Il-14T 3155

     
Typ:
Type:
Il-14T
Výrobce:
Producer:
Avia n.p., závod Jiřího Dimitrova, Letňany /
Datum výroby:
Date of Production:
DD.12.1959
Výrobní číslo:
Construction Number:
913155
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.01.1960-29.09.1973 3155
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
29.09.1973 zničen při nehodě
29.09.1973 destroyed in crash
Poznámka:
Note:
Dne 29.9.1973 došlo zhruba 300m jižně od prahu dráhy 34 v maďarském městě Veszprém severně od Balatonu k havárii čs. vojenského letadla Il-14T. Posádka provedla vzlet v 07:04 z letiště v Brně a v hladině 2750m letěla po stanovené trati.Na palubě se kromě pětičlenné posádky nacházelo osmnáct cestujících- vojáků z povolání. V prostoru letiště Pápa navázal radiotelegrafista spojení s ŘL letiště Veszprém a vyžádal si povolení k přistání. Během sestupu dostala posádka od ŘL informaci o povětrnostních podmínkách, které nebyly nijak valné- dohlednost 1km, místní mlhy. Během přiblížení se pak dohlednost stále zhoršovala , v době kdy byl letoun na finále dráhy 34 byla již pod 500 metrů. Osádka byla s touto dohledností seznámena a na dotaz, zda může uskutečnit přistání odpověděla, že ano. Ve skutečnosti však velitel letounu mjr. Oldřich Prchal nebyl k přistání za takovéto dohlednosti vycvičen. Piloti prováděli přiblížení pomocí systému OSP. Byli tedy směrově vedeni radiomajáky, výškový profil sestupu si posádka odečítala z plánku přiblížení, rychlost klesání pak upravovala podle dopředné rychlosti. Řídící zakázal posádce sestup pod 100 m neuvidí-li dráhu. Tuto zprávu potvrdil radiotegrafista, piloti později uvedli, že si na ni nepamatují. DPRS /dálnou/ prolétl letoun ve výšce 360m, tedy o 60m výše, než bylo publikováno v přibližovací mapě. Mjr. Káňa tedy nařídil zvýšit rychlost klesání. Pak už šlo vše ráz naráz a úplně špatně. Posádka v mlze stále neviděla dráhu, proklesala schválených 100m. Nad BPRS /bližnou/ měl letoun výšku pouhých 20 m namísto plánovaných 100 m. Mjr. Káňa si v tu chvíli všiml rychlého poklesu výšky na radiovýškoměru a vzápětí uviděl terén. Prudce přitáhl "berany", bylo však již pozdě. Stroj prudce dopadl v prostoru místního hřbitova mezi náhrobky v ose dráhy asi 500m před jejím prahem a odrazil se. Mjr. Prchal a palubní technik zvýšili výkon motorů na maximální, letadlo však ve stoupání narazilo do stromů a začalo ztrácet rychlost. Mjr. Káňa ve snaze zabránit ztrátě rychlosti potlačil řídící páku, letoun křídlem zachytil o zem, otočil se o 180 stupňů a po částečné destrukci začal hořet. Čtyři osoby byly zraněny těžce z nichž palubní radiotelegrafista por. Hynšt nakonec na zranění zemřel. Další čtyři osoby byly zraněny středně a u patnácti ostatních bylo zranění hodnoceno jako lehké. -
Zdroje:
Sources:
http://www.khs.at/prag/43.htm
ruslet.webnode.cz
www.leteckabadatelna.cz
URL : https://www.valka.cz/Il-14T-3155-t53877#200292 Verze : 1
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
DD.01.1960
Datum vyřazení:
Decommissioned:
29.09.1973
Provozovatel:
Operator:
DD.01.1960-DD.MM.RRRR 1. dopravní výsadkový letecký pluk
DD.MM.RRRR-29.09.1973 2. velitelská letka
DD.01.1960-DD.MM.RRRR 1st Transport Airborne Regiment
DD.MM.RRRR-29.09.1973 2nd Command Squadron of 2nd State Air Defense Division
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.01.1960-29.09.1973 3155
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.01.1960-29.09.1973 standardní (high visibility)
08.12.1959-DD.MM.1960 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.01.1960-29.09.1973 standardní vojenská
08.12.1959-DD.MM.1960 standard military
Barvy:
Colors:
DD.01.1960-29.09.1973 kov, stříbrná
08.12.1959-DD.MM.1960 metalic, silver
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
http://www.khs.at/prag/43.htm
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Il-14T-3155-t53877#601527 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více