Parný obrnený vlak T. G. Masaryk vznikol bezprostredne po skončení vojny československou Rotou obrnených vlakov čerstvo presunutou do Nymburku. Zmienka o jeho zostavovaní figuruje v hlásení veliteľa ROV kpt. Bartošíka o stave roty zo dňa 24.5.1945. Vlak vznikol z nemeckej obrnenej súpravy získanej v noci z 8.5.1945 na 9.5.1945 v Lysé nad Labem. Išlo o kombinovanú súpravu staršieho prevedenia guľometných a mínometných vozňov, ktoré však boli modernizované. Ďalej súprava mala dvojicu moderných delových vozňov Panzerjägerwagen nového typu vlakových súprav BP 44. Výsadkové tankové vozne pochádzali zo súpravy Nr. 206. Z rovnakého zdroja vznikol i prvý obrnený vlak POV Svoboda.
Veliteľom vlaku bol ustanovený kpt. Zachař. Vlak odišiel 28.6.1945 do moravských Hranic. 10.7.1945 bol stiahnutý na vlakovú stanicu Praha-Vršovice a po niekoľkých dňoch bol odoslaný do Karlových Varov.
V súpise techniky na konci roka 1945 tvorili súpravu T. G. Masaryk lokomotíva, predbežný vozeň, dva tankové vozne, delový vozeň, dva guľometné vozne a jeden mínometný vozeň. Súprava mala k dispozícii tank Pz.Kpfw. 38(t) a obrnenú drezínu Panhard.
V súpise techniky v čase oficiálnej premeny Roty obrnených vlakov na Prápor obrnených vlakov na jeseň (podzim) 1947 bola zostava súpravy rovnaká ako na konci roka 1945. Chýbala len obrnená drezína Panhard.
K 27.12.1949 bola zostava a označovanie POV T. G. Masaryk (medzitým zmenená na OV-2) takáto:
Vysvetlivky:
Staré označenie:
M - Masaryk
1. číslo - koľajový bojový vozeň
2. číslo - 0 (bojový voz parného OV), 1 (bojový voz motorového OV)
3. číslo - poradové číslo OV
4. číslo - 1 (predbežný), 2 (delový), 3 (tankový, 4 (mínometný), 5 (guľometný), 6 (prieskumný)
5. číslo - poradie vozu rovnakého druhu
Nové označenie:
T - radové označenie (Československé dráhy ich nepoužívali plus šesť číslic ako v ČSD)
1. číslo - 1 (bojový parný), 2 (bojový motorový)
2. číslo - číslo súpravy
3. číslo - 1 (predbežný), 2 (delový), 3 (tankový), 4 (mínometný), 5 (guľometný), 6 (prieskumný)
4. a 6. číslo - pre potreby ČSD stanovuje, či má vozeň obsaditeľnú ručnú brzdu. Keď 4. číslo začína od 4, tak má vozeň obsaditeľnú ručnú brzdu. Ak je 6. číslo nepárne (liché) tak má vozeň iba potrubie tlakovej brzdy, ak je 6. číslo párne (sudé), tak má vozeň tlakovú brzdu.
5. číslo - v súvislosti s 3. číslom určuje poradie toho konkrétneho vozňa identického druhu
Posledná známa zostava z 3/1953 vydržala až do oficiálneho zrušenia útvaru 1.11.1954:
Tankové vozne boli z vlakových súprav odňaté a prestavané na predbežné. Naďalej zostávali v stave Práporu obrnených vlakov.
Veliteľom vlaku bol ustanovený kpt. Zachař. Vlak odišiel 28.6.1945 do moravských Hranic. 10.7.1945 bol stiahnutý na vlakovú stanicu Praha-Vršovice a po niekoľkých dňoch bol odoslaný do Karlových Varov.
V súpise techniky na konci roka 1945 tvorili súpravu T. G. Masaryk lokomotíva, predbežný vozeň, dva tankové vozne, delový vozeň, dva guľometné vozne a jeden mínometný vozeň. Súprava mala k dispozícii tank Pz.Kpfw. 38(t) a obrnenú drezínu Panhard.
V súpise techniky v čase oficiálnej premeny Roty obrnených vlakov na Prápor obrnených vlakov na jeseň (podzim) 1947 bola zostava súpravy rovnaká ako na konci roka 1945. Chýbala len obrnená drezína Panhard.
K 27.12.1949 bola zostava a označovanie POV T. G. Masaryk (medzitým zmenená na OV-2) takáto:
OV-2 (T. G. Masaryk) | |||
---|---|---|---|
Staré označenie | Nové označenie | Druh vozňa | Poznámka |
M-10 211 | T 121-412 | predbežný | |
M-10 221 | T 122-014 | delový | OV vz. 45N bol 17.7.1950 vrátený z opravy v Dubnici nad Váhom (č. kanóna 1264) |
M-10 231 | T 123-416 | tankový | |
M-10 241 | T 124-018 | mínometný | |
M-10 251 | T 125-012 | guľometný | |
M-10 252 | T 125-024 | guľometný | |
M-10 232 | T 123-426 | tankový | |
M-10 222 | T 122-028 | delový | OV vz. 45N bol 17.7.1950 vrátený z opravy v Dubnici nad Váhom (č. kanóna 698) |
10-514 | T 121-422 | predbežný |
Vysvetlivky:
Staré označenie:
M - Masaryk
1. číslo - koľajový bojový vozeň
2. číslo - 0 (bojový voz parného OV), 1 (bojový voz motorového OV)
3. číslo - poradové číslo OV
4. číslo - 1 (predbežný), 2 (delový), 3 (tankový, 4 (mínometný), 5 (guľometný), 6 (prieskumný)
5. číslo - poradie vozu rovnakého druhu
Nové označenie:
T - radové označenie (Československé dráhy ich nepoužívali plus šesť číslic ako v ČSD)
1. číslo - 1 (bojový parný), 2 (bojový motorový)
2. číslo - číslo súpravy
3. číslo - 1 (predbežný), 2 (delový), 3 (tankový), 4 (mínometný), 5 (guľometný), 6 (prieskumný)
4. a 6. číslo - pre potreby ČSD stanovuje, či má vozeň obsaditeľnú ručnú brzdu. Keď 4. číslo začína od 4, tak má vozeň obsaditeľnú ručnú brzdu. Ak je 6. číslo nepárne (liché) tak má vozeň iba potrubie tlakovej brzdy, ak je 6. číslo párne (sudé), tak má vozeň tlakovú brzdu.
5. číslo - v súvislosti s 3. číslom určuje poradie toho konkrétneho vozňa identického druhu
Posledná známa zostava z 3/1953 vydržala až do oficiálneho zrušenia útvaru 1.11.1954:
OV-2 | ||
---|---|---|
Označenie vozňa | Druh vozňa | Poznámka |
T 121-412 | predbežný | |
T 122-014 | delový | OV vz. 45N |
T 124-018 | mínometný | |
T 125-012 | protilietadlový a guľometný | |
524.101 | obrnená lokomotíva | |
T 125-024 | veliteľský guľometný | |
T 122-028 | delový | OV vz. 45N |
Tankové vozne boli z vlakových súprav odňaté a prestavané na predbežné. Naďalej zostávali v stave Práporu obrnených vlakov.