Typ: Type: | Il-14T | |
Výrobce: Producer: | Avia n.p., závod Jiřího Dimitrova, Letňany | |
Datum výroby: Date of Production: | DD.12.1959 | |
Výrobní číslo: Construction Number: | 913155 | |
Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code: | DD.01.1960-29.09.1973 3155 | |
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning: | 29.09.1973 zničen při nehodě | 29.09.1973 destroyed in crash |
Poznámka: Note: | Dne 29.9.1973 došlo zhruba 300m jižně od prahu dráhy 34 v maďarském městě Veszprém severně od Balatonu k havárii čs. vojenského letadla Il-14T. Posádka provedla vzlet v 07:04 z letiště v Brně a v hladině 2750m letěla po stanovené trati.Na palubě se kromě pětičlenné posádky nacházelo osmnáct cestujících- vojáků z povolání. V prostoru letiště Pápa navázal radiotelegrafista spojení s ŘL letiště Veszprém a vyžádal si povolení k přistání. Během sestupu dostala posádka od ŘL informaci o povětrnostních podmínkách, které nebyly nijak valné- dohlednost 1km, místní mlhy. Během přiblížení se pak dohlednost stále zhoršovala , v době kdy byl letoun na finále dráhy 34 byla již pod 500 metrů. Osádka byla s touto dohledností seznámena a na dotaz, zda může uskutečnit přistání odpověděla, že ano. Ve skutečnosti však velitel letounu mjr. Oldřich Prchal nebyl k přistání za takovéto dohlednosti vycvičen. Piloti prováděli přiblížení pomocí systému OSP. Byli tedy směrově vedeni radiomajáky, výškový profil sestupu si posádka odečítala z plánku přiblížení, rychlost klesání pak upravovala podle dopředné rychlosti. Řídící zakázal posádce sestup pod 100 m neuvidí-li dráhu. Tuto zprávu potvrdil radiotegrafista, piloti později uvedli, že si na ni nepamatují. DPRS /dálnou/ prolétl letoun ve výšce 360m, tedy o 60m výše, než bylo publikováno v přibližovací mapě. Mjr. Káňa tedy nařídil zvýšit rychlost klesání. Pak už šlo vše ráz naráz a úplně špatně. Posádka v mlze stále neviděla dráhu, proklesala schválených 100m. Nad BPRS /bližnou/ měl letoun výšku pouhých 20 m namísto plánovaných 100 m. Mjr. Káňa si v tu chvíli všiml rychlého poklesu výšky na radiovýškoměru a vzápětí uviděl terén. Prudce přitáhl "berany", bylo však již pozdě. Stroj prudce dopadl v prostoru místního hřbitova mezi náhrobky v ose dráhy asi 500m před jejím prahem a odrazil se. Mjr. Prchal a palubní technik zvýšili výkon motorů na maximální, letadlo však ve stoupání narazilo do stromů a začalo ztrácet rychlost. Mjr. Káňa ve snaze zabránit ztrátě rychlosti potlačil řídící páku, letoun křídlem zachytil o zem, otočil se o 180 stupňů a po částečné destrukci začal hořet. Čtyři osoby byly zraněny těžce z nichž palubní radiotelegrafista por. Hynšt nakonec na zranění zemřel. Další čtyři osoby byly zraněny středně a u patnácti ostatních bylo zranění hodnoceno jako lehké. | - |
Zdroje: Sources: | http://www.khs.at/prag/43.htm ruslet.webnode.cz www.leteckabadatelna.cz |