Dobrynin VD-7M
Tento motor poháněl mimo jiných letounů zejména první série strojů Tupolev Tu-22. Ve své době to byl nejvýkonnější sériově vyráběný proudový motor s přídavným spalováním v SSSR. Maximální tah činil 16 000 kg s přídavným spalováním. Je to klasický proudový motor (jednoproudový) s axiálním kompresorem a s přídavným spalováním.
Směr rotace motoru: Doprava (po směru hodinových ručiček) při pohledu zezadu.
Kompresor: Axiální, 9 stupňů. Kompresní poměr 11:1 na prvním nadzvukovém stupni. Stavitelné vstupní lopatky. Odvod vzduchu ze stupňů 5 a 6.
Spalovací komora: Prstencová trubicová, 14 spalovacích trubic.
Turbína: 2 stupně.
Přídavné spalování: S přímým tokem plynu, poskytuje o 50 procent větší tah než je maximální suchý tah.
Výstupní tryska: Segmentová s měnitelným průřezem.
Řízení motoru je zajištěno klasickým systémem ovládaným z pilotní kabiny pomocí táhel a kabelů. Řídící systém zahrnuje regulaci otáček motoru, toku paliva, nastavení vstupních lopatek kompresoru a regulaci odvodu vzduchu z kompresoru.
Motor byl doplněn skříní pomocných pohonů pro pohon mazací soustavy, elektrické soustavy a souvisejících automatických řídících, monitorovacích a elektronických systémů.
Start motorů na zemi se prováděl elektricky s pomocí dvojice generátorů STG-18TBP (nízké napětí).
čas k dosažení max tahu (bez přídavného spalování): max 23 s
čas k dosažení max tahu (s přídavným spalováním): max 32 s
Typ paliva (normální činnost): T-1 nebo TS-1 kerosen
Typ paliva (pro nastartování): B-70 letecký benzín
Motorem poháněná přídavná zařízení:
SGS-30-8 AC generator - jeden
STG-18TBP AC generator - dva (používán i jako startovní generátor)
Hmotnost nenainstalovaného motoru: 3750 kg
Délka (včetně sekce přídavného spalování): 7300 mm
Délka sekce přídavného spalování: 4600 mm
Max průměr (v sekci přídavného spalování): 1410 mm
Nominální tah byl 92% maximálního tahu. Ve výškách nad 5500 m bylo možno používat cestovní
stupeň přídavného spalování po dobu až 120 minut, plné přídavné spalování po dobu 30 minut.
Hodnoty v tabulce jsou při podmínkách ISA.
Dobrynin RD-7M2
Pramen:
Tupolev Tu-22 Blinder, Sergey Burdin, Alan E. Dawes, ISBN 1-84415-241-3
Tento motor poháněl mimo jiných letounů zejména první série strojů Tupolev Tu-22. Ve své době to byl nejvýkonnější sériově vyráběný proudový motor s přídavným spalováním v SSSR. Maximální tah činil 16 000 kg s přídavným spalováním. Je to klasický proudový motor (jednoproudový) s axiálním kompresorem a s přídavným spalováním.
Směr rotace motoru: Doprava (po směru hodinových ručiček) při pohledu zezadu.
Kompresor: Axiální, 9 stupňů. Kompresní poměr 11:1 na prvním nadzvukovém stupni. Stavitelné vstupní lopatky. Odvod vzduchu ze stupňů 5 a 6.
Spalovací komora: Prstencová trubicová, 14 spalovacích trubic.
Turbína: 2 stupně.
Přídavné spalování: S přímým tokem plynu, poskytuje o 50 procent větší tah než je maximální suchý tah.
Výstupní tryska: Segmentová s měnitelným průřezem.
Řízení motoru je zajištěno klasickým systémem ovládaným z pilotní kabiny pomocí táhel a kabelů. Řídící systém zahrnuje regulaci otáček motoru, toku paliva, nastavení vstupních lopatek kompresoru a regulaci odvodu vzduchu z kompresoru.
Motor byl doplněn skříní pomocných pohonů pro pohon mazací soustavy, elektrické soustavy a souvisejících automatických řídících, monitorovacích a elektronických systémů.
Start motorů na zemi se prováděl elektricky s pomocí dvojice generátorů STG-18TBP (nízké napětí).
čas k dosažení max tahu (bez přídavného spalování): max 23 s
čas k dosažení max tahu (s přídavným spalováním): max 32 s
Typ paliva (normální činnost): T-1 nebo TS-1 kerosen
Typ paliva (pro nastartování): B-70 letecký benzín
Motorem poháněná přídavná zařízení:
SGS-30-8 AC generator - jeden
STG-18TBP AC generator - dva (používán i jako startovní generátor)
Hmotnost nenainstalovaného motoru: 3750 kg
Délka (včetně sekce přídavného spalování): 7300 mm
Délka sekce přídavného spalování: 4600 mm
Max průměr (v sekci přídavného spalování): 1410 mm
Nominální tah byl 92% maximálního tahu. Ve výškách nad 5500 m bylo možno používat cestovní
stupeň přídavného spalování po dobu až 120 minut, plné přídavné spalování po dobu 30 minut.
Hodnoty v tabulce jsou při podmínkách ISA.
Podmínky a mód motoru | Počet otáček motoru za minutu | Tah (kg) | Specifická spotřeba paliva (kg paliva/kg tahu/hodina) | Maximální teplota plynu v turbíně (stupně Celsia) |
Vzlet na zemi | 7400 | 16000 | 2.0 | 630 |
Max. tah bez přídavného spalování na zemi | 7400 | 10500 | 0.82 | 630 |
Nominální tah na zemi | 7100 | 8600 | 0.78 | 540 |
Cestovní (cruise) tah na hladině moře (81.5% nominálního tahu) | 6850 | 7000 | 0.78 | 510 |
Max. tah s přídavným spalováním v 11000 m, rychlost 1500 km/h | Max. 7450 | 9700 | 2.1 | 630 |
Tah s cestovním (cruise) přídavným spalováním v 11000 m, rychlost 1300 - 1400 km/h | Max. 7450 | 7500 | 1.65 | 630 |
Nominální tah v 11000 m, rychlost 1000 km/h | 7150 | 2500 | 1.0 | 540 |
Volnoběh na zemi | Max. 3250 | max 450 | -- | 410 |
Dobrynin RD-7M2
Parametr | Hodnota |
Tah při vzletu u hladiny moře (kg) | 16500 |
Specifická spotřeba paliva (kg paliva/kg tahu/hodina) | 2.05 |
Tah při plném přídavném spalování a TAS (True Airspeed) 1500 km/h ve výšce 11000 m (kg) | 11000 |
Specifická spotřeba paliva (kg paliva/kg tahu/hodina) | 2.25 |
Bezpečnostní rychlostní limit kvůli oscilacím lopatek kompresoru ve výšce 0 - 4000 m a okolní teplotě +40 stupňů Celsia a nižší (km/h) | 1020 |
Bezpečnostní rychlostní limit kvůli oscilacím lopatek kompresoru ve výšce 0 - 4000 m a okolní teplotě +40 až +60 stupňů Celsia (km/h) | 910 |
Pramen:
Tupolev Tu-22 Blinder, Sergey Burdin, Alan E. Dawes, ISBN 1-84415-241-3