Název: Name: | A8V1 námořní typ S | A8V1 Navy Type S |
Originální název: Original Name: | Seversky 2PA-B3 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | Seversky Aircraft Company, Farmingdale, Long Island, New York | |
Použití v Japonsku: Period use in Japan: | DD.MM.1937-DD.MM.1942 | |
Dovezeno kusů: Number of Imported: | 20 | |
Uživatel: User: | Císařské námořní letectvo | Imperial Japanese Navy Air Service |
Poznámka: Note: | Dvoumístný stíhací letoun Spojenecké kódové jméno: Dick Nasazení: V roce 1936 námořní letectvo v bojích nad Čínou zjistilo, že nemá stíhací letoun vhodný k doprovodu svých bombardérů G3M Nell. Jinak vynikající palubní stíhač Micubiši A5M měl příliš krátký dolet a ač se jej konstruktéři snažili prodloužit, tak bylo jasné - A5M nemohl být nikdy doprovodným stíhačem. Ztráty bombardérů dosáhly však již nepřijatelné úrovně a tak bylo Kaigun Koku Hombu nuceno zadat leteckým továrnám vývoj stíhacího letadla s dlouhým doletem, to bylo základem specifikací 13-Shi (na jejich základě vznikl později J1N1). Vývoj vlastních doprovodných stíhaček byl však náročným a dlouhým řešením, naopak rychlým řešením se jevil nákup vhodných letadel v zahraničí. Japonská nákupní komise vyjednala se společností Seversky nákup 20 dvoumístných letadel Seversky 2PA, tento typ byl neúspěšným konkurentem Curtissovu Hawku a tak Seversky jej rád nabídl zahraničním zájemcům. Japonští námořní piloti na těchto letadlech operačně létali nad Čínou až do roku 1940, jako stíhací se však příliš neuplatnil ani zde. Jakmile to bylo možné byly tyto letouny převedeny k taktickému průzkumu. Po jejich stažení od prvoliniových jednotek byly převedeny k výcvikovým jednotkám a odtud byly vyřazeny v roce 1942. Spojenci tyto japonské letouny pojmenovali Dick. | Allied Code Name: „Dick“ Navy Type S Two-Seat Fighter or A8V-1 was briefly employed them in the Second Sino-Japanese War. |
Zdroje: Sources: | William Green, War Planes of the Second World War, Volume Four: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (Sixth impression 1969), ISBN 0-356-01448-7. Larry Davis, Mini in Action, (Mini Number 1), Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, 1994. ISBN 0-89747-321-3. Aerofiles.com. Seversky http://navylabs.cort.ru/avia/seversky/ allrss.com http://www.airwar.ru/enc/fww2/2pa.html http://avia.russian.ee/air/usa/seversky_2pa.html archiv autora |