Výroba lan

Diskuse

Lana na technice
To že lana na bojové technice jsou v modelu zhotovena mizerně jsem poznal rychle Smile , hledal jsem tedy jak to napravit. To že by bylo vhodné použít něco co by se lanu co nejvíc podobalo se sice zdálo jasné, ale kde to vzít. Kolega mi poradil použít lanko z elektrického zařízení, bohužel jsem rychle zjistil že je to jen o málo lepší než původní plastový hnus ve stavebnici. Sice šlo dobře natvarovat, ale mělo jednu zásadní nevýhodu, všechny žíly totiž jsou stočeny v jednom směru, takže výsledek se opravdovému lanu příliš nepodobá. Opravdové lano je totiž stočeno z několika pramenů které jsou zřetelně odlišeny (každý pramen má vždy několik „drátů“ z kterých je stočen).
Protože jsem nenalezl nic použitelného, začal jsem experimentovat. materiál byl jasný, tenký měděný drát, ten je dostatečně měkký a snadno se s ním pracuje. Zkoušel jsem ho stáčet do několika pramenů a ty pak stočit dohromady bohužel to nefungovalo. Pak jsem ale zkusil prameny stáčet v jednom směru a celý svazek pak ve směru opačném. A to bylo přesně ono najednou tu bylo lano tak jak má být Smile . Později jsem začal jen používat jako materiál pocínovaný drát z plochého vodiče (takový jakým jsou třeba propojeny díly v PC.
No a tady máte i obrazový návod
1) nejdříve si připravíme materiál, ten v půli ohneme.
2) do modelářské vrtačky upneme háček a seřídíme ji na malé obrátky. Jde to i bez té vrtačky drát si můžeme upnout třeba do verzatilky a stočit ho v prstech, ale jde to hůř.
3) vrtačkou si stočíme jeden pramen, tohle uděláme několikrát (minimum jsou tři prameny), čím víc tím silnější lano budeme mít
4) minimálně tři prameny nasadíme na vrtačku které nezapomeneme obrátit chod a stočíme je dohromady
5) no a tím máme v podstatě hotovo, konce buď použijeme z původního modelového nebo si je zhotovíme sami podle vzoru pro který lano děláme.
Materiál na lano děláme o cca 15% delší než požadovaný výrobek(stáčením se nám zkrátí)
Modelářská vrtačka stačí jakákoli (mně se osvědčila ta nejhorší kterou na nic jiného nepoužívám – ta normální je na tohle až moc silná)
Lano nezapomeňte natřít aby vypadalo tak jak má (bylo třeba orezlé špinavé a podobně)


Stejně jdou samozřejmě dělat i lana konopná - jen místo drátu použijeme nit, já to ale neužívám protože užívám lano z padákové šňůry.
URL : https://www.valka.cz/Vyroba-lan-t36197#135091 Verze : 0
Já si dovolím přeskočit několik etap výroby lana (řekněme, že provedu "operační skok") a modeláře upozorním na to, že na modelu by lano nemělo být ohnuté (zlomené či tzv. "zatažená smyčka") a v zásadě ani rezavé...
Vysvětlení je jednoduché: ocelové lano není ve skutečnosti jen ocelové, ale má (pokud se nemýlím) konopné jádro, ocelové splétané prameny jsou tedy ve skutečnosti (nosným) opletením. Ti, kteří za sebou mají bližší styk s těžkou technikou z průběhu vojenské služby si možná uvědomí, že někde mohla právě mezi prameny ocelového opletení na povrch "prolézat" jednotlivá vlákna právě z toho konopného jádra.
To konopné jádro umožňuje "práci" lana při zatížení. A teď se dostáváme k jádru pudla - ohnutí lana resp. jeho zlomení znamená tedy v 90% přelomení právě toho jádra a vede ke ztrátě většiny dobrých vlastností lana....
Pokud se týče údržby (a tady se dostáváme k vysvětlení, proč by lano nemělo být rezavé), to výše zmiňované jádro se maže - či napouští - olejem již ve výrobě a v provozu tedy odpuzuje vodu... a prameny opletení zevnitř maže...
Pokud dojde k namočení, zablácení či jinému znečištění ocelového lana, k jeho očištění by měl být použit kartáč (ne ocelový - třeba tvrdý "na boty") a poté provedena konzervace lehkým nástřikem konzervačním olejem... V dlouhodobém uložení se často lana omotávají voskovaným či mastným papírem, nikdy se však (s výjimkou koncovek či vlečných ok) nesmějí natírat jakoukoli barvou (opět proto, že by konopné jádro "nemohlo dýchat" a lano by tak ztratilo své vlastnosti a nebo alespoň jejich část).
Takže modeláři, zapomeňte na lana zrezivělá (pokud zrovna nestavíte vrak po deseti měsících od zničení či vyhoření techniky), pokud je vozidlo provozováno, součástí jeho údržby je i údržba ocelových vlečných lan...
Barva takového lana (pokud o barvě vůbec můžeme mluvit) se může "pohybovat" ve škále šedých a kovových odstínů s výjimkou bronzu a nerezu....
URL : https://www.valka.cz/Vyroba-lan-t36197#135099 Verze : 0
Je to tak jak píš palič, Smile proto jsem napsal orezlé ne rezaté, při natažení se lano poněkud vytahne a z konpné duše se na povrch vymačkne mazivo kterým je duše napuštěna. Pro to "jak to vypadá" doporučuji podívat se na stavební stroje (buldozery,bagry) nebo i na některá nákladní auta. Mazivo na laně naopak umožňuje zachycení prachu v místech mezi prameny (spojí se s mazivem v černý "šmír") což hezky zdůrazní vzhled a plastičnost. Pokud si nechcete přidělat moc práce s nátěrem, je asi nejsnazší natřít lano gun metalem z řady metalcote který je po nátěru černý a po přeleštění "kovový" . přeleštímeli lano opatrně pak nám v nižších místech zůstane černá barva a vyšší budou kovová.
URL : https://www.valka.cz/Vyroba-lan-t36197#135111 Verze : 0
Přiznám se, že lano vyrábím poměrně jednodušeji - skočím do Baumaxu a koupím 1mm špagátek za 5 korun metr Wink
URL : https://www.valka.cz/Vyroba-lan-t36197#135119 Verze : 0
Ten ti ale plnohodnotně kovové lano nenahradí Smile mám ještě lepší verzi, sahnu do stolu a vytáhnu šňůrku z nákladního padáku (GPéčka) je perfektní a je jich v jednom lanu asi 16, ale tím nahradíš jen konopné lano Sad
URL : https://www.valka.cz/Vyroba-lan-t36197#135121 Verze : 0
Co je to za padak to GP-cko? Nemam o tom ani sajnu ake tam mozu byt lanka....
URL : https://www.valka.cz/Vyroba-lan-t36197#135149 Verze : 0
A v kterem papirnictvi se to prodava Smile.
URL : https://www.valka.cz/Vyroba-lan-t36197#135151 Verze : 0
Zajimave tema. Videl jsem dost ocelovych lan (mimo jinych se pouzivaji k privazovani lodi k molu), ale zadne z nich nemelo ani naznak "kovove" barvy. Jejich barva by se dala popsat jako "velmi tmava cervenohneda az cerna". S olestenim do kovova bych byl opatrnejsi. Pokud lano slouzilo k tazeni, nema se o co olestit.
Palic pise, ze se ocelova lana nesmi natirat. To zrejme plati pro lana ulozena nebo v dobe miru. Je dost diskutabilni, zda by se osadka tanku za valky bavila v poli tim, ze by pred aplikaci kamuflazniho nateru vozidlo odstrojovala (viz fotky nemeckych tanku WW2).
URL : https://www.valka.cz/Vyroba-lan-t36197#135160 Verze : 0
Tak to vezmu z jedné vody načisto, ale popořádku:


to Tango: nákup v Baumaxu - elegantní a rychlé, otázka zní: mají tam i průměry menší než 1 mm a totéž platí o průměru větším? Lana na technice jsou různého průměru, někdy i na jednom typu (viz BVP - tažná lana + ocelová lanka pro "zapletení klády" k pásu při samovyprošťování...)


to bitaxe: lankem z nosné šňůry z GéPéčka taky naimituju ocelové - je to jen věc použití barvy a drybrushe, taky je třeba aplikovat "protažení vlhkého lana mezi prsty" (používám Tamiya akryláty) - zmizí i ty nejjemnější chloupečky, lanko je pak vcelku pevné a dá se stáčet do smyček - tedy se chová jako kovové...


to všichni "lanaři": laboroval jsem i s lanky, která se používají na šití v chirurgii (samozřejmě to nejsou "samovstřebávací" stehy - to jen, abyste nebyli překvapení na technologií "stealth" na laně vašeho modelu) - jsou různé průměry a dokonce i "lana" plochá - konkrétně z toho se dají udělat lana (včetně ok - prošitím k sobě), která mají Britové na lehčí technice (myslím tím CVR/T Scorpion, Scimitar atd., Saxony atd., atd.


to dusab: GP= gruzovoj parašut - nákladní padák pro shoz materiálu v padákovém kontejneru... Je príma, že jsou (snad už všechny nebo alespoň většina) zrušeny, nosná lana jsou ve skutečnosti svazky tenkých kvalitních provázků (stáčených lanek) v pouzdře - opletení... Jak říká bitaxe - 1 šňůra=16 lanek... a věřte mi, když se "rozdávaly", bel jsem rychlej...


to arccos: v papírnictví to nezkoušejte, co když budou volat Chocholouška?


to ptr: jistě, "doba mírová" není "doba válečná" - ale podívejte se na techniku různých armád současného světa - ani ve válce lana nemaskují, spíš použijí něco na jejich zakrytí (třeba cáry pytloviny - asi vědí proč...).
Lano je materiál, je evidovaný - jinak řečeno "patří do soupravy", má určitou životnost (která se v ozbrojených silách většiny států limitně přibližuje nekonečnu), v boji s nejvyšší pravděpodobností vyšší než životnost vozidla, na kterém jsou taková lana navěšena...


Pozn. "off topic":
Pokud se týče teorie (a praxe) maskování - vozidlo může být maskované nátěrem sebelépe a sebepečlivěji a pokud nebude použit "přírodní" či "místní" materiál, vždycksy to bude pěkně "namaskované", ale bohužel "nezamaskované" vozidlo....


Pokud se týče natírání lan - lana se opravdu nenatírají - to neplatí o jejich koncovkách (pokud jsou to "nálitky" ve tvaru "oka"). Zde je praxe velmi různorodá - od zelených a černých až po (třeba u UK Army) červená či stříbrná oka vlečných lan.
URL : https://www.valka.cz/Vyroba-lan-t36197#135188 Verze : 0
to ptr osádka v poli obvykle vozidlo nenatírá, (to dělají pokud dochází ke změně nátěru polní dílny kdesi za frontou) Pokud jsi měl na mysli nátěr třeba pro zimní podmínky pak asi lze připustit že bílá hlinka jde i přes lano, ale i zde bych byl dost opatrný a spolehl bych se spíš na fotku než na úvahu "oni to nesundali". Nevím jak ty já podobnou práci v době své vojenské služby dělal a při nanášení hlinky jsme vždy vše co se sundat dalo (jako nářadí, lana a podobná výbava) sundali, důvod byl jednoduchý, pokud to neuděláš musíš to jako na potvoru vzít do "teplejch" a tu barvu máš všude na sobě Sad . I dočasné maskování se dělalo v době kdy byl čas a proto na natřená lana moc nevěřím (tím nechci tvrdit že nenajdeš vyjímku).
URL : https://www.valka.cz/Vyroba-lan-t36197#135262 Verze : 0
Kdesi na internetu (tusim to bylo na foru Missing Lynx) byly (zprostredkovane) informace od cloveka, ktery bojoval v Normanii 44 u Panzer Lehr divize. Mimo jine vzpominal, ze meli takovy respekt ze spojeneckych letadel, ze v kazdem volnem case pretirali nebo strikali vozidla tak, aby na nich nebylo nic, co by mohlo upoutat pozornost. Odreniny, cokoliv kovoveho co by se lesklo atd. Vetsinou nebyl cas na odstrojeni vozidla a navic pouzili barvu, ktera byla po ruce.
Je jasne, ze v miru nebo i v soucasnem konfliktu, kde (nebo obe) maji kvalitni tylove slozky to bude s udrzbou vypadat jinak.
Taky by bylo zajimave zjistit, zda i napr. druhovalecna lana se vyrabela stejnou technologii.
URL : https://www.valka.cz/Vyroba-lan-t36197#135286 Verze : 0

Citace - palič :

to Tango: nákup v Baumaxu - elegantní a rychlé, otázka zní: mají tam i průměry menší než 1 mm a totéž platí o průměru větším? Lana na technice jsou různého průměru, někdy i na jednom typu (viz BVP - tažná lana + ocelová lanka pro "zapletení klády" k pásu při samovyprošťování...)

Menší ne, větší ano, ale ty už jsou nepoužitelné. Tenhle 1 mm špagátek vypadá skoro stejně jako ten, co dává tamka k T-55.
URL : https://www.valka.cz/Vyroba-lan-t36197#135287 Verze : 0
to ptr je zajímavé že podobné kamufláže "barvou co byla po ruce" a stopy nátěrů odřených míst, nejsou na fotkách znát (ne že by bylo málo fotek) naopak jsou vidět vozidla maskovaná přírodním materiálem (včetně drnů). Osobně bych věřil víc fotkám než podobným vzpomínkám po letech toho kdy si o tom pamětníci vypráví (moje zkušenosti s hodnověrností podobných věcí jsou mimořádně špatné Sad ) Ale i tak je to vzhledem k tématu dost irelevantní, jak už jsem psal dolož to fotkou a natři to podle ní, pokud to nejsi schopen pro konkrétní vozidlo doložit měl bys asi postupovat podle obecného zvyku (nebo předpisu).
URL : https://www.valka.cz/Vyroba-lan-t36197#135306 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více