Název: Name: | Iljušin / Berijev A-50U | Ilyushin / Beriev A-50U |
Originální název: Original Name: | Ильюшин / Бериев А-50У | |
Kategorie: Category: | letoun včasné výstrahy/velitelské stanoviště | airborne early warning/command aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.2011-DD.MM.20RR Taganrožský letecký vědecko-technický komplex G. M. Berijeva, Taganrog | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.2011-DD.MM.20RR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 8 konverzí A-50M | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.2009 | |
Osádka: Crew: | 5 + 10 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ? kg | ? lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ~190000 kg | ~418878 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 50,50 m | 165 ft 8 ¼ in |
Délka: Length: | 46,59 m | 152 ft 10 ¼ in |
Výška: Height: | 14,76 m | 48 ft 5 ⅛ in |
Plocha křídla: Wing Area: | 300,00 m2 | 3229.17 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | ? lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | dvouproudový | turbofan |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | Solovjov D-30KP-2 o maximálním tahu 122,58 kN | Solovyov D-30KP-2, max thrust 27558 lb |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 810 km/h v ? m | 503 mph in ? ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 750 km/h v ? m | 466 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10200 m | 33465 ft |
Dolet: Range: | ? km | ? mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | - | - |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | modernizace A-50M s novou avionikou, dopplerovským radiolokátorem RLS-N Groza a navigačním radiolokátorem RLS-P Kupol a zvětšenými nádržemi | an A-50M upgrade with new avionics, RLS-N Groza Doppler radar and RLS-P Kupol navigation radar and enlarged fuel tanks |
Zdroje: Sources: | ruslet.webnode.cz |
Iljušin / Berijev A-50U [kód NATO: Mainstay-D]
Ilyushin / Beriev A-50U
Ильюшин / Бериев А-50У
A-50U je lietajúce stredisko riadenia a uvedomovania ruského letectva. Ide o modernizáciu A-50 (produkcia v rokoch 1978-1991) resp. A-50M (modernizácia v rokoch 1992-2011).
Modernizačný program A-50U sa začal v polovici prvého desaťročia 21. storočia. Prototypová modernizácia bola realizovaná na lietadle A-50 s v.č. 0073476298 / s.č. 58-05 a štáne záverečné skúšky prototypu boli ukončené v roku 2009. V rovnakom roku bolo rozhodnuté o postupnej modernizácii prevádzkovaných lietadiel A-50M na verziu A-50U. Aj keď sú lietadlá A-50/A-50M/A-50U vzhľadovo podobné, hlavná odlišnosť A-50U od svojich predchpodcov sa ukrýva vnútri - je to úplne nový prehľadový rádiolokátor a modifikovaný systém riadenia. Vďaka menším rozmerom a hmotnosti inštalovaného kompletu bolo možné zlepšiť nie len pracovné podmienky operátorov (odpočinková miestnosť, či palubné WC), ale aj zväčšiť objem palivových nádrží, čo umožnilo predĺžiť dolet a vytrvalosť vo vzduchu.
Modernizácia ale postupuje relatívne pomaly, nakoľko ku koncu roku 2021 prevzali ozbrojené sily 7 modernizovaných lietadiel (vrátane prototypu, ktorý v rokoch 2009-2014 slúžil na doplnkové testy a letectvo ho prevzalo v roku 2014). V septembri 2023 bolo prevzaté ôsme lietadlo. Medzitým došlo pri útoku drona k poškodeniu jednoho lietadla (RF-50608) vo februári 2023.
Prehľad modernizovaných lietadiel:
1) všetky trupové čísla majú červenú farbu, v prípade požitia inej farby to je uvedené v poznámke.
Modernizačný program A-50U sa začal v polovici prvého desaťročia 21. storočia. Prototypová modernizácia bola realizovaná na lietadle A-50 s v.č. 0073476298 / s.č. 58-05 a štáne záverečné skúšky prototypu boli ukončené v roku 2009. V rovnakom roku bolo rozhodnuté o postupnej modernizácii prevádzkovaných lietadiel A-50M na verziu A-50U. Aj keď sú lietadlá A-50/A-50M/A-50U vzhľadovo podobné, hlavná odlišnosť A-50U od svojich predchpodcov sa ukrýva vnútri - je to úplne nový prehľadový rádiolokátor a modifikovaný systém riadenia. Vďaka menším rozmerom a hmotnosti inštalovaného kompletu bolo možné zlepšiť nie len pracovné podmienky operátorov (odpočinková miestnosť, či palubné WC), ale aj zväčšiť objem palivových nádrží, čo umožnilo predĺžiť dolet a vytrvalosť vo vzduchu.
Modernizácia ale postupuje relatívne pomaly, nakoľko ku koncu roku 2021 prevzali ozbrojené sily 7 modernizovaných lietadiel (vrátane prototypu, ktorý v rokoch 2009-2014 slúžil na doplnkové testy a letectvo ho prevzalo v roku 2014). V septembri 2023 bolo prevzaté ôsme lietadlo. Medzitým došlo pri útoku drona k poškodeniu jednoho lietadla (RF-50608) vo februári 2023.
Prehľad modernizovaných lietadiel:
Por.č. | V.č. | Ser. číslo | Registrácia | Trupové číslo1) | Pôvodný rok výroby | V službe od | Poznámka |
1 | 0073476298 | 58-05 | RF-93966 | 37 | 1988 | 25.03.2014 | prototyp, meno Sergej Atajanc (zostrelené 14.01.2024) |
2 | 0043453577 | 40-05 | RF-92957 | 47 | 1984 | 31.10.2011 | - |
3 | 0043454618 | 41-05 | RF-50602 | 33 | 1984 | DD.04.2013 | Vladimir Ivanov |
4 | 0083483499 | 63-05 | RF-94268 | 41 | 1988 | 07.03.2017 | Taganrog |
5 | 0093493818 | 63-05 | RF-93952 | 45 | 1989 | 06.12.2018 | - |
6 | 0093484538 | 64-05 | RF-50610 | 42 | 1990 | 28.03.2019 | zostrelené 23.02.2024 |
7 | 0093479377 | 60-05 | RF-50608 | 43 | 1987 | 29.12.2021 | poškodené 26.02.2023 |
8 | 1003496899 | ? | RF-50606 | 51 | 22.09.2023 |
1) všetky trupové čísla majú červenú farbu, v prípade požitia inej farby to je uvedené v poznámke.
Zdroj: https://bmpd.livejournal.com/4460167.html
Dňa 29.12.2021 informovala korporácia Rostech o odovzdaní 7. modernizovaného lietadla A-50U ("Červený 45", RF-50608, v.č. 0093479377, sériové číslo 60-05) do služby v ruskom letectve (Vzdušno-kozmické sily). Toto lietadlo bolo do služby zaradené pôvodne ako A-50 v roku 1987. Ďalšie modernizované lietadlo by malo byť do služby odovzdané v roku 2023.
A-50U ("Červený 45", RF-93952, v.č. 0093493818, sériové číslo 63-05) - v poradí 5. modernizované lietadlo prevzaté 06.12.2018
A-50U ("Červený 43", RF-50608 , v.č. 0093479377, sériové číslo 60-05) - v poradí 7. modernizované lietadlo v čase letových skúšok po vykonaní modernizácie pred realizáciou záverečnej povrchovej úpravy (Photo bonsai - https://russianplanes.net/id296026)
Zdroj: rostec.ru
Období | - |
Výrobce | Berijev |
Typ letounu | Iljušin / Berijev A-50U [kód NATO: Mainstay-D] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
A-50U ("Červený 45", RF-93952, v.č. 0093493818, sériové číslo 63-05) - v poradí 5. modernizované lietadlo prevzaté 06.12.2018
Období | - |
Výrobce | Berijev |
Typ letounu | Iljušin / Berijev A-50U [kód NATO: Mainstay-D] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
A-50U ("Červený 43", RF-50608 , v.č. 0093479377, sériové číslo 60-05) - v poradí 7. modernizované lietadlo v čase letových skúšok po vykonaní modernizácie pred realizáciou záverečnej povrchovej úpravy (Photo bonsai - https://russianplanes.net/id296026)
Podľa informácii zverejnených štátnou spoločnosťou Rostech bolo dňa 22.09.2023 odovzdané ozbrojeným silám v poradí ôsme lietadlo A-50U.
Zdroj: uacrussia.ru
Dňa 26.02.2023 bolo pri útoku drona na letisku Mačuliščy poškodené prieskumné lietadlo A-50U "červená 43" (RF-50608, 0093479377, sériové číslo 60-05).
Lietadlo bolo pôvodne vyrobené v roku 1987, na verziu A-50U bolo modernizované ako siedme v poradí v decembri 2021. Nasledujúce video ukazuje ako k poškodeniu lietadla došlo.
Lietadlo bolo pôvodne vyrobené v roku 1987, na verziu A-50U bolo modernizované ako siedme v poradí v decembri 2021. Nasledujúce video ukazuje ako k poškodeniu lietadla došlo.
Rok výroby lietadla:
1984: Červená 47 (RF-92957), Červená 33 (RF-50602)
1988: Červená 37 (RF-93966), Červená 41 (RF-94268)
1989: Červená 45 (RF-93952)
1990: Červená 42 (RF-50610)
1984: Červená 47 (RF-92957), Červená 33 (RF-50602)
1988: Červená 37 (RF-93966), Červená 41 (RF-94268)
1989: Červená 45 (RF-93952)
1990: Červená 42 (RF-50610)
mil.in.ua
Posádka lietadla A-50U včasnej výstrahy a upovedomovania č. 37 zo 610. centra bojového použitia a výcviku, ktoré bolo zostrelené nad Azovským morom 14.01.2024. Zahynuli:
- 1 podplukovník
- 2 majori
- 3 kapitáni
- 1 starší poručík
- 1 starší seržant
- 1 podplukovník
- 2 majori
- 3 kapitáni
- 1 starší poručík
- 1 starší seržant
Diskuse
Citace - buko1 :
A-50U je lietajúce stredisko riadenia a uvedomovania ruského letectva
Nebolo by vhodnejšie použitie medzinárodne používaného výrazu "lietajúce stredisko velenia a riadenia"?
Dumal som nad tým, ale zavrhol som to, aj keď viem že mnohé zdroje anglické AWACS (a ruské DRLO) tak označujú, ale pod Command and Control mám zafixované niečo iné ako pod Airborne Early Warning and Control. Nie som si istý aká je úloha AWACS dnes, ale ich pôvodná úloha bol najmä prieskum a odovzdávanie situačnej informácie (teda včasné varovanie, uvedomovanie a pod.) a samotné velenie sa často realizovalo inde. Pod lietajúcim strediskom velenia a riadenia si skôr predstavím niečo ako EC-130E, alebo ruský Il-80.
V článku Pavla Vanky Ruský AWACS Běrjev A-50 - Letectví a kosmonautika 2015 / 06 sa píše:
Hlavní úkoly A-50 spočívají ve zjišťování, identifikaci a sledování vzdušných cílů, řízení letového provozu a navádéní vlastních letounů na cíle, předávání dat s aktuální situací v reálném čase ostatním systémům PVO a detekci zdrojů elektomagnetického záření s určováním jejich polohy.
Hlavní úkoly A-50 spočívají ve zjišťování, identifikaci a sledování vzdušných cílů, řízení letového provozu a navádéní vlastních letounů na cíle, předávání dat s aktuální situací v reálném čase ostatním systémům PVO a detekci zdrojů elektomagnetického záření s určováním jejich polohy.
Pozerám ten obrázok znázorňujúci údajnú trajektóriu letu A-50U z incidentu 14.01.2024 - fakt by ma zaujímali myšlienkové pochody toho, kto naplánovala s schválil misiu tohto lietadla tak, že sa približovala na vzdialenosť cca 110 km k línii frontu (a vzdialenejší bod obratu sa pohyboval vo vzdialenosti cca 200-230 km), najmä potom, keď UA už predviedla, že dokáže ničiť lietadlá vo vzduchu dosť ďaleko za líniou frontu. To rovno mohli na to lietadlo namaľovať terč. Ak takto lietali pravidelne (zdá sa že áno), tak sa vôbec nečudujem, že to lietadlo zostrelili.