Jakovlev Jak-7A

Yakovlev Yak-7A
Яковлев Як-7А
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-7A Yakovlev Yak-7A
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-7А
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.01.1942-DD.05.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.01.1942-DD.05.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
277
První vzlet:
Maiden Flight:
23.07.1940 UTI-26
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola/lyže wheels/ski
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2450 kg 5401 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3008 kg 6632 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3160 kg 6967 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m 32ft 10in
Délka:
Length:
8,470 m 27ft 9,5in
Výška:
Height:
2,750 m 9ft 0in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
175,394 kg/m2 35.92 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k) při 2 600 ot/min, 809 kW (1 100 k) v h= 2 000 m při 2 700 ot/min a 772,25 kW (1 050 k) v h= 4 000 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-22P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov M-105PA twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off at 2,600 rpm, combat power 1,085 hp at 6,562 ft at 2,700 rpm, and 1,036 hp at 13,123 ft
driving a three-blade variable-pitch VISh-22P propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
415 l 91.3 UK gallons (109.6 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
555 km/h v 4950 m 354.8 mph in 16240 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
580 km/h v 2200 m 360.4 mph in 7218 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,98 m/s 2555.1 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,8 min do 5000 m 6,8 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9250 m 30348 ft
Dolet:
Range:
590 km 366.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a
2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem, po 500 nábojích.
Pumový náklad: 2x 100 kg pum nebo 6x neřízená raketa RS-82.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds and
two fixed forward-firing 0,3 inch ShKAS machine-guns in the cowling, 500 rpg.
Bomb load: Two bombs each of weight 220 lb or six rockets RS-82.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Cvičný Jak-7 (UTI-26) byl upraven na jednomístný, do prostoru za pilotem byl instalován radiový přijímač a vysílač, pilotní sedadlo bylo chráněno pancéřovým plátem.
- Od 14. série byl do nádrží vpouštěn inertní plyn, který zabránil vznícení paliva při průstřelu nádrže, jako inertního plynu se používaly ochlazené výfukové plyny.
- Od 15. série byla elektroinstalace upravena, kabely byly stíněné a všechny kovové díly byly propojeny měděnými páskami.
- Od 17. série byly zadní prosklená část kainy zakryta překližkovými panely.
- Od 19. série byl upraven podvozek, zejména kraty podvozku.
- Použitím lyžového podvozku se zvýšila vzletová hmotnost o 73 kg.
Zimní nátěr snížil max. rychlost letounu až o 10 km/h.
- Pro boje nad Stalingradem a nad Kubání bylo několik desítek těchto letounů vybaveno přídavnou nádrží o objemu 80 l, která byla montována za pilotova záda. Piloti ji nechávali odmontovat, protože postrádala jakoukoliv obranu.
The Yak-7UTI - one of these aircraft was fitted with an armored backrest plate over the rear position, selfsealing tanks which filled with inert gas as they emptied, three "RO" rocket launchers under each wing for as many RS-82 rockets, an axial 0.79in ShVAK cannon firing through the propeller spinner, with 120 shells, and two 0.3in ShKAS machine guns under the cowling, each with 500 rounds.
After brief factory trials, the aircraft turned out to be better than the single-seat Yak-1, thanks to the modifications already applied to the UTI as well as revised undercarriage with bigger tyres and wheels, more efficient brakes and revised elevators, among other changes.
The aircraft's stability as a firing platform was judged far better than that of the Yak-1, the LaGG-3 and MiG-3.
It was powered by an M-105PA engine, oil and glycol radiators had been widened, tail wheel was totally retractable; joints and skin were more carefully made, panels on engine cowling fitted better. After 20 May, the aircraft were equipped with a 18 gallons tank behind the pilot’s seat, but the pilots that used the Yak-7 on Stalingrad and on the Kuban removed it as it was not protected and affected the flight characteristics.
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
L+K č 15/1976, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-7 (UTI-26), Jiří Hornát
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7a.html
http://www.airpages.ru/eng/ru/yak7.shtml
archiv autora

Jakovlev Jak-7A -


Jakovlev Jak-7A -


Jakovlev Jak-7A -


Jakovlev Jak-7A -


Jakovlev Jak-7A -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7A-t22132#465644 Verze : 1
Poznámka: Dle některých zdrojů byly letouny Jak-7A (od prvního kusu až do konce
výroby této verze) vystrojovány rádiovými přijímači RSI-4 a jen každý desátý z nich i vysílačem RSI-3.



Zdroje:
V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7A-t22132#262580 Verze : 0
Jakovlev Jak-7A


Zdroj :
www.airwar.ru
www.airwar.ru

Jakovlev Jak-7A -


Jakovlev Jak-7A -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7A-t22132#303660 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více