Létající člun Friede

Friede Flying Boat
Летающая лодка Фриде
     
Název:
Name:
Létající člun Friede Friede Flying Boat
Originální název:
Original Name:
Летающая лодка Фриде
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1916-DD.MM.1916 Akciová společnost vzduchoplavectví V. A. Lebeděv, Petrohrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.MM.1916
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
~11,50 m ~37ft 8,75in
Délka:
Length:
~7,50 m ~24ft 7,27in
Výška:
Height:
? m ?
Plocha křídla:
Wing Area:
? m2 ? ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome Lambda o výkonu 59 kW/80 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Gnome Lambda, power 79 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Петров, Г. Ф. Гидросамолеты и экранопланы 1910-1999. РусАвиа, Москва 2000. ISBN 5-900078-05-1.
Маслов, Михаил. Русские самолеты 1914-1917. Цейхгауз, москва. ISBN 5-9771-0005-1.
URL : https://www.valka.cz/Letajici-clun-Friede-t144898#563747 Verze : 0
Létající člun Friede


Морской "Парасоль” Фриде - jedinečný létající člun, varianta postavená na bázi pozemního letadla Morane Parasol vytvořená Georfiem Aanatoljevičem Friedem (Георгий Анатольевич Фриде ). Letadlo bylo postaveno v závodě Lebeděv (Лебедев) v období let 1915-1916. Práce na něm byly zahájeny v červenci 1915. Smlouva ve formě veřejné listiny s ministerstvem vojenského námořnictva (Морское ведомство) byla podepsána v prosinci 1915 s termínem pro doručení hotového stroje během 20 dnů (!). Tvůrci si vybojovali prodloužení o dva měsíce, protože byla nutná celá řada změn v konstrukčních výkresech.


Samotná osoba vynálezce je velmi zajímavá a zaslouží si samostatný text. Námořní pilot poručík Georgij Anatoljevič Friede se zúčastnil zkoušení mnoha námořních letadel. Pozornost k sobě ale připoutal například i tím, že jako první proletěl na létajícím člunu M-5 pod Trojickým mostem v Petrohradě (Троицкий мост в Петрограде). Patří mu také četné zlepšovací návrhy a vynálezy. Projektoval svá letadla, včetně velkého námořního letadla, s vypočítanou vzletovou hmotností 6 tun, se třemi motory "Rolls Royce" 300 KS Toto letadlo se ale nestavělo. Realizace se dočkal projekt, paralelně vznikající s tímto námořním obrem.


Námořní letec poručík Friede neměl sice žádné speciální technické vzdělání, což se odráželo i na jeho výrobcích, ale pilotem byl skvělým. Právě proto zajišťoval zkoušky létajícího člunu Villišč VM-1(Виллиш ВМ-1), vybaveného speciálním zařízením ve formě malých ponorných křídel, přezdívaných "nože". Tato zkušenost se projevila i na jeho vlastním konstruktérském počinu.


Friedeho námořní Parasol převzal křídlo, ocasní plochy a motor Gnôme o výkonu 80 hp, vše zabudováno podle originálního designu letounu Morane. Motor v aerodynamickém krytu kapkovitého tvaru byl upevněn na hlavním uzlu, ke kterému byla upevněna i křídla. Zcela nový byl vzad se zužující člunový trup se spodní částí do V. Při jeho tvorbě měli očividně velké slovo stavitelé lodí, z hlediska hydrodynamického měl spodek trupu velmi výhodný tvar. Zvláštností trupové konstrukce bylo její specielní vybavení, mající za úkol řešit známý problém vodních letadel - neochotu opustit vodní hladinu. Po stranách a na spodku za kýlovým stupněm trupu byl vybaven víceplošnými vodními křídly, přezdívanými " nože"" (podle fotografie by spíše bylo správnější je označovat jako "hřebínky", na každém zařízení byly totiž tři plošky). Letadlo bylo dodáno do Petrohradské důstojnické školy námořních pilotů (Петроградская офицерская школа морских пилотов) v dubnu 1916. Přijímací komise, kterou tvořili důstojníci školy, shledala zadní vzpěry[křídla ] nedostatečnými. Letoun byl opraven továrnou a zakoupen ministerstvem vojenského námořnictva (ovšem bez motoru). Stroj byl vybaven jednoduchým neodpérovaným pomocným podvozkem pro usnadnění manipulace s ním na pevnině.
"Námořní Parasol" byl testován během léta 1916. Zkoušky prováděl sám vynálezce a jeho kolega, poručík Alexandr Jevgrafovič Gruzinov (Александр Евграфович Грузинов).I on měl na svědomí tehdy oblíbený kousek - na podzim r. 1916 (o něco později) proletěl se svým M-5 postupně pod všemi mosty na Něvě. Vodní křídla prokázala opravdu až příliš silný účinek, trup se vynořoval z vody dříve, než křídlo bylo schopno generovat vztlak, dostačující pro vzlet, a letadlo se tak stávalo neřiditelné. Piloti váhali riskovat vzlet s "noži" [vodními křídly]. Po jejich odstranění člun hluboko seděl ve vodě a letadlo ani nevystoupilo na kýlový stupeň a nedokázalo se odpoutat od vodní hladiny. Ocasní plochy překážely vzletu a stroj vždy klesl zpět do vody. To se stalo příčinou, proč nakonec byly práce na letadle v krátkém čase zastaveny.


Vyroben byl jen jediný prototyp, žádnou výzbroj nenesl a nejsou dostupny informace, že by pro něj byla plánována. Vzhledem k neúspěchu při letových zkouškách nejsou žádné jeho parametry známy.


Prameny:
www.theaerodrome.com
www.navy.su
flyingmachines.ru
http://aviahobby.ru/publ/lebedev/lebedev6.html
Létající člun Friede - Momentka z kompletace stroje v závodě Lebeď
pramen
http://www.navy.su/aviation/airplanes-before1945/parasol/images/parasol_00.jpg

Momentka z kompletace stroje v závodě Lebeď
pramen
www.navy.su

Létající člun Friede - Schematický trojpohled
pramen
http://www.navy.su/aviation/airplanes-before1945/parasol/images/parasol_01.jpg

Schematický trojpohled
pramen
www.navy.su

URL : https://www.valka.cz/Letajici-clun-Friede-t144898#466482 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více