WB - galeona Smok

není znám
     
Název / Name: Smok
Typ / Type: galeona
Kýl založen / Laid down: 21.června 1570
Spuštění na vodu / Launched: 14.června 1571
Uvedení do služby / Commissioned: nebyla dokončena
Vyřazení / End of service: trup rozebrán mezi léty 1584 - 1588
Loděnice / Built by: Elbłąg
Délka celková/ Total length: n/a
Délka na vodorysce/ Length on waterline: něco mezi 30 až 45 m
Šířka / Beam: cca 9 m
Ponor / Draft: (m) n/a
Výtlak / Displacement: cca 400 tun
Počet stěžňů / Number of masts: pravděpodobně 4
Typ oplachtění / Type of sails: není přesně známo, pravděpodobně první dva stěžně
s ráhnovými plachtami, další dva s latinskými
Plocha oplachtění / Sail area: (m2) n/a
Rychlost / Speed: n/a
Počet dělových palub / Number of gun decks: pravděpodobně 2 + děla na nástavbách
Výzbroj / Armament : loď nebyla vyzbrojena, viz poznámku
Výstroj / Equipment: n/a
Posádka / Complement: loď nebyla osazena posádkou, viz poznámku
Poznámka / Note: - plánovaná výzbroj není přesně známa, podle velikosti
jednotky a na základě útržkovitých informací z korespon-
dence je odhadována na 48 děl převážně menších kalibrů
- předpokládaná posádka se skládala ze 110 námořníků
a 240 vojáků námořní pěchoty
URL : https://www.valka.cz/WB-galeona-Smok-t73376#260380 Verze : 0
Stručná historie lodi


Válečná galeona stavěná v Elblągu pro nově tvořenou flotu krále Zikmunda II Augusta, "Smok" 1) se měl stát její vlajkovou lodí. Po smrti krále v roce 1572 bohužel nebyla nikdy dokončena. Projekt lodi vypracoval benátský loďařský mistr Domenico Zaviazello, vyslaný benátským dóžetem na žádost polského krále. Finanční a materiálové zabezpečení stavby měl zajistit Jan Bąkowski, člen "Komisji Morskiej".


Zaviazello se svým pomocníkem Giocomo Salvadorem dorazil do Elblągu na jaře 1570. Ihned po příjezdu začal objíždět okolní lesy a vybírat vhodné stromy ke stavbě. Kýl galeony byl založen 21.června 1570, loď měla být přes 30 m dlouhá při výtlaku cca 400 tun. Stavební práce pod dohledem zkušeného benátského mistra postupovaly poměrně rychle 2), takže o rok později mohla být loď spuštěna na vodu. Slavnostní spuštění proběhlo po benátském vzoru dne 14.června 1571. Následně bylo započato s vystrojováním a vyzbrojováním lodi, které ale již tak rychle neprobíhalo. Stavební práce byla Bąkowským vyúčtovány ke dni 15.března 1572. Po tomto datu odjíždí Zaviazello zpět do Itálie, dokončovací práce probíhaly již pouze pod dohledem jeho pomocníka Salvadora. V červenci 1572 umírá král Zikmunda II August, zastánce polské válečné floty. Jím stvořená "Komisja Morska" se sice snažila loď dokončit, ale bez potřebného finančního zázemí byla odsouzena k neúspěchu.


Téměř hotová, ale nevyzbrojená galeona pak kotvila v Elbląngu, kde podle jedné verze byla spálena při útoku vzbouřeneckých gdańských vojsk na město, podle novější verze se podařilo loď odtáhnout výše proti proudu řeky a před zničením ji zachránit. Přitom přišla o své stěžně, protože jinak by nepodplula pod mostem přes řeku. Loď byla následně mezi roky 1584 až 1588 rozebrána. To byl smutný konec první čistě válečné polské lodě. Společně se Smokem byly postaveny dvě menší pomocné jednotky, jejichž osud ale není znám.


Poznámky:
1) jméno "Smok" je pouze předpokládané, skutečné není známo. Jméno galeony odvozují historici od objednané galionové figury ve tvaru dračí hlavy
2) stavba ve skutečnosti zabrala pouze 8 měsíců, od 25.listopadu 1570 do března 1571 se totiž z důvodu zimy na lodi nepracovalo
URL : https://www.valka.cz/WB-galeona-Smok-t73376#260382 Verze : 0


Model galeony Smok v gdańském Námořním muzeu (zdroj wikipedia.pl)
URL : https://www.valka.cz/WB-galeona-Smok-t73376#260385 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více