CZK - Parní obrněný vlak T. G. Masaryk

POV T. G. Masaryk (OV-2)
Parný obrnený vlak T. G. Masaryk vznikol bezprostredne po skončení vojny československou Rotou obrnených vlakov čerstvo presunutou do Nymburku. Zmienka o jeho zostavovaní figuruje v hlásení veliteľa ROV kpt. Bartošíka o stave roty zo dňa 24.5.1945. Vlak vznikol z nemeckej obrnenej súpravy získanej v noci z 8.5.1945 na 9.5.1945 v Lysé nad Labem. Išlo o kombinovanú súpravu staršieho prevedenia guľometných a mínometných vozňov, ktoré však boli modernizované. Ďalej súprava mala dvojicu moderných delových vozňov Panzerjägerwagen nového typu vlakových súprav BP 44. Výsadkové tankové vozne pochádzali zo súpravy Nr. 206. Z rovnakého zdroja vznikol i prvý obrnený vlak POV Svoboda.
Veliteľom vlaku bol ustanovený kpt. Zachař. Vlak odišiel 28.6.1945 do moravských Hranic. 10.7.1945 bol stiahnutý na vlakovú stanicu Praha-Vršovice a po niekoľkých dňoch bol odoslaný do Karlových Varov.
V súpise techniky na konci roka 1945 tvorili súpravu T. G. Masaryk lokomotíva, predbežný vozeň, dva tankové vozne, delový vozeň, dva guľometné vozne a jeden mínometný vozeň. Súprava mala k dispozícii tank Pz.Kpfw. 38(t) a obrnenú drezínu Panhard.
V súpise techniky v čase oficiálnej premeny Roty obrnených vlakov na Prápor obrnených vlakov na jeseň (podzim) 1947 bola zostava súpravy rovnaká ako na konci roka 1945. Chýbala len obrnená drezína Panhard.

K 27.12.1949 bola zostava a označovanie POV T. G. Masaryk (medzitým zmenená na OV-2) takáto:

OV-2 (T. G. Masaryk)
Staré označenie
Nové označenie
Druh vozňa
Poznámka
M-10 211
T 121-412
predbežný

M-10 221
T 122-014
delový
OV vz. 45N bol 17.7.1950 vrátený z opravy v Dubnici nad Váhom (č. kanóna 1264)
M-10 231
T 123-416
tankový

M-10 241
T 124-018
mínometný

M-10 251
T 125-012
guľometný

M-10 252
T 125-024
guľometný

M-10 232
T 123-426
tankový

M-10 222
T 122-028
delový
OV vz. 45N bol 17.7.1950 vrátený z opravy v Dubnici nad Váhom (č. kanóna 698)
10-514
T 121-422
predbežný



Vysvetlivky:
Staré označenie:
M - Masaryk
1. číslo - koľajový bojový vozeň
2. číslo - 0 (bojový voz parného OV), 1 (bojový voz motorového OV)
3. číslo - poradové číslo OV
4. číslo - 1 (predbežný), 2 (delový), 3 (tankový, 4 (mínometný), 5 (guľometný), 6 (prieskumný)
5. číslo - poradie vozu rovnakého druhu

Nové označenie:
T - radové označenie (Československé dráhy ich nepoužívali plus šesť číslic ako v ČSD)
1. číslo - 1 (bojový parný), 2 (bojový motorový)
2. číslo - číslo súpravy
3. číslo - 1 (predbežný), 2 (delový), 3 (tankový), 4 (mínometný), 5 (guľometný), 6 (prieskumný)
4. a 6. číslo - pre potreby ČSD stanovuje, či má vozeň obsaditeľnú ručnú brzdu. Keď 4. číslo začína od 4, tak má vozeň obsaditeľnú ručnú brzdu. Ak je 6. číslo nepárne (liché) tak má vozeň iba potrubie tlakovej brzdy, ak je 6. číslo párne (sudé), tak má vozeň tlakovú brzdu.
5. číslo - v súvislosti s 3. číslom určuje poradie toho konkrétneho vozňa identického druhu

Posledná známa zostava z 3/1953 vydržala až do oficiálneho zrušenia útvaru 1.11.1954:

OV-2
Označenie vozňa
Druh vozňa
Poznámka
T 121-412
predbežný

T 122-014
delový
OV vz. 45N
T 124-018
mínometný

T 125-012
protilietadlový a guľometný

524.101
obrnená lokomotíva

T 125-024
veliteľský guľometný

T 122-028
delový
OV vz. 45N


Tankové vozne boli z vlakových súprav odňaté a prestavané na predbežné. Naďalej zostávali v stave Práporu obrnených vlakov.


armada.vojenstvi.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Parni-obrneny-vlak-T-G-Masaryk-t244462#675984 Verze : 22
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více