : 0
Martin RB-57D Canberra


Průzkumná varianta R-57D vznikla jako přechodné řešení do doby než se do operační služby dostaly špionážní U-2, které byly určeny k misím nad SSSR a Čínou. První operační letouny RB-57D obdržela 4025. strategická průzkumná peruť (podřízená byla 4080. strategickému průzkumnému křídlu). Ta podnikla v rozmezí let 1956-1959 řadu špionážních misí nad komunistickými zeměmi (a to někdy dokonce i ve dne). Letouny operovaly z Japonska nebo Aljašky. Do průzkumných operací nad Čínou se zapojily taktéž RB-57D v barvách tchajwanského letectva. V roce 1963 byly čtyři RB-57D amerických vzdušných sil přestavěny na verzi RB-57F.


Letoun vycházel z bombardovací verze B-57B, nejmarkantnějším rozdílem oproti "béčku" bylo zvětšené rozpětí křídla a použití výkonnějších motorů J57-P-9. Větší křídlo se také stalo hlavní komplikací této verze. Jeho problémy s pevností si v roce 1963 vyžádaly uzemnění všech používaných letadel RB-57D. V roce 1966 bylo několik RB-57D zgenerálkováno a přestavěno na "rušící" variantu EB-57D.


RB-57D byly vyrobeny ve čtyřech odlišných "sériích":
RB-57D (Model 294) - 6 letounů s dvěma kamerami K-38 a dvěma kamerami KC-1, bez možnosti doplňovat palivo za letu, jednomístný
RB-57D (Model 744) - 7 letounů s výbavou stejnou jako Model 294, avšak s možností tankovat palivo za letu
RB-57D-1 (Model 796) - 6 dvoumístných letadel s vybavením pro plnění radiotechnického průzkumu, s možností tankovat palivo za letu
RB-57D-2 (Model 796) - 1 jednomístný letoun vybavený radarem s bočním vyzařováním AN/APQ-56, s možností doplňovat palivo za letu



Zdroje
1) Mesko, J.: B-57 in Action, Squadron-Signal, 1986
2) Anderton, D.A.: Martin B-57 Night Intruder and General Dynamics RB-57F, Profile Publications, 1972
3) The Glenn L. Martin Maryland Aviation Museum
4) USAF Fact Sheets: Martin RB-57D Canberra
URL : https://www.valka.cz/Martin-RB-57D-Canberra-t61749#226772 Verze : 1
RB-57D také sbíraly data z amerických jaderných pokusů. Zde je jeden letoun zachycený během testu Juniper, který byl součástí operace Hardtack, červenec 1958.
Martin RB-57D Canberra - (USAF)

(USAF)
URL : https://www.valka.cz/Martin-RB-57D-Canberra-t61749#226777 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více