Cessna 337 Skymaster

Přehled verzí

Cessna 337 Skymaster - přehled verzí




336 Skymaster - šestimístný dvoumotorový sportovní a víceúčelový letoun s motory v konfiguraci push-pull, pevný podvozek, 196 ks
337 Super Skymaster1) - nástupce se zatahovacím podvozkem, zvětšeným úhlem náběhu křídla, upravenou kapotáží přídě a novým sáním vzduchu pro zadní motor; 239 ks
337A Super Skymaster - úprava z roku 1966, mírné změny, 286 ks
337B Super Skymaster - úprava z roku 1967, zvýšená vzletová hmotnost, možnost nést břišní nákladní pouzdro, 286 ks
337C Super Skymaster - úprava z roku 1968, zvýšená vzletová hmotnost, nový přístrojový panel, 223 ks
337D Super Skymaster - úprava z roku 1969, mírné změny, 215 ks
337E Super Skymaster - úprava z roku 1970, nové konce křídel a další změny vyšší vzletová hmotnost, 123 ks
- Reims F-337E - 24 ks sestavených ve Francii s britskými motory a některými součástmi francouzskými
337F Skymaster - úprava z roku 1971, zvýšená vzletová hmotnost, 146 ks
- Reims F-337F - 31 ks sestavených ve Francii
337G Skymaster - úprava z roku 1973, upravené klapky a vzpěry, větší přední kužel, úpravené prosklení a dveře; 352 ks + 292 P337G
- Reims F-337G - 29 ks (+ 22 FT-337G) sestavených ve Francii
337H Skymaster - mírné změny, 136 ks + 64 P337H
- Reims F-337H - 1 (+ 1 FP-337H) sestavený ve Francii
327 Baby Skymaster - zmenšená čtyřmístná verze z roku 1967, samonosná křídla; 1 ks


O-2A - firemní označení 337M, dvoumístná pozorovací varianta 337B pro USAF; vrtule bez kuželu, zvětšené prosklení, pancéřové desky pod sedadly, čtyři závěsníky pod křídly; 501(?) ks
O-2B - 337 získané z civilní výroby, úprava pro psychologický boj se třemi reproduktory a vybavením pro rozhazování letáků; 31 konverzí


Reims-Cessna FTB-337G Milirole - francouzská STOL varianta s křídelními závěsníky, 62 ks
- Lynx - dozbrojená rhodeská úprava
Summit O2-337 Sentry - americká konverze s křídelními závěsníky pro malá letectva
O-2A Pelican - konverze US Navy s novou přídí s motorem nahrazeným avionikou UCAV Predator a používaná jako levná alternativa Predatoru pro výcvik; 1 ks
O-2T - konverze O-2A či 337A s turbovrtulovými motory Allison 250-B15 a prodlouženým křídlem; 1 ks
O-2TT - snad pouze navrhovaná varianta O-2T pro letecké návodčí s novou přídí s tandemovým uspořádáním sedadel
AVE Mizar - létající auto vytvořené spojením křídla, zadního motoru a ocasních ploch Skymasteru s Fordem Pinto
Conroy Stolifter - konverze s předním motorem Garrett TPE-331 a zadním motorem nahrazeným dodatečným nákladním prostorem
Groen RevCon 6-X - pokusný gyroplán
Spectrum SA-550 - konverze s zadím motorem Pratt & Whitney Canada PT6 a předním motorem odstraněným


1) po roce 1972 bylo slovo Super z názvu vypuštěno, i zpětně
- většina verzí vyráběna v podobách Skymaster a Skymaster II s lepší nabídkou avioniky, od verze 337B také jako T337 Turbo Skymaster a Turbo Skymaster II s motory TSIO-360 vybavenými turbokompresorem, od r. 1971 také P337 Pressurized Skymaster/Skymaster II s turbokompresorem a přetlakovou kabinou s odlišnými okny; T337 a P337 nejsou vždy započítány do celkového počtu


Taylor, John W. R. Jane's All the World's Aircraft 1965-1966. Sampson Low, Marston & Co, London 1965.
Taylor, John W. R. Jane's All the World's Aircraft 1975-76. Macdonald and Jane's, London 1975.
Taylor, John W. R. Jane's All the World's Aircraft 1980-81. Jane's Publishing Company, London 1980. ISBN 0-7106-0705-9.
http://www.skymaster337.org.uk/history.asp
URL : https://www.valka.cz/Cessna-337-Skymaster-t202817#578520 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více