Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three)
- 2. nejúspěšnější americké letecké eso 2. sv. v. na evropském bojišti s 27 potvrzenými sestřely a 3 poškozenými stroji - 1. pilot USAAF v Evropě, jenž překonal nejúspěšnější americké eso 1. sv. v., Edwarda Rickenbackera (26 s.) - svého času vedoucí americké eso na evropském bojišti a druhý nejúspěšnější pilot na P-47, v 56. stíhací skupině a v 8. letecké armádě
- 2nd highest scoring american ace of WW2 in Europe with 27 confirmed claims and 3 damaged machines - 1st USSAF pilot in Europe, who overtake highest scoring american ace of WW1, Edward Rickenbacker (26) - once leading american ace in Europe and 2nd highest scoring pilot on P-47, of 56th FG and 8th AF
URL : https://www.valka.cz/Johnson-Robert-Samuel-t226007#629043
Verze : 9
Příjmení: Surname:
Johnson
Johnson
Jméno: Given Name:
Robert Samuel
Robert Samuel
Jméno v originále: Original Name:
Robert Samuel "Bob" Johnson
Všeobecné vzdělání: General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání: Military Education:
18.12.1941-21.02.1942 Missourijský institut aeronautiky (základní letecký výcvik) 27.02.1942-02.05.1942 letiště Randolph (základní letecký výcvik) 02.05.1942-28.06.1942 letiště Kelly (pokročilý letecký výcvik - bombardovací škola)
18.12.1941-21.02.1942 Missouri Institute of Aeronautics (Primary Flying Training) 27.02.1942-02.05.1942 Randolph Field (Basic Flying Training) 02.05.1942-28.06.1942 Kelly Field (Advanced Flying Training - Bomber school)
09.11.1941-DD.MM.RRRR letecký sbor armády Spojených států (letecký kadet) 19.07.1942-DD.04.1944 61. stíhací peruť (pilot) DD.04.1944-06.06.1944 62. stíhací peruť (operační důstojník) DD.01.1945-DD.MM.1962 rezervy letectva Spojených států
09.11.1941-DD.MM.RRRR US Army Air Corps (aviation cadet) 19.07.1942-DD.04.1944 61st FS (pilot) DD.04.1944-06.06.1944 62nd FS (operational officer) DD.01.1945-DD.MM.1962 US Air Force Reserve
Po udělení purpurového srdce a bronzové dubové ratolesti k letecké medaili za akci z 26. června 1943, kdy ho málem sestřelil velitel 3. skupiny JG 2, major Egon Mayer, tehdy eso s 66 sestřely, po vystřílení veškeré munice do jeho P-47C-2-RE "Half-Pint" HV:P s.č. 41-6235 Mayer zamával křídly a odletěl. Johnson se vrátil na základnu s těžce poškozeným letadle a byl šokovaný, když ve svém letadle napočítal přes 200 zásahů, jen z jedné strany! Johnson stejně jako letoun utrpěl zranění, měl v sobě několik střepin z 20 mm granátu a několik popálenin na nohou, pažích a obličeji. 1. července, 5 dní po tomto střetu, Johnson znova operačně létal, ale už s jiným Thunderboltem, jeho byl kupodivu opraven a odeslán k 9. letecké armádě
Bob Johnson 13. dubna 1944 ve své P-47D-15-RE "All Hell" HV:P - s. č. 42-76234, na které dosáhl 3 sestřelů FW 190, prvního 9. dubna a dvou v den této fotografie 13. dubna.
URL : https://www.valka.cz/Johnson-Robert-Samuel-t226007#629617
Verze : 3
Filmový týdeník s tehdy největším americkým esem v Evropě. Johnson o svém dojmu z létání s P-47 později řekl: "Byla to láska na první pohled. Nějak sem prostě tušil, že ten stroj a já si jsme souzení."
URL : https://www.valka.cz/Johnson-Robert-Samuel-t226007#629631
Verze : 7
Začátek března 1944, kdy měl na kontě 16 sestřelů. Během následujících 2 týdnů sestřelil dalších 6 letadel a byl nejúspěšnějším americkým pilotem v Evropě. Na fotografii se svým šéfmechanikem rotným (S/Sgt) Ernestem D. "Pappy" Gouldem. Sedí v jednom z nejúspěšnějších Thunderboltů války. v tomto stroji P-47D-5-RE "Lucky" HV:P s.č. 42-8461 dosáhl od 19. srpna 1943 do 15. března 1944 21 sestřelů. Stroj byl zničen 22. března 1944, když se v něm za špatného počasí zřítil jiný pilot.
URL : https://www.valka.cz/Johnson-Robert-Samuel-t226007#629632
Verze : 5
Reklama
8. letecká armáda mu ještě na konci války připočetla jeden sestřel, když pravděpodobný uznala jako potvrzený. Později při ověřování se zjistilo, že šlo o záměnu s jiným pilotem 56. stíhací skupiny, Ralphem A. Johnsonem, kde i jejich vojenská čísla byla takměř totožna: O-662216 a O-662217. Sestřel mu proto odebrali a zůstal u 27 potvrzených sestřelů.
URL : https://www.valka.cz/Johnson-Robert-Samuel-t226007#634365
Verze : 9
Hlášení Roberta S. Johnsona o souboji z 13. června 1943 (1. samostatný sestřel)
Por. Robert S. Johnson Datum: 13-6-43 Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. skupina vlastní letoun:P-47-C2 Čas: 0930 Místo: jihovýchodně od Bergues Počasí: jasno a neomezená viditelnost počet NL: jeden Typ NL:FW-190 Výška: 24 000 stop nepřátelské ztráty: jeden zničený FW-190 Popis:
Moje pozice byla Shaker Modrá #4. Letěli jsme do Francie ve výšce 27 000 stop. Zpozorovali jsme 12 FW-190 letících pod náma ve výšce 24 000 stop, letících naším směrem a napravo. Byla to spíš zatáčka než break. Jedna z našich letek šla přímo za ocas 4 FW-190. Byly teď v řadě a snažili se následovat vedoucí FW-190. Zaútočil sem na velitele zatímco ostatní se starali o zbytek. Uviděl sem zásahy na FW-190 č. 2 jak sem se snesl za vedoucího. Byl sem 200 yardů za ním a trochu nad v mírném klesání. Předsadil sem před něj tolik, kolik bylo potřeba a vypálil sem. Vypálil sem 2 nebo 3 sekundovou dávku. Mírně se přetočil doprava a vyšel z něj černý kouř. Přitáhl, převrátil se, explodoval skoro nademnou a šel ve vývrtce dolu. Když byl 200 yardů podemnou, vyvalily se z něj plameny. Kroužil sem a udržoval ho v dohledu. Uviděl sem dopad na zem. V tu chvíli sem ztratil výšku a byl v 12 000 nebo 15 000 stopách. Zamířil sem k Anglii a začal stoupat a kroužit. Zatímco sem sledoval svého jak jde k zemi, uviděl sem další dva jak jdou v plamenech. Nespatřil sem dopad na zem. A pilot letadla, které sem sestřelil nevyskočil.
Připisuju si jednu zničenou Fw 190tku.
S.č. letadla: 41-6235
Spotřeba munice: 204 průbojných a zápalných (AP/I)
URL : https://www.valka.cz/Johnson-Robert-Samuel-t226007#646879
Verze : 1
Hlášení Roberta S. Johnsona o souboji z 19. srpna 1943 (2. samostatný sestřel)
Nadpor. Robert S. Johnson Typ mise: Bojová Datum: 19. srpen 1943 Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. skupina Čas: 1802 Místo: severovýchodně od Woensdrecht v okolo 23 000 stopách Počasí: mlhavo Typ NL: ME-109 nepřátelské ztráty: jeden zničená ME-109 Popis:
Lětěl sem na pozici Keyworth Modrá dvě. Byli jsme mírně severovýchodně od Woensdrecht, když se k nám přiblížili čtyři ME-109 ze stejné letové hladiny, okolo 25 000 stop z 5. hodiny. Ještě jsme nedosáhli bombardérů. Můj vedoucí zatočil doleva a lehce přitáhl. Udělali jsme 360° otáčku a šli jsme na ME-109tky z jejich 7. hodiny. Nezatočili za námi, evidentně si mysleli, že jsme se vylekali. Když viděli, že k nim letíme, převrátili se, rozdělili do různých směrů, ale stále drželi výšku. Jeden z nich, vedoucí přitáhl doleva a začal stoupat. Kapitán Johnson, můj velitel začal točit doleva za ním. Letěl sem lehce pod svým vedoucím necelých 25 yardů za ním. Kapitáj Johnson poslal dávku a ME-109 se okamžitě oddělila a roztočila. Byl sem v dobré pozici a tak sem na něj v pomalé vývrtce vypálil. Viděl sem zásahy a jak z něj jde kouř. Vyšel z vývrtky a šel přímo k zemi. Kapitán Johnson přitáhl a myslel sem, že to sleduje a hlídá mi ocas, tak sem se převrátil a šel přímo za jeho ocas a znova vypálil. Zarámoval sem ho zásahy a vyvalilo se mnohem víc kouře. Pokusil sem se přitáhnout, když přešel lehce doleva do střemhlavého letu. Rychle sem nabral rychlost a letadlo se začalo otřásat. Vybral sem to ve 12 000 nebo 15 000 stopách a uviděl pilota, ve velmi mírném střemhlavém letu jak se převrátil na stranu a otevřel překryt kabiny. ME-109 se pak zabořila do země a pak sem se vrátil k P-47 nad bombardéry.
Připisuju si jednu zničenou ME-109tku.
S.č. letadla: 41-6253
Spotřeba munice: 278 průbojných a zápalných (AP/I)
URL : https://www.valka.cz/Johnson-Robert-Samuel-t226007#646884
Verze : 2
Hlášení Roberta S. Johnsona o souboji z 8. října 1943 (3. samostatný sestřel)
Nadpor. Robert S. Johnson mise: Bojová - jeden zničený FW-190 Datum: 10-8-43 Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. skupina Čas: 1545 cíl: jeden zničený FW-190 - útok poblíž Lingen Počasí: mlhavo Typ NL: jednomotorový stíhač nepřátelské ztráty: jeden zničená FW-190 Popis:
Letěl sem na pozici Keyworth Modrá 3. Kryl sem útok kapitána Geralda Johnsona a letěli jsme se připojit k bombardérům z jejich 7. hodiny. V okolí Lingen se míli za hlavní formací objevil osamělý bombardér. Uviděl sem kouřící P-47 a oba sem je sledoval. Pak sem uviděl FW-190 letící před bombardérem za poškozenou P-47. Byly zde další dvě P-47, které byla nad poškozenou P-47, ale před FW-190. FW-190 mě uviděl a šel přímo pode mě o 3 000 stop níž, ve výšce 20 000 stop se přetočil do stejného směru. Převrátil sem se a stočil se za jeho ocas. Klesal přímo k zemi a ze vzdálenosti 500 yardů sem zahájil palbu. Zasáhl sem ho první dávkou. Jeho trup se rozletěl na kousky, kouř a plameny z něj letěly ve velkých shlucích. Převrátil se a šel přímo k zemi z 11 000 stop. Neviděl sem pilota vyskočit.
Připisuju si jednu zničenou FW-190tku.
S.č. letadla: 42-8461
Spotřeba munice: 269 průbojných a zápalných (AP/I)
URL : https://www.valka.cz/Johnson-Robert-Samuel-t226007#646886
Verze : 3
Hlášení Roberta S. Johnsona o souboji z 10. října 1943 (4. a 5. samostatný sestřel)
Nadpor. Robert S. Johnson mise: Bojová Datum: 10. října 1943 Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. skupina Čas: 1530 cíl: jeden Me-110, jeden FW-190 - severně od Munsteru. Počasí: mlhavo Typ NL: jeden Me-110, jeden FW-190 nepřátelské ztráty: jeden zničený Me-110, jeden zničený FW-190 Popis:
Letěl sem na pozici Keyworth Modrá 3. Právě jsme se setkali s bombardéry a přeletěli jsme po jejich levé straně proti nim, když kapitán G. W. Johnson, velitel mé letky, najednou přitáhl doleva. Byli jsme v té chvíli ve výšce 30 000 stop. Letěli jsme s ním vlevo a dolu přimo do roje Me-110 a FW-190. Myslím, že jich bylo kolem 30 až 40. Vybral sem si FW-190, leticí na 5. hodině za Me-110. Párkrát jsem minul a párkrát zasáhl. Přitáhl jsem, když přešel do levotočivé svíčky. Letěl sem přímo za ním a moje kulomety na levém křídle ho roztrhaly na kusy. Proletěl sem skrz plameny a olej a levé křídlo zasáhlo pár jeho trosek. (4) Vyrovnal sem let, podíval se za sebe, podemnou, ve stejné výšce jako bombardéry, za jejich ocasy, byly tři FW-190 ve Véčkové formaci. Sklonil sem nos takřka kolmo k zemi, a chystal se na čelní útok. Stroj letící napravo přitáhl doprava a začal na mě pálit. Znova jsem minul, tak jsem víc předsadil na prostřední FW-190. Uviděl sem zásahy kolem motoru a kokpitu a poté FW-190, která na mě střílela, přestřelila levý kabel ke směrovce. Vyrovnal sem, otočil se a uviděl, jak FW-190, na kterou sem střílel, hoří a pilot vyskakuje. Neviděl sem ho otevřít padák. (5) Zkoušel sem přijít na to, jak létat bez levé směrovky. Konečně jsem na to přišel, natrimoval sem ji a letěl domů. Uviděl sem další FW-190, která by za normálních okolností byla ve vynikající pozici pro léčku, ale nedokázel sem se k němu dostat a on se mě pokusil překvapit. Dal sem motoru plný výkon a nechal ho být, připojil sem se k další P-47. Poté jsme přistáli v Boxteadu.
Připisuju si jednu zničenou Me-110tku a jednu zničenou FW-190tku.
Jméno: nadpor. Robert S. Johnson
S.č. letadla: 42-8461
Spotřeba munice: 1129 průbojných a zápalných (AP/I)
URL : https://www.valka.cz/Johnson-Robert-Samuel-t226007#699720
Verze : 0
Hlášení Roberta S. Johnsona o souboji ze 3. listopadu 1943 (6. samostatný sestřel)
Nadpor. Robert S. Johnson mise: Bojová Datum: 3. listopad 1943 Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. skupina Čas: 1338 cíl: 15. kilometrů severně od ostrova Ameland Počasí: oblačnost ve 14 000 stopách, polojasno nad 17 000 stopami Typ NL: ME-109 nepřátelské ztráty: jeden zničený ME-109 Popis:
Letěl sem na pozici Keyworth Modrá 3. Přiletěli jsme k bombardovací formaci, která letěla v 29 000 stopách zezadu, kde jsem si všimnul dvou odpadlíků, na které útočili 2 NL čelním útokem ve 22 000 stopách. Přeletěli jsme z 5. na 7. hodinu bombardérů, šli jsme dolů a nepřítel se rozdělil a také přešel do klesání. Jak jsme přitáhli, spatřil jsem ME-109 na 7. hodině bombardérů ve výšce okolo 20 000 stop, 5 000 stop pode mnou a na mé 9. hodině. Ohlásil sem ho a šli na něj (Modrá 3 a 4). Uviděl mě a schoval se pod kondenzační linky, ale stále sem ho viděl. Rychle sem ho doháněl. Zkusmo vybočil směrovkou a uviděl mě. Přiblížil sem se na 200 yardů a zahájil palbu. Zasáhl sem ho a on se převrátil. Sklonil sem nos, skoro sem do něj narazil a uviděl zásahy v kokpitu a na ocase. Přitáhl sem skrz dým, který sem protínal za ním. Přitáhl sem doleva a sledoval ho několik sekund. Během boje sem měl perfektní krytí od Modré 1 a 2 a Žluté letky nad nimi. ME-109 hořela a mohutně kouřila. Viděl sem, jak mu odletěla levá výškovka a naposledy sem ho viděl, jak jde do vertikální spirály v mracích. Neviděl sem pilota vyskočit.
Připisuju si jednu zničenou ME-109tku.
Jméno: nadpor. Robert S. Johnson
S.č. letadla: 42-8461
Spotřeba munice: 484 průbojných a zápalných (AP/I)
URL : https://www.valka.cz/Johnson-Robert-Samuel-t226007#699951
Verze : 3
URL : https://www.valka.cz/Johnson-Robert-Samuel-t226007#665844
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/Johnson-Robert-Samuel-t226007#699992
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.