Curtiss XP-46

     
Název:
Name:
Curtiss XP-46 Curtiss XP-46
Originální název:
Original Name:
Curtiss XP-46
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.06.1941-29.09.1941 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1941-29.09.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 Serial No. 40-3053 a 40-3054
První vzlet:
Maiden Flight:
12.02.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2551 kg 5625 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3321 kg 7322 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3477 kg 7665 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.46 m 34ft 3,75in
Délka:
Length:
9.19 m 30ft 2in
Výška:
Height:
3.96 m 13ft
Plocha křídla:
Wing Area:
19.32 m2 208 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
171,894 kg/m2 35.21 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Allison V-1710-39 (F3R) kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec s reduktorem o vzletovém výkonu 857,5 kW při 3 000 ot/min, nominální výkon 857,5 kW v h= 3 566 m a maximální výkon 1111,1 kW v h= 1 311 m.
Vrtule třílistá stavitelná s konstantní rychlostí otáčení.
Allison V-1710-39 (F3R) twelvee-cylinder supercharged liquid-cooled 60° "Vee" engine, rated at 1,150 hp for take-off, a nominal power 1,150 hp at 11,700 ft and combat power 1,490 hp at 4,300 ft,
driving a three-blade constant-speed propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
590 l 156 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
571.3 km/h v 3749 m 355 mph in 12300 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
468.3 km/h v 3566 m 291 mph in 11700 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,0 min do 4572 m 5,0 min to 15000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8992 m 29500 ft
Dolet:
Range:
523 km 325 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Colt-Browning ráže 12,7 mm na motorem
8x pevný kulomet Browning ráže 7,7 mm v křídlech
Two fixed forward-firing 0.50 inch Colt-Browning machine-guns in a nose-mounted and
eight fixed forward-firing 0.30 inch Colt-Browning machine-guns in the wings-mounted.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
viz historie At the time when the Curtiss P-40 fighter was initially entering production, Curtiss's chief designer Donovan Berlin was already thinking about its successor. The P-40 was already largely obsolescent by contemporary.
The XP-46 was generally similar to its P-40 predecessor, but was somewhat smaller and featured a wide-track, inwardly-retracting undercarriage. The engine was to be the newly-developed Allison V-1710-39 (F3R) twelve-cylinder liquid-cooled Vee of 1150 hp. This same engine was also later to power the D-version of the P-40. In view of the relatively high wing loading, automatic leading-edge slots (a la Bf 109E).
Influenced by contemporary British thinking - armament was to be two 0.50-in machine guns in the nose below the cylinder banks and eight 0.30 inch machine-guns in the wings (a la Hurricane).
A month after the initial XP-46 order, the USAAC modified their requirement and called for the provision of self-sealing fuel tanks and armor protection for the pilot.
In order to save time and get something in the air as quickly as possible, the second prototype (40-3054) was delivered without armament or radio. This aircraft was redesignated XP-46A. The XP-46A was actually the first to fly, taking to the air on February 15, 1941.
Zdroje:
Sources:
Peter M. Bowers, Curtiss Aircraft, 1907-1947, London, Putnam & Company Ltd., 1979. ISBN 0-370-10029-8
Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0
Lou Drendel, Walk Around No.8, P-40 Warhawk, Squadron/signal publications, ISBN 0-89747-361-2
Ray Wagner, The Curtiss P-40 Tomahawk, No. 35, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, England, No ISBN
Ray Wagner, Profile 136, The Curtiss P-40 Kyttyhawk I-IV, Profile Publications Ltd., Windsor, England, No ISBN
http://joebaugher.com/usaf_fighters/p46.html
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p46.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-46-t43574#172454 Verze : 0
Historie:
Válka v Evropě ovlinila americké konstruktéry stíhacích letadel, tak, že se snažili co nejvíce využít nových zkušeností z tohoto bojiště. Jedním z letounů, na kterých se tyto snahy odrazily byl Curtiss XP-46. Nový letoun měl podle představ šéfkonstruktéra Donovana Berlina nahradit na výrobních linkách P-40 Tomahawk, který v době zavedení do výroby byl zastaralý oproti evropským strojům.
Nový letoun byl menší s podvozkem o širším rozchodu, v náběžných hranách křídel měl automatické sloty na způsob německého Bf 109 a hlavňovou výzbroj zase ovlivnil Hawker Hurricane, takže bylo k tradičním dvěma velkorážním kulometům přidáno osm kulometů ráže 7,62 mm.
29. září 1939 byl podepsán kontrakt na dva stroje, výsledkem byl jeden ozbrojený XP-46 a jeden neozbrojený XP-46A. Jeden měsíc po dokončení XP-46 vzneslo armádní letectvo požadavek na dovybavení letounu pancéřovou ochranou pilota a montáží účinných samosvorných palivových nádrží. Druhý prototyp byl postaven ve spěchu a tak zůstal neozbrojen, bez rádia a dalšího vojenského vybavení. Díky spěchu vzlétl druhý prototyp, označený jako XP-46A, dříve než prototyp první. Hmotnost letounu však stoupla tak, že letoun ztratil obratnost a ovladatelnost, výkony také nedosáhly předpokládaných hodnot a tak bylo přijato rozhodnutí, že se bude pokračovat novou verzí P-40D a to především proto, aby se nezpomalila výroba P-40. Brzy poté se rozběhla i výroba úspěšné verze P-40E, která byla XP-46 nadřazena. Armádní letectvo tedy záležitost s tímto typem ukončilo. Druhý prototyp zůstal již bez výzbroje.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-46-t43574#172466 Verze : 0
Trojpohled a fotografie
Curtiss XP-46 -


Curtiss XP-46 -


Curtiss XP-46 -


Curtiss XP-46 -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-46-t43574#172478 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více