SOV - SU-76I (76mm samohybné dělo)

SU-76I (76 mm self-propelled gun)
СУ-76И
     
Název:
Name:
SU-76I SU-76I
Originální název:
Original Name:
СУ-76И
Kategorie:
Category:
samohybné dělo self-propelled gun
Výrobce:
Producer:
DD.03.1943-DD.11.1943 Sverdlovský závod č. 37 S. Ordžonikidze, Sverdlovsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1943-DD.11.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
201:
- prototyp / prototype: 1
- základní verze / basic variant: 180
- velitelská verze / command variant: 20
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
22500 kg 49604 lb
Celková délka:
Overall Length:
6300 mm 20 ft 8in
Celková šířka:
Overall Width:
2910 mm 9 ft 6 ½ in
Celková výška:
Overall Height:
2375 mm 7 ft 9 ½ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
350 mm 1 ft 1 ¾ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach HL 120
- vodou chlazený, zážehový, vidlicový 12-valec
Maybach HL 120
- water cooled, gasoline, V 12 type
Výkon:
Power:
195 kW při 2600 ot/min 261.5 bhp at 2600 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet převodových stupňů: 5+1
- ovládání: mechanické
- number of gears: 5+1
- control: mechanical
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
50 km/h 31 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
180 km 112 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 ° 67 %
Boční náklon:
Side Slope:
30 ° 67 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,1 m 82,7in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
1,0 m 39,4in
Brodivost:
Fording Depth:
1,0 m 39,4in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
76,2 mm kanon S-1 (F-34)
- zásoba munice: 98 nábojů
- náměr: -6° až +15°
- odměr: 20°
76,2 mm S-1 cannon (F-34)
- ammunition: 98 rounds
- elevation: -6° to +15°
- traverse: 20°
Vedlejší:
Secondary:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Soljakin, Pavlov, Želtov: Sovetskije srednije samochodnije artilerijskije ustanovky 1941-1945, Exprint, 2005
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-76I-76mm-samohybne-delo-t26934#236510 Verze : 0
SU-76 (S-1)
SU-76i


Po napadnutí Sovietskeho zväzu Nemeckom, ukoristili sovietské vojská veľké množstvá tankov PzKpfw.III rôznych verzií. 300 ukoristených tankov Sovieti získali len v bitke o Stalingrad. Keďže sa plánovala letná ofenzíva potreba útočných diel bola enormná. Pretože nová sovietská konštrukcia SU-76 mala konštrukčné závady a bolo potrebné previesť rôzne úpravy, rozhodnutie využiť moderné podvozky PzKpfw.III prišlo vhod. Keďže kvalita nemeckých tankov bola na ruské pomery veľmi vysoká, vznikol nápad osadiť do novoskonštruovanej pancierovej nadstavby sovietské delo ráže 76,2mm S-1 (vzniklo úpravou tankového kanóna F-34 lafetovaného v tankoch T-34 i KV-1). Pôvodne sa plánovalo použitie divízneho kanóna ZIS-3, no pre problémy so strelivom bolo od toho upustené.
Konštrukčne sa toto vozidlo dalo priradiť k nemeckým samohybným delám Sturmgeschütz III.

Pôvodné guľometné stanovište v korbe PzKpfw.III bolo buď zaslepené, alebo v ňom bol lafetovaný ruský guľomet DT ráže 7,62mm.
Stroj bol poháňaný pôvodným nemeckým motorom Maybach HL 120 (300k) a pôvodná bola i prevodovka. Pancierovanie dosahovalo hrúbky max. 35mm. Niektoré stroje dostali i pôvodnú veliteľskú vežičku z PzKpfw.III a rádiostanicu s väčším dosahom - veliteľské vozidlá. Niektoré stroje dostali pre zvýšenie dojazdu prídavné sudovité nádrže paliva montované na zadný horný pancier korby. Stroje boli vyrábané v továrni č.37. Výroba týchto strojov prebehla v roku 1943 (prototyp vznikol a bol testovaný v Sverdlovsku v 3/1943). Po úspešnom zvládnutí testov bolo pristúpené k sériovej výrobe. Stroj, ktorý doposiaľ niesol označenie SU-76(S-1) bol preznačený na SU-76i ("i" - inostannaja - cudzokrajná). Posledný stroj vznikol v 11/1943. Celkovo vzniklo 181 ks klasických SU-76i a 20 veliteľských.

Prvé bojové nasadenie bolo v bitke pri Kursku. Niekoľko strojov ukoristili i nemecké vojská a zaradili ich do stavov svojich jednotiek.

Uvažovalo sa s prezbrojením 85mm kanónom z D-5S-85 (SU-85i), no kvôli ich nedostatočnému množstvu a zároveň s nedostatkom ukoristených podvozkov PzKpfw.III, ktorých výskyt v prvolíniových jednotkách bol už nízky, nebol tento plán realizovateľný.
Ďalšou prestavbou vznikla samohybná húfnica SG-122(A) ráže 122mm. Informácie sa o nej zmieňujú len okrajovo. Vraj malo vzniknúť len 12 kusov.



www.battlefield.ru
I.Pejčoch-Obrněná technika 4

SOV - SU-76I (76mm samohybné dělo) -


SOV - SU-76I (76mm samohybné dělo) -


SOV - SU-76I (76mm samohybné dělo) -


SOV - SU-76I (76mm samohybné dělo) -


SOV - SU-76I (76mm samohybné dělo) -


SOV - SU-76I (76mm samohybné dělo) -


SOV - SU-76I (76mm samohybné dělo) -


SOV - SU-76I (76mm samohybné dělo) - Jeden stroj ukoristili nemecké vojská a nasadili ho v jednotke stíhačov tankov.

Jeden stroj ukoristili nemecké vojská a nasadili ho v jednotke stíhačov tankov.
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-76I-76mm-samohybne-delo-t26934#96034 Verze : 1

Diskuse

Vážení,
dovoluji si předložit malou pozornost pro modeláře, spolu s odkazem na zajímavé internetové stránky.


Výkres via
Michail Barjatinskij: Trofjejnyje tanki v Krasnoj armii, Modjelist-konstruktor 1998, č. 3, str. 32-35, ISSN 0131-2243


Odkazy na internetové stránky
scalemodels.ru - 78 detailů SU-76i na fotografiích Valjerie Bisovjeckého.
http://69.41.173.145/ru/www.III.su/iii.html
www.thetankmaster.com
www.battlefield.ru
http://www.museum-tank.ru/IIwar/tables2/su76i.html
SOV - SU-76I (76mm samohybné dělo) - SU-76i via MK 1998, č. 3.

SU-76i via MK 1998, č. 3.
SOV - SU-76I (76mm samohybné dělo) - SU-76i via MK 1998, č. 3.

SU-76i via MK 1998, č. 3.
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-76I-76mm-samohybne-delo-t26934#236536 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více