URL : https://www.valka.cz/CZK-vz-37-15cm-hruba-houfnice-t12852#535018
Verze : 1
Navzdory úspěchu houfnice ráže 150 mm model K1, československá armáda rozhodla, že zbraň neodpovídá přesně jejím požadavkům. Jako následující vývojový stupeň byl model K4, který již plně vyhovoval specifikacím. K4 měl mnoho společných znaků i dílů s K1, ale hlavně měl kratší hlaveň. Tím klesla celková hmotnost zbraně, což bylo velmi výhodné pro ne zcela motorizovanou ČSA. Model K4 byl vybaven koly s pneumatikami a byl plně přizpůsoben pro vlečení. Model K4 přijala československá armáda pod označením houfnice vz.37.
Po obsazení Čech Němci si Wehrmacht houfnice odvezl na zkoušky přímo z plzeňské Škodovky. Děla předčila jejich očekávání. A proto bylo rozhodnuto o pokračování výroby. Označení houfnice v německé armádě bylo 15-cm schwere Feldhaubitze 37(t). Byla standartní zbraní některých dělostřeleckých baterií útočících na Francii. Sloužily i na východní frontě Některé se zúčastňovaly bojů na východě i v roce 1944, poté ale byly staženy na Balkán.
URL : https://www.valka.cz/CZK-vz-37-15cm-hruba-houfnice-t12852#115569
Verze : 1
Reklama
Zbraň systému Škoda se šroubovým závěrem, vyvíjená od roku 1930 Akciovou společností, dříve Škodovými závody v Plzni, přičemž první modifikace byly určeny na export do Íránského císařství, Jugoslávského království, Rumunského království a Turecké republiky. Houfnice byla tvořena jedinou přepravní jednotkou, u níž se předpokládala pouze mototrakce. Ocelová plášťová hlaveň se závěrem byla uložena na kolébce s kapalinovou brzdou, vzduchovým vratníkem a vzpruhovými vyvažovači, kolébka byla zachycena čepy na vrchní lafetě a ta otočně uložena na spodní lafetě, jejíž ramena byla rozevírací. Odpérovaná náprava byla vybavena diskovými koly s pneumatikami a sklopnými podpěrami pro odlehčení kol v palebném postavení. Při dopravě byla hlaveň stažena vzad, typ tahače nebyl do podzimu 1938 ještě určen. Objednávka více než 180 kusů houfnic byla zadána v únoru 1938, přičemž přezbrojování bylo plánováno od února 1939.
Takticko-technická data hmotnost přepravní – 5 730 kg, hmotnost bojová – 5 200 kg, ráže – 149,1 mm, délka hlavně – 3,60 m (24 ráží), náměr – -5° až +70°, odměr – ±22,5°, hmotnost střely – 42 kg, úsťová rychlost – 580 m/s, maximální dostřel – 15 100 m, kadence – 3 rány za minutu, obsluha – 12 osob.
Literatura: Fidler, Jiří - Sluka, Václav: Encyklopedie branné moci Republiky československé. Praha, Libri 2006.
URL : https://www.valka.cz/CZK-vz-37-15cm-hruba-houfnice-t12852#175405
Verze : 0
Maličké upřesnění:
K1 určená na export do Turecka byla projektována v letech 1931-1932 a do roku 1936 také dodána. Stejný typ houfnice si objednal i Írán v roce 1939 a v roce 1940 mu byly dodány.
Mírně pozměněná verze houfnice někdy označované v literatuře jako K2 byla v letech 1937-1939 dodána do Jugoslávie a Rumunska.
URL : https://www.valka.cz/CZK-vz-37-15cm-hruba-houfnice-t12852#215593
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/CZK-vz-37-15cm-hruba-houfnice-t12852#634601
Verze : 0
Reklama
Hrubá houfnice vz. 37 ráže 15 cm
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-vz-37-15cm-hruba-houfnice-t12852#44568
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.