Wetmore, Raymond Shuey

     
Příjmení:
Surname:
Wetmore Wetmore
Jméno:
Given Name:
Raymond Shuey Raymond Shuey
Jméno v originále:
Original Name:
Raymond Shuey "Ray" Wetmore
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
podplukovník Lieutenant-colonel
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
30.09.1923 Kerman, Okres Fresno, Kalifornie /
30.09.1923 Kerman, Fresno County, California /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
14.02.1951 Sandwich, Okres Barnstable, Massachusetts /
14.02.1951 Sandwich, Barnstable County, Massachusetts /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- velitel 59. stíhací-záchytné peruťe, 33. stíhací-záchytné skupiny na Otisově letecké základně -commander of 59th Fighter-Interceptor Squadron, 33rd Fighter-Interceptor Group on Otis Air Force Base
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- americké armádní stíhací eso 2. sv. v. s 20 samostatnými sestřely, 3 sdílenými, 1 poškozeným a 2,33 zničenými na zemi; 13. nejúspěšnější armádní pilot, 8. v 8. letecké armádě a nejúspěšnější v 359. stíhací skupině
- přezdívalo se mu "Bright Eyes" nebo "X-Ray Eyes"
- zahynul při letecké nehodě s F-86 Sabre
- american army fighter ace of WW2 with 20 solo claims, 3 shared, 1 damaged and 2,33 claims on the ground; 13th highest scoring army pilot, 8th in 8th AF and highest-scoring ace of 359nd Fighter Group
- nicknamed Bright Eyes or X-Ray Eyes
- killed in an accidental crash of an F-86
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Wetmore
https://valor.militarytimes.com/hero/23141
veterantributes.org
https://www.americanairmuseum.com/person/177301
www.findagrave.com
https://www.cieldegloire.com/014_wetmore_r_s.php
URL : https://www.valka.cz/Wetmore-Raymond-Shuey-t226363#630120 Verze : 8
     
Příjmení:
Surname:
Wetmore Wetmore
Jméno:
Given Name:
Raymond Shuey Raymond Shuey
Jméno v originále:
Original Name:
Raymond Shuey "Ray" Wetmore
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
03.07.1942-20.03.1943 pilotní výcvik
DD.11.1946-DD.10.1947 důstojnická elektronická škola
03.07.1942-20.03.1943 pilot training
DD.11.1946-DD.10.1947 Officer's Electronics School
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
20.03.1943 poručík
26.10.1943 nadporučík
21.06.1944 kapitán
01.06.1945 major
18.09.1947 major
DD.MM.RRRR podplukovník (posmrtně)
20.03.1943 2nd Lieutenant
26.10.1943 1st Lieutenant
21.06.1944 Captain
01.06.1945 Major
18.09.1947 Major
DD.MM.RRRR Lieutenant Colonel (posthumously)
Průběh vojenské služby:
Military Career:
24.11.1941-03.07.1942 Letectvo US ARMY (zbraňový specialista)
DD.03.1943-DD.04.1943 321. stíhací peruť, 326 stíhací skupina (pilot)
DD.04.1943-DD.12.1945 370. stíhací peruť, 359. stíhací skupina (pilot)
DD.12.1945-DD.11.1946 1. stíhací skupina (pilot)
DD.10.1947-DD.03.1949 37. stíhací peruť, 14. stíhací skupina (operační důstojník)
DD.03.1949-DD.12.1950 1. letecká armáda
DD.12.1950-14.02.1951 59. stíhací-záchytná peruť, 33. přepadová stíhací skupina (velitel)
24.11.1941-03.07.1942 USAAF (armament specialist)
DD.03.1943-DD.04.1943 321st FS, 326th FG (pilot)
DD.04.1943-DD.12.1945 370th FS, 359th FG
DD.12.1945-DD.11.1946 1st FG (pilot)
DD.10.1947-DD.03.1949 37th FS, 14th FG (operative officer)
DD.03.1949-DD.12.1950 1st FG
DD.12.1950-14.02.1951 59th Fighter-Interceptor Squadron of 33rd Fighter-Interceptor Group (commander)
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Wetmore
https://valor.militarytimes.com/hero/23141
veterantributes.org
https://www.americanairmuseum.com/person/177301
en.wikipedia.org
www.findagrave.com
https://www.cieldegloire.com/014_wetmore_r_s.php
airforce.togetherweserved.com

URL : https://www.valka.cz/Wetmore-Raymond-Shuey-t226363#630122 Verze : 16
https://www.cieldegloire.com/014_wetmore_r_s.php
https://wp.scn.ru/en/ww2/f/350/3/8

Wetmore, Raymond Shuey - Wetmorův nejúspěšnější stroj: P-51D-10NA Daddys Girl, sériového čísla 44-14733, s taktickým označením CS-L.
Na tomto stroji dosáhl 8 samostatných a 2 skupinových sestřelů.

Wetmorův nejúspěšnější stroj: P-51D-10NA "Daddy's Girl", sériového čísla 44-14733, s taktickým označením CS-L.
Na tomto stroji dosáhl 8 samostatných a 2 skupinových sestřelů.

Wetmore, Raymond Shuey - Wetmorův P-47D-10-RE CS-P 42-75068, na kterém létal ze základny v East Wretham, v dubnu 1944 a se kterým dosáhl 2 sestřely.

Wetmorův P-47D-10-RE CS-P 42-75068, na kterém létal ze základny v East Wretham, v dubnu 1944 a se kterým dosáhl 2 sestřely.
URL : https://www.valka.cz/Wetmore-Raymond-Shuey-t226363#630123 Verze : 2
Sestřelů dosáhl na celkem 7 strojích

1. P-47D-5RE (CR-G), s.č. 42-8663: 1 samostatný, 1 skupinový sestřel a 1 poškozený stroj
2. P-47D-10RE (CR-P), s.č. 42-75068: 2 samostatné sestřely
3. P-47C-2RE (CS-O), s.č. 41-6282: 1 samostatný sestřel
4. P-51B-15NA (CS-P), s.č. 42-106894: 4 samostatné sestřely
5. P-51D-10NA "Daddy's Girl" (CS-L), s.č.: 44-14733: 8 samostatných a 2 skupinové sestřely
6. P-51D-15NA (CS-H), s.č. 44-14979: 3 samostatné sestřely
7. P-51D-15NA (CS-V), s.č. 44-15521: 1 samostatný sestřel

https://www.cieldegloire.com/014_wetmore_r_s.php
URL : https://www.valka.cz/Wetmore-Raymond-Shuey-t226363#630127 Verze : 3
Sestřely Raymonda Shueye "Raye" Wetmorea

datum
jednotka
letadlo
soupeř
10.02.1944
370 FS / 359 FG
P-47D-5RE, s.č. 42-8663, CR-G
Bf 109 (znič.)
04.03.1944
370 FS / 359 FG
P-47D-5RE, s.č. 42-8663, CR-G
1/4 Bf 109 (znič.)
Bf 109 (poškz.)
16.03.1944
370 FS / 359 FG
P-47D-10RE, s.č. 42-75068, CR-P
2x Fw 190 (znič.)
22.04.1944
370 FS / 359 FG
P-47C-2RE, s.č. 41-6282, CS-O
Fw 190 (znič.)
19.05.1944
370 FS / 359 FG
P-51B-15NA, s.č. 42-106894, CS-P
2x Bf 109 (znič.)
29.05.1944
370 FS / 359 FG
P-51B-15NA, s.č. 42-106894, CS-P
2x Fw 190 (znič.)
02.11.1944
370 FS / 359 FG
P-51D-10NA, s.č. 44-14733, CS-L
2x Bf 109 (znič.)
27.11.1944
370 FS / 359 FG
P-51D-15NA, s.č. 44-14979, CS-H
3x Bf 109 (znič.)
31.12.1944
370 FS / 359 FG
P-51D-10NA, s.č. 44-14733, CS-L
Bf 109 (znič.)
½ Bf 109 (znič.)
01.01.1945
370 FS / 359 FG
P-51D-10NA, s.č. 44-14733, CS-L
Bf 109 (znič.)
14.01.1945
370 FS / 359 FG
P-51D-10NA, s.č. 44-14733, CS-L
4x Bf 109 (znič.)
½ Bf 109 (znič.)
15.03.1945
370 FS / 359 FG
P-51D-15NA, s.č. 44-15521, CS-V
Me 163 (znič.)


https://www.cieldegloire.com/014_wetmore_r_s.php
URL : https://www.valka.cz/Wetmore-Raymond-Shuey-t226363#634408 Verze : 4
BOJOVÁ ZPRÁVA NADPORUČÍKA RAYE S. WETMORA (5. a 6. samostatný sestřel)


a. bojová
b. 19. květen 1944
c. 370. stíhací peruť
d. 13:45
e. Stendal
f. kumulující mraky s lehkou mlhou nad zemí
g. Me 109
h. dvě (2) Me 109 zničené ve vzduchu


Vedl jsem žlutou letku, doprovázejíc bombardéry do Berlína, když přibližně 100 Me 109 na ně začalo útočit. Klesl jsem na zadní část skopčácké formace, vybral si cíl a přiblížil se na 100 yardů, než jsem zahájil palbu. Pozoroval sem zásahy na ocase a trupu. Me 109 vzplála a přešla do vývrtky, mimo kontrolu.(1)


Provedl jsem obrat a zpozoroval další Me 109, útočící na P-51, takže jsem na něj sestoupil. Pronásledoval sem ho do 12 000 stop, pálíc na něj, když byl v dosahu. Pokračoval létání z mraků a do mraků tak často, že bylo těžké na něj vypálit dlouhou dávku. Konečně klesl do velkého mraku, já letěl nad ním a překvapil Němčoura, když letěl z něj. Vypálil sem na něj dlouhou dávku z 200 yardů, uviděl sem zásahy po celé Me 109. Pilot převrátil letadlo a vyskočil.(2) V té chvíli jsem přišel o své číslo 2 a 3. takže jsme s číslem 4 zamířili domů.



Připisuji si dvě Me 109 zničené ve vzduchu.


S. č. letadla: 6894
Kódové označení: CS-P
Spotřeba munice: 886 průbojně-zápalných, zápalných a průbojných ve složení 2-2-1


Ray S. Wetmore
Nadpor., letecký sbor
359. stíhací skupina


Viděl sem Žlutou 1 (nadpor. Wetmore), jak dosáhl mnoha zásahů na Me 109.


Paul H. Bateman
Nadpor., letecký sbor
359. stíhací skupina


Letěl sem na pozici Žlutá čtyři v okolí Stendal a střetl se s jednou (1) Me 109 okolo 13:45. Po vypálení několika krátkých dávek s žádným účinkem, a mezitím se snažíc se dostat do lepší pozice, uviděl sem Žlutou jedna, jak se dostala mezi mne a Me 109. Vypálil na NL a vletěli do mračen. Když se znovuobjevili, pilot opustil NL a letadlo šlo bezvládně k zemi.


John L. Downing
Nadpor., letecký sbor
359. stíhací skupina


www.spitfireperformance.com
URL : https://www.valka.cz/Wetmore-Raymond-Shuey-t226363#700591 Verze : 1
BOJOVÁ ZPRÁVA NADPORUČÍKA RAYE S. WETMORA (7. a 8. samostatný sestřel)


a. bojová
b. 29. květen 1944
c. 370. stíhací peruť
d. 12:15
e. okolí Štetína
f. dobré
g. FW-190
h. dvě (2) FW-190 zničené ve vzduchu


Letěl jsem jako Bílá 3, doprovázejíc bombardéry, když jsme v okolí Štětína okolo 12:15 spatřili 3 vlny Me 109 a FW-190, každá skládající se z přibližně 20 letadel, zahajující útok na bombardéry. Zaútočili jsme na zadní část poslední vlny, tvořené FW-190. Vybral sem si cíl a přiblížil se na 400 yardů, ale po palbě sem si nevšiml žádných zásahů. Pokračoval sem v přiblížení na přibližně 100 yardů a vypálil dlouhou dávku, tentokrát sem uviděl mnoho zásahů okolo kokpitu a ocasu. Z NL odletělo množství trosek a v plamenech přešlo do vývrtky.(1) Vybral sem si další cíl a začal se přibližovat, když mi někdo oznámil, že se mi za ocas zavěsil FW-190. Obrátil sem se a odhadl, že je alespoň 2 000 yardů daleko, tak jsem pokračoval v přiblížení a vypálil na letadlo krátkou dávku, bez žádného účinku. Provedl sem levotočivý obrat a zahájil letecký souboj s NL, které mě pronásledovalo zezadu. Bojovali jsme až k zemi, nad protiletadlovou obranu. Naše obraty byli v tomto boji tak divoké, že bylo nemožné se dostat navzájem do zaměřovače. Nakonec sem dosáhl dobrých zásahů s předsazením 40° a uviděl zásahy za kokpitem. Pilot odhodil překryt, vytáhl podvozek a připravoval se na přistání. Provedl sem další průlet, přitáhl, převrátil letadlo a vyskočil. Rozevřel se mu padák a dopadl doprostřed protiletadlové obrany.(2)


Zatímco jsem pálil na první NL, viděl sem Bílou 1, pplk. Murphy, jak dosáhl mnoha zásahů na FW-190 letící napravobok ode mne. NL se převrátilo a v záplavě černého kouře šlo k zemi.


Připisuji si dvě FW-190 zničené ve vzduchu.


S. č. letadla: 6894
Kódové označení: CS-P
Spotřeba munice: 919 průbojně-zápalných, zápalných a průbojných ve složení 2-2-1


Ray S. Wetmore
Nadpor., letecký sbor
359. stíhací skupina


Viděl sem Bílou 3, jak dosáhla mnoha zásahů na FW-190. Cíl Bílé 3 se rozpadl a rozmázl se na zemi.


Howard E. Grimes
Nadpor., letecký sbor
359. stíhací skupina


www.spitfireperformance.com
URL : https://www.valka.cz/Wetmore-Raymond-Shuey-t226363#700595 Verze : 3
BOJOVÁ ZPRÁVA KAPITÁNA RAYE S. WETMORA (9. a 10. samostatný sestřel)


a. bojová
b. 2. listopad 1944
c. 370. stíhací peruť
d. 12:45
e. okolí Erfurt-Weimar-Jena
f. oblačnost 7/10
g. Me 109
h. dvě (2) Me 109 zničené ve vzduchu


Vedl jsem rudou letku doprovázejíc bombardéry nad Merseburg, když přibližně 30 Me 109 napadlo bombardéry. My jsme byli v předním boxu. Zavolal sem své letce a řekl jim, aby odhodili přídavné nádrže, poté provést půlvýkrut na záda začít stíhat bandity, kteří mezitím provedli zvrat od bombardovací formace. Zachytili jsme je ve 12 000 stopách. Protáhl sem svojí letku přímo skrz jejich formaci, ale měli jsme tak vysokou rychlost, že jsme neměli ani šanci vystřelit. To rozdělilo Němčoury tak, že se mi podařilo jedmu Me 109 oddělit a před zahájením palby se přiblížit na 400 yardů. Za použití nového zaměřovače K-14 jsem hned potom, co jsem stiskl spoušť uviděl mnoho zásahů okolo kořenů křídel a v trupu. Německý pilot vysunul klapky, aby zpomalil a provedl zvrat. Moje rychlost byla stále nad 450 a tak jsem ho přeletěl. Poslal sem mu další dávku předtím, než sem ho přeletěl. Udělal sudový výkrut přímo skrz oblačnou pokrývku se mnou přímo za sebou. Jeho výkrut se změnil ve vývrtku, kterou už nevybral.(1) V té chvíli se moje číslo střetlo s jinou Me 109, která mu vysela za ocasem a já byl pod oblačnou pokrývkou. Předtím, než jsem dostal šanci proletěl oblačnou pokrývkou v 6 000 stopách, slétlo se na mě 15 až 20 Me 109. Okamžitě sem přešel od úzkého obratu a začal volat o pomoc. Němečtí piloti vypadali velmi agresivní, ale příliš arogantní ohledně své stíhací taktiky, jelikož nikdy nevyužili své pozice. V Lufberyho kruhu jsem vypálil na jednoho na jednoho Němčoura s předsazením 70°. Všiml jsem si tří zásahů na kokpitu. V té chvíli to vypadalo, že se ostatní Němčouři vypařili, takže sem pokračoval s útokem. Dál sem na něj nestřílel, jelikož má první dávka zřejmě vyřadila pilota. Letadlo přešlo do přetažení a narazilo přímo na zem.(2) Byl to blízko malého města, odkud pálila spousta ručních zbraní a začínalo tam pěkně přituhovat. Během souboje sem si všiml dvou B-17, jak proletěli skrz mračna s hořícími křídly. Němčouři na ně stále útočili. Nemohl jsem jim pomoct, jelikož sem vedl vlastní boj.


Připisuji si dvě Me 109 zničený ve vzduchu.


S. č. letadla: 4733
Kódové označení: CS-L
Spotřeba munice: 294 průbojně-zápalných


Ray S. Wetmore
Kapt., letecký sbor
359. stíhací skupina


www.spitfireperformance.com
URL : https://www.valka.cz/Wetmore-Raymond-Shuey-t226363#700607 Verze : 3
BOJOVÁ ZPRÁVA KAPITÁNA RAYE S. WETMORA (11. až 13. samostatný sestřel)


a. bojová
b. 27. listopad 1944
c. 370. stíhací peruť
d. 12:45 až 13:00
e. okolí jihovýchodně od Hannoveru
f. dobré
g. Me 109
h. tři Me 109 zničené ve vzduchu


Vedl jsem Rudou letku, když Nuthouse nasměroval skupinu na sever od Munsteru, kde byli nahlášeni banditi. Peruť se rozdělila kvůli intenzivní protiletadlové palbě. Vzal jsem svou letku do okolí, kde jsme měli ostřelovat cíl ve snaze, že se opět setkáme s perutí. V té chvíli jsem uviděl dvě skupiny banditů, každá skládající se ze 100 letadel. Jednu tvořili Me 109, druhou FW 190. Okamžitě jsem začal uvědomovat svou skupinu a Nuthouse o jejich pozici, výšce a směru letu. Pokračoval sem v jejich sledování vysoko a za jejich formací. O několik minut později se musel jeden z mých rojů vrátit kvůli potížím s motorem. V té chvíli si nás Němci všimli a začali našim směrem vysílat čtyřčlenné roje. Pokračoval sem ve vysílání pozici Němčourů, dokud jsme se s nimi nestřetli, abychom si zachránili krk a oni se střetli s námi. K jedné Me 109 sem se přiblížil na 600 yardů před zahájením palby. Použil sem zaměřovač K-14 a hned, jak jsem zahájil palbu, Me 109 začala hořet a přešla do vývrtky. Připisuji si toto NL jako zničené.(1) V té chvíli jsem si všiml svého čísla, por. Yorka, jak pálí na další Me 109 a šla ve vývrtce k zemi, v závoji černého kouře. Poté sem to strhl před Němčoury, kteří na nás útočili. Poslal sem dobrou dávku ze 300 yardů s odchylkou 20°. NL se pod zásahy rozsvítilo a přešlo v závoji černého kouře do pádu. Naposledy sem Me 109 viděl ve vývrtce zahalené v plamenech. Připisuji si toto NL jako zničené.(2) Uviděl sem dalšího Němčoura, jak na mě nalétá, tak sem to otočil k němu. Točili jsme se dokola ve výšce 30 000 stop nad zemí. Zdál se být velmi agresivní se svojí Me 109 byl sakra dobrý. Ačkoliv sem ho mohl přetočit, tak se několikrát objevil za mým ocasem. Dokázal dobře používat Fowlerovy klapky. Konečně mi došla munice, ale v té chvíli sem ho již několikrát zasáhl. Provedl sem na něj další průlet a on vyskočil. Vyfotil sem ho, jak vysí na padáku.(3) Následujících deset minut sem odrážel opakované útoky FW 190, ale dokázal sem je všechny vymanévrovat. Konečně se oddělili a já letěl domů.


Připisuji si tři (3) Me 109 zničené ve vzduchu.


S. č. letadla: 4979
Kódové označení: CS-H
Spotřeba munice: 1243 průbojně-zápalných


Ray S. Wetmore
Kapt., letecký sbor
359. stíhací skupina


Viděl sem kapitána Wetmora pálit na Me 109, ta začala kouřit a šla ve vývrtce k zemi.


Robert M. York
Por., letecký sbor
359. stíhací skupina


www.spitfireperformance.com
URL : https://www.valka.cz/Wetmore-Raymond-Shuey-t226363#700647 Verze : 3
BOJOVÁ ZPRÁVA KAPITÁNA RAYE S. WETMORA (14. samostatný sestřel a 2. sdílený)


a. bojová
b. 31. prosinec 1944
c. 370. stíhací peruť
d. 11:50 až 12:00
e. okolí Hannoveru
f. CAVU (Strop a neomezená viditelnost)
g. Me 109
h. jeden (1) Me 109 zničený ve vzduchu a jeden (1) Me 109 zničený ve vzduchu, sdílený


Vedl sem skupinu "A" letící na druhé setkání poblíž Hanoveru, když peruť letěla napřed a vlétla do více jak 10 Me 109 v 32 000 stopách. Němčouři se seřadili na 6. hodině od boxu B-17. Zatočil sem a dostal se za ocas jednoho z Němčourů. Přiblížil sem se na přibližně 600 yardů. Němčour lehce zatáčel, tak sem musel předsadit výstřel o 30°. První dvě dávky nezpůsobily žádné škody, ale třetí se mu zablejskala po celém trupu a začali se z něj valit velké chuchvalce černého kouře. Němčour přešel do divoké vývrtky. Následoval sem ho do 5 000 stop, ale už se převracel tak divoce, že sem nedostal šanci k dalšímu výstřelu. Připisuji si zničenou Me 109.(1)


V ten moment sem uviděl jinou Me 109, jak provedla zvrat ve snaze sestřást P-51 za svým ocasem. Byl sem ve skvělé pozici k zahájení útoku; klesl sem k zemi, letíc přes Hanover ve výšce korun stromů a střílejíc zezadu z 300 a 500 yardů s výbornými výsledky. Němčour nouzově přistál na břiše na zasněženém poli. Jeho letoun se převrátil a rozpadl na kusy. V ten moment ho moje číslo, por. Rueschenberg pokropil.(2)



Připisuji si jeden (1) Me 109 zničený ve vzduchu a jeden (1) Me 109 zničený ve vzduchu sdílený s por. Wernerem J. Rueschenbergem.


S. č. letadla: 4733
Kódové označení: CS-L
Spotřeba munice: 1600 průbojně-zápalných


Ray S. Wetmore
Kapt., letecký sbor
359. stíhací skupina


www.spitfireperformance.com
URL : https://www.valka.cz/Wetmore-Raymond-Shuey-t226363#700662 Verze : 2
BOJOVÁ ZPRÁVA KAPITÁNA RAYE S. WETMORA (15. samostatný sestřel)


a. bojová
b. 1. ledna 1945
c. 370. stíhací peruť, 359. stíhací skupina
d. 11:31
e. okolí Luneburgu
f. dobré
g. Me 109
h. jeden (1) Me 109 zničený ve vzduchu


Vedl sem Rudou letku, eskortující bombardéry severovýchodně od Hamburku, když sem si všiml dvou hloučků banditů o přibližně 30 NL každá s vrchním krytím. Vrchní krytí tvořili Me 109 a Me 262. Němčouři se k nám otočili, jak jsme na ně zaútočili ve 31 000 stopách. Za cíl sem si vybral dvojici Me 109, které poskytovaly vrchní krytí. Uviděli mne a začali stoupat. v 36 000 stopách se rozdělili, jeden točil na pravobok a druhý na levobok. Zavolal sem svému číslu 3, aby si vzal toho nalevo. Poslal sem dobrou dávku s předsazením 90° ze vzdálenosti 500 yardů na toho, točícího na pravobok. Uviděl sem jen pár zásahů a Němčour začal klesat a rotovat. Mému číslu 3 nefungovalo rádio, takže mě pak následoval. Němčour vyrovnal ve 4 000 stopách se mnou za ocasem. Vypálil se dvakrát zezadu od 300 do 25 yardů. Dosáhl sem mnoha zásahů a Němčour přistál na břiše na otevřeném poli. Klouzal bokem a jedno křídlo a část ocasu odpadly. Mé číslo 2 a já jsme ostřelovali Němčoura a jeho letadlo.


Připisuji si jeden (1) Me 109 zničený ve vzduchu.


S. č. letadla: 4773
Kódové označení: CS-L
Spotřeba munice: 910 průbojně-zápalných


Ray S. Wetmore,
RAY S. WETMORE, 0675960
Kapt., letecký sbor,
359. stíhací skupina.


PODPŮRNÉ SVĚDECTVÍ
Viděl sem kapt. Wetmora pálit na výše zmíněnou Me 109. NL okamžitě začlo rotovat a klesalo jakoby bezvládně. Kapt. Wetmore ho následoval v podezření z nějaké lsti. NL vyrovnal těsně nad zemí, když se kapt. Wetmore znovu dostal za jeho ocas a dobře ho pokropil předtím, než se zřítil. Následně jsme ostřelovali letadlo a pilota.


Werner J. Rueschenberg,
WERNER J. RUESCHENBERG,
Nadpor., Letecký sbor
359. stíhací skupina.


www.spitfireperformance.com
URL : https://www.valka.cz/Wetmore-Raymond-Shuey-t226363#700700 Verze : 1
BOJOVÁ ZPRÁVA KAPITÁNA RAYE S. WETMORA O-675960 (20. samostatný sestřel)


a. bojová
b. 15. březen 1945
c. 370. stíhací peruť
d. 15:00
e. Wittenberg
f. mlhavo
g. Me 163
h. jeden (1) Me 163 zničený ve vzduchu


Vedl sem Rudou letku, eskortující bombardéry jihozápadně od Berlína, když sem uviděl 2 Me 163, kroužící ve výšce 20 000 stop, 20 mil daleko v okolí Wittenbergu. Letěl sem směrem k nim, ve výšce 25 000 stop, vydal sem se za jedním lehce podemnou. Když sem se dostal do vzdálenosti 3 000 yardů od něj, uviděl mě, otočil se a přešel do 70° stoupání. Ve výšce okolo 26 000 stop mu došlo palivo, tak provedl zvrat. Klesl sem za ním a vyrovnal ve výšce 2 000 stop na 6. hodině. Během klesání můj rychloměr ukazoval 550 až 600 mil. Zahájil sem palbu ze vzdálenosti 200 yardů. Odlétali z něj kusy. Udělal ostrou pravou zatáčku a poslal sem mu další krátkou dávku, půlka jeho levého křídla odlétla, letadlo vzplálo, pilot vyskočil a viděl sem letadlo dopadnout na zem.(1)


Připisuji si jeden (1) Me 163 zničený ve vzduchu.


S. č. letadla: 5521
Kódové označení: CS-V
Spotřeba munice: 222 průbojně-zápalných


Ray S. Wetmore,
RAY S. WETMORE, 0675960
Kapt., letecký sbor,
359. stíhací skupina.


PODPŮRNÉ SVĚDECTVÍ
Letěl sem na pozici Rudá tři v letce kapt. Wetmora, když jsme uviděli dva tryskáče asi 20 mil jihozápadně od nás, tak jsme za nimi vystartovali. Když si nás tryskáč všiml, začal stoupat v úhlu 70°. Provedl zvrat poté, co mu došlo palivo. Šli jsme do 2 000 stop a zde se kapt. Wetmore dostal na dostřel a zahájil palbu. Viděl sem zásahy, tehdy tryskáč provedl prudkou zatáčku doprava a přibližně v té chvíli dosáhl kapt. Wetmore dobrých zásahů na jeho křídle, začali odpadávat trosky a vzplál. Pilot vyskočil v 500 stopách a viděl sem, jak tryskáč dopadl na zem.


Potvrzuji nárok kapt. Wetmora na zničení jedné (1) Me 163 ve vzduchu.



Russel E. Shouse,
RUSSEL E. SHOUSE,
Let. Důst., Letecký sbor
359. stíhací skupina.


www.spitfireperformance.com
URL : https://www.valka.cz/Wetmore-Raymond-Shuey-t226363#700704 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více