Witteman-Lewis XNBL-1 Barling Bomber

     
Název:
Name:
Witteman-Lewis XNBL-1 Witteman-Lewis XNBL-1
Originální název:
Original Name:
Witteman-Lewis XNBL-1
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1923-DD.MM.1923 Wittemann-Lewis Aircraft Co. Inc., Teterboro, New Jersey
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1923-DD.MM.1923
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
22.08.1923
Osádka:
Crew:
10
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
trojplošník triplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
12566 kg 27703 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
14607 kg 32203 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
19309 kg 42569 lb
Rozpětí:
Wingspan:
36.58 m 120ft
Délka:
Length:
19.81 m 65ft
Výška:
Height:
8.23 m 27ft
Plocha křídla:
Wing Area:
390.19 m2 4200 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
6
Typ:
Type:
Liberty 12A o výkonu 313 kW Liberty 12A, power 420 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
75709 l 2000 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
154.5 km/h v 0 m 96 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
98.2 km/h v ? m 61 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
1.8 m/s 352 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,7 min do 1524 m 9,7 min to 5000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
2355 m 7725 ft
Dolet:
Range:
273.6 km 170 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
539.1 km 335 mi
Výzbroj:
Armament:
7x 7,62mm kulomet


2268 kg bomb
7x .30 machine gun


5000 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
www.americancombatplanes.com
http://www.airwar.ru/enc/bww1/nbl.html

Witteman-Lewis XNBL-1 Barling Bomber -


Witteman-Lewis XNBL-1 Barling Bomber -


URL : https://www.valka.cz/Witteman-Lewis-XNBL-1-Barling-Bomber-t71957#454456 Verze : 0
V roce 1920 byl pod vedením Waltera Barlinga, tvůrce britského bombardéru Tarrant Tabor, u Army Engineering Division vypracován projekt velkého trojplošného bombardéru obdobné konstrukce. Projekt odpovídal na požadavek gen. Billy Mitchella na těžký bombardér schopný srovnání s německými. Zakázku na výrobou dvou prototypů XNBL-1 (noční dálkový bombardér), ve své podstatě jednoho z prvních strategických bombardérů světa, získala firma Witteman-Lewis z Teterboro v New Jersey. Vzhledem k rozměrům bylo letadlo bylo stavěno jako stavebnice, jednotlivé celky, dlouhé maximálně 40 m, byly potom po železnici dopraveny do Ohia na Wilbur Wright Field.


Barling Bomber, což bylo jeho neoficiální jméno, byl trojplošník s dvojitými ocasními plochami a poháněný šesti dvanáctiválcovými motory Liberty 12 A, vybranými kvůli rozhodnutí kongresu, že nové konstrukce mají co nejvíce využívat přebytky z války. Nejblíže trupu byly umístěny čtyři motory, vždy dvojice v tandemu, a vedle nich zbývající dva. Neopakovalo se tedy nešťastné umístění motorů mezi horní a střední křídlo u Taboru.


Barling Bomber měl i mnoho velmi vyspělých prvků - část konstrukce byla hliníková, moderní přístroje zahrnovaly otáčkoměry a tlačítko startéru pro každý motor, oddělená pracoviště členů osádky (pilot a kopilot v přídi, za nimi kabina mechanika, navigátor, radista, bombometčík, a kromě nich čtyři střelci) či složitý podvozek, který zahrnoval celkem deset kol, včetně dvou pevých pod přídí, aby se neopakoval osud Taboru, a dalších pružně zavěšených na hlavní podvozkové nohy. Kromě obrovských rozměrů byl také obrovsky nákladný, jeho stavba stála 525,000 dolarů, nepočítaje v to dalších 700 tisíc na hangár, ve kterém byly dovezené součásti sestavovány. Cena stoupla také díky zrušení stavby druhého z prototypů v lednu 1922.


První vzlet proběhl 22. srpna 1923 a brzy se ukázalo, že vkládané naděje byly marné. Nosnost stroje byla sice 2268 kg, ovšem při rychlosti pouhých 155 km/h a hlavně doletem 275 km, což byla pouhá třetina doletu bombardéru NBS-1 a ani náhodou nemohla postačovat pro stroj dálkový. Když se pokusili s NBL-1 přeletět do Washingtonu, letoun se musel vrátit zpět do Daytonu, protože se nedokázal dostat přes Apalačské pohoří. Nakonec byl opět rozebrán a uskladněn ve svém hangáru. Navzdory tomu byl Mitchellem prohlášen za úspěch alespoň z experimentálního hlediska.


V roce 1928 byla Mitchellova pošetilost, jak byl také přezdíván při inspekci letiště objevena majorem Henry Arnoldem, který se ho jako zbytečného lapače prachu chtěl zbavit. Kongres ovšem nezapoměl na vynaložené peníze a likvidaci odmítl. Arnold proto poslal druhou žádost, aby mohl nechat zničit hangár přebytečného materiálu. Toto bylo kongresem povoleno a nikdo netušil, co tím materiálem je... Z NBL-1, největšího bombardéru až do konce 30. let, se tak do dnešní doby dochovaly jen dvě pneumatiky, které se nachází v muzeu letectva na Wright-Patterson AFB.


Zdroj:
http://www.aviastar.org/air/usa/lewis_barling.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Witteman-Lewis_XNBL-1
www.airpower.au.af.mil
1000aircraftphotos.com/APS/3516.htm
Witteman-Lewis XNBL-1 Barling Bomber - http://1000aircraftphotos.com/Contributions/Routt/3289L.jpg

1000aircraftphotos.com
Witteman-Lewis XNBL-1 Barling Bomber - http://1000aircraftphotos.com/APS/3516L.jpg

http://1000aircraftphotos.com/APS/3516L.jpg
URL : https://www.valka.cz/Witteman-Lewis-XNBL-1-Barling-Bomber-t71957#253616 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více