Nakadžima Ki 19

Nakajima Ki-19 / 中島 キ19
     
Název:
Name:
Nakadžima Ki-19 Nakajima Ki-19
Originální název:
Original Name:
中島 キ19
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.03.1937-DD.MM.1938 Nakajima Aircraft Company, Ltd., Ōta /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1937-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.04.1937
Osádka:
Crew:
5
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4750 kg 10472 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
7150 kg 15763 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
22,000 m 72ft 2,15in
Délka:
Length:
15,000 m 49ft 2,5in
Výška:
Height:
3,650 m 11ft 11,66in
Plocha křídla:
Wing Area:
62,694 m2 674.83 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
113,50 kg/m2 23.25 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Nakadžima Ha-5 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 655 kW (890 k).
Vrtule trojlisté kovové Hamilton-Standard s nastavitelným úhlem náběhu.
Nakajima Ha-5 fourteen-cylinder twin-row air-cooled radial engine rated 878 hp for take-off,
driving a three-blade Hamilton-Standard variable-pitch metal propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
352 km/h v 3048 m 218.7 mph in 10000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
300 km/h v ? m 186.4 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8600 m 28215 ft
Dolet:
Range:
1640 km 1019 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3480 km 2162.4 mi
Výzbroj:
Armament:
3x pohyblivý kulomet Type 89 Model 1
(po jednom v předním, hřbetním a ocasním střelišti)
Pumový náklad: 750 - 1 000 kg
Three flexible 0.303 inch Type 89 Model 1 machine-guns in the nose, in the dorsal and in the ventral positions.
Bomb load: Up to 2,205 lb for short-range missions.
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
キ19试作重型爆击机 / Ki-jyukyu Kokuki / armádní experimentální těžký bombardér キ19试作重型爆击机 / Ki-jyukyu Kokuki / prototype twin-engine heavy bomber
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Annapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Volume 5, Nakajima Aircrafts. Shuppan-Kyodo Publishers, Tokyo, Japan, rok 1983
http://www.airwar.ru/enc/bww2/ki19.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-19-t31101#112119 Verze : 0

Nakajima Ki-19


航空機 / Ki-jyukyu Kokūki / armádní těžký bombardér


Historie:


Japonské císařské armádní letectvo (japonsky 大日本帝國陸軍航空隊 (kjúdžitai) nebo 大日本帝国陸軍航空隊 (šindžitai), Dai-Nippon teikoku rikogun kókútai) vstupovalo do druhé poloviny třicátých let minulého století s velkými předpoklady, že se stane mocným a především moderním letectvem ve světovém měřítku. Bohužel, bombardovací letectvo dosti zaostávalo, mělo ve své výzbroji rychle zastarávající a archaicky vypadající těžký bombardér Mitsubishi Ki-1 typ 93, byl to vlastně modifikovaný Junkers K.37, pro který bylo charakteristické použití duralového vlnitého plechu.


Velení císařského armádního letectva (大日本帝国陸軍航空本部 Dai-Nippon Teikoku Rikugun Kōkū Hombu) v únoru 1936 zaslalo své technické specifikace, kterými po společnosti 三菱重工業株式会社- Mitsubishi Jūkōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Mitsubishi) požadovalo, aby předložila svůj projekt na nový těžký bombardér moderního pojetí. Vše vypadalo jednoduše, tedy pro společnost Mitsubishi, ale byla zde ještě konkurence - společnost 中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Nakajima), která představitele armádního letectva zaujala projektem námořního bombardéru LB-2 a tak byly specifikace na těžký armádní bombardér zaslány také tomuto výrobci, společnost Mitsubishi tak získala dosti tvrdou konkurenci. Do soutěže byla přihlášena ještě jedna společnost - 川崎航空工機業株式会社 - Kawasaki Kōkūki Kōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Kawasaki) se svým projektem Ki-22, ale tento představitele armádního letectva ničím nezaujal, a tak nepřekročil stádium projektu.


V armádních specifikacích byly stanoveny technické podmínky a požadavky, jejichž splnění armádní letectvo požadovalo, tak například měl bombardér ve výšce 3 000 m dosahovat maximální rychlosti 400 km/h, do této výšky měl vystoupat do osmi minut, letová vytrvalost byla požadována minimálně pětihodinová. Zajímavostí je, že byla omezena letová hmotnost, plně naložený letoun neměl překročit hodnotu 6 400 kg (včetně tunového nákladu pum). Technické požadavky omezovaly konstruktéry ve výběru typu motorů, ti se tak mohli rozhodnout mezi motory Nakajima Ha-5 anebo Mitsubishi Ha-6, přesně specifikována byla i výzbroj a výstroj. Jen nosnost pum byla na těžký bombardér malá, typicky japonská – 750 kg normálně a s přetížením 1 000 kg.

Letecká továrna Nakajima zadala návrh projektu a jeho následnou realizaci konstrukčnímu týmu, který vedl inženýr Matsumura spolu s asistenty Nishimurou a Matsudou. Tento konstrukční tým donedávna zaváděl licenční stavbu americké DC-2. Výsledným dílem, v případě těžkého bombardéru, byl projekt vcelku elegantního celokovového středoplošníku, jehož trup měl tvar protáhlé kapky. Projekt bombardéru označeného tehdy užívaným systémem Kitai jako Ki-19, představitele armádního letectva zaujal tento projekt natolik, že na konci roku objednali stavbu dvou prototypů. Logické je, že tovární konstrukční tým vybral pro pohon motory vlastní provenience Nakajima Ha-5. Oba prototypy byly předány již v březnu 1937 k armádním zkouškám, stejně tak i oba konkurenční prototypy Mitsubihi Ki-21.


První letové zkoušky probíhaly na velké letecké základně v Tachikawě až do května 1937 a následně od června téhož roku probíhaly plné armádní zkoušky na základně bombardovacího letectva v Hamamatsu. Zkušební piloti armádního letectva se nedokázali shodnout, který letoun by v této soutěži měl zvítězit. Prototypy Ki-21 byly poháněny motory fy Mitsubishi, oba typy motorů byly vzduchem chlazené čtrnáctiválce s tím, že motor Ha-5 měl výhodu mírně vyššího výkonu. V průběhu stále nerozhodnutých zkoušek kohosi z Rikugun Kōkū Hombu napadlo, aby obě společnosti postavily ještě dva prototypy bombardérů, ale aby Mitsubishi Ki-21 poháněly motory Nakajima Ha-5 a opačně – bombardér Ki-19 dostal motory Mitsubishi Ha-6. Prototypy bombardéru Mitsubishi Ki-21 získaly mírně lepší letové vlastnosti, ale stále ještě nebylo rozhodnuto. Po dlouhém rozhodování byl nakonec upřednostněn bombardér Ki-21 od koncernu Mitsubishi a to díky menší technologické náročnosti při výrobě. Společnost Nakajima ve své nově postavené továrně ve městě Ota potom vyráběla licenčně konkurenční letouny Ki-21.


Co se stalo se čtyřmi postavenými prototypy Ki-19? Tři letouny si ponechala společnost Nakajima a až do roku 1943 je používala ke zkouškám leteckých součástek a celků, tedy na těchto strojích byly zkoušeny různé typy motorů, jejich chlazení, různé vrtule atd.
Lépe dopadl třetí prototyp, první poháněný motory Mitsubishi Ha-6, dostal jejich výkonnější verzi, byl zcela demilitarizován, horní a spodní střeliště byla upravena pro snímkování a na levém boku za křídlem byly instalovány dveře, jimiž se vstupovalo do pohodlné kabiny pro šest cestujících - tato kabina vznikla v místě zrušené pumovnice. Rozsáhlé úpravy byly dokončeny až v roce 1939, letoun dostal civilní imatrikulaci J-BACN, označen byl N-19 a stal se majetkem tiskového koncernu Domei Press, zde následně létal až do konce roku 1942.



Použité prameny:
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Annapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Volume 5, Nakajima Aircrafts. Shuppan-Kyodo Publishers, Tokyo, Japan, rok 1983
L+K č. 6 /2011, str.46 a 47, Miroslav Balous, letadla 39-45, Nakajima Ki-19/N-19, Aeromedia, a.s.,červen 2011, ISSN 0024-1156
http://www.airwar.ru/enc/bww2/ki19.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-19-t31101#112136 Verze : 1
Přidám alespoň fotografii čtvrtého prototypu, pro civilní použití přeznačeného na N-19. Stroj byl majetkem agentury Domei Cuchinsha a měl jméno Domeič.2.
Nakadžima Ki 19 -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-19-t31101#112139 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více