Savoia-Marchetti S.73

     
Název:
Name:
Savoia-Marchetti S.73 Savoia-Marchetti S.73
Originální název:
Original Name:
Savoia-Marchetti S.73
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1934-DD.MM.1938 Società Idrovolanti Alta Italia Savoia, Sesto Calende /
DD.MM.1935-DD.MM.RR37 Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques, Bruxelles
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1934-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
40 SIAI
7 SABCA
První vzlet:
Maiden Flight:
04.06.1934
Osádka:
Crew:
4 + 18
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
7300 kg 16094 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
108001) kg 23810 1) lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
24,00 m 78ft 8,87in
Délka:
Length:
18,37 m 60ft 3,23in
Výška:
Height:
4,45 m 14ft 7,19in
Plocha křídla:
Wing Area:
92,20 m2 992.43 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
3
Typ:
Type:
Alfa Romeo 126 RC.34 o výkonu 552 kW/750 k v 3400 m, nebo
Piaggio Stella IX.RC o výkonu 515 kW/700 k
Alfa Romeo 126 RC.34, power 740 hp at ft, or
Piaggio Stella IX.RC, power 690 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3950 l 869 Imp gal / 1043 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
3452) km/h v ? m 214.4 2) mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6 min do 2000 m 6 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7000 m 22966 ft
Dolet:
Range:
1000 km 621.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:








Poznámka:
Note:
Data platí pro stroje s motory Alfa Romeo; pro stroje ČSA s motory Walter Pegas II M2, 405 kW/550 k:
1) 10400 kg
2) 320 km/h
-
Zdroje:
Sources:
Brotzu, E.; Caso, M.; Cosolo, G. Dimensione Cielo: Aerei Italiani Nella 2a Guerra Mondiale. Vol.7, Transporto Vol.1. Edizioni Bizzarri, Roma 1975.
L+K 2005/05.
www.alieuomini.it
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-73-t20052#196537 Verze : 0
Historie: Letoun S.73 vznikl vývojem z dopravního letounu S.71. První prototyp poháněný trojicí motorů Gnome-Rhône 9Kfr vzlétl poprvé 4. června 1934. Na přání zákazníků byl však celý prototyp upraven, hlavně jeho trup, kam pronikal hluk z motorů. Vznikla tak dolnoplošný letoun smíšené konstrukce, kdy trup byl svařen z ocelových trubek a potažen plátnem. Letoun měl pevný podvozek.
Prvním zákazníkem nového, elegantního letounu se stala belgická společnost SABENA, která dostala pět kusů od výrobce a sedm dalších vyrobila domáci firma SABCA. Letouny byly poháněny motory Gnome-Rhône 9Kfr nebo Gnome-Rhône 14Kirs Mistral Major .
Dalším zahraničním zákazníkem se staly Československé aerolinie, které v letech 1937 -39 provozovaly šest letounů poznávacích značek OK-BAB až BAG. Stroj OK-BAG byl zničen při havárii 13.8.1938 v Německu, o život tehdy přišlo všech 17 osob na palubě. Letouny ČSA byly poháněny domácími motory Walter Pegas III M2 o výkonu 478kW(650k). Po okupaci ČSR bylo pět letounů "odkoupeno" společností Lufthansa.
Nějvětším uživatelem se stala italská společnost Ala Littoria, jejíž letouny byly poháněny motory Piaggio Stella IX RC, Wright Cyclone GR-1820 a Alfa Romeo 126 RC-10. Stroje byl používány na evropských linkách a k letům do Afriky. Dalších šest letounů s motory Alfa Romeo 126 dostala společnost Avio Linee Italiane.
Po vypuknutí váky bylo 13 letounů zařazeno do Italského letectva a nasazeno na linkách do severní Afriky.
Sedm letounů belgické SABENy bylo naopak zařazeno do RAF.


Prameny:
cs.wikipedia.org
L+K
Rajlich, J.: Vzduch je naše moře, Praha 1993
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-73-t20052#196546 Verze : 2
Savoia-Marchetti S.73 belgické SABENY
Savoia-Marchetti S.73 - http://www.samoloty.ow.pl/fot/fot235.jpg

http://www.samoloty.ow.pl/fot/fot235.jpg
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-73-t20052#196556 Verze : 0
Ex-belgická S.73 v barvách RAF
Savoia-Marchetti S.73 - http://www.baha.be/Webpages/Navigator/Photos/MilltaryPics/interbellum/SavoiaMarchettiSM73.htm

www.baha.be
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-73-t20052#196557 Verze : 0
Italská S.73
Savoia-Marchetti S.73 - http://www.vvs-regia-avions.com/Regia1/SM73COLOREs.jpg

www.vvs-regia-avions.com
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-73-t20052#196558 Verze : 0
Prototyp Savoia-Marchetti S.73

Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/cw1/sm73.html

Savoia-Marchetti S.73 -


URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-73-t20052#345726 Verze : 0
Savoia-Marchetti S.73 ve službách Československých aerolinií

Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/cw1/sm73.html

Savoia-Marchetti S.73 -


Savoia-Marchetti S.73 - kabina pro cestující

kabina pro cestující
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-73-t20052#345727 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více