URL : https://www.valka.cz/Vojensky-opravarensky-podnik-028-Presov-s-p-1989-2006-t207651#588162
Verze : 0
Vojenský opravárenský podnik 028 Prešov, š.p.
Hlavní pracovní náplň opravárenského zařízení v Prešově tvořily v počátku jeho existence opravy širokého sortimentu motocyklů a automobilů trofejního původu používaných na přelomu čtyřicátých a padesátých let československou armádou. S přezbrojováním Československé lidové armády na novou automobilní techniku se prešovské opravny postupně specializovaly na opravy nákladních vozidel, primárně československého původu: - Tatra 128 - Praga V3S - Tatra 138 - Tatra 148 - Tatra 813 - Tatra 815
Vojenský opravárenský podnik 028 Prešov, š.p. byl založen k 1.7.1989 rozhodnutím ministra národní obrany ČSSR na základě jím vydané zakládací listiny čj. 1105-84 ze dne 23.6.1989. Dnem 1.7.1989 na VOP 028 přešly veškerý majetek, práva a závazky zanikající výrobně hospodářské organizace AOZ Prešov. Podnik nadále pokračoval v opravách vojenských nákladních automobilů československé výroby (až do stupně generální oprava). Součástí jeho výrobního programu byly rovněž rekonstrukce, generální opravy, revize a revizní zkoušky silničních jeřábů (resp. vyprošťovacích automobilů) o nosnosti 500 kg až 30 000 kg typů AD-20, AB-063, AD-070, AD-080, AD-160, AD-28, AV-15 a AV-8. V roce 1991 se objevily první úvahy o možné privatizaci podniku.
S rozdělením federace a následnými početními redukcemi slovenské armády podnik svůj sortiment služeb rozšířil na opravy tankové (T-55AM2, MT-55A, VT-55A, UOS-155) a speciální techniky (Božena) i nákladních automobilů pro civilní sektor. Civilní segment se na tržbách podniku nejvíce podílel v letech 1993 a 1994 a tvořily ho opravy nákladních vozidel pro zákazníky v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Obchodní úspěch na těchto trzích však netrval dlouho, protože tyto státy následně zakázaly dovoz starých nákladních aut. Nízké vytížení kapacit podniku ze strany slovenského ministerstva obrany a nedostatečný počet zakázek z civilního sektoru vyústily v to, že hospodářské výsledky VOP 028 na konci devadesátých let a na začátku tisíciletí pravidelně končily ekonomickou ztrátou. Špatné hospodářské výsledky znamenaly, že se neinvestovalo do oprav areálu ani nákupu nových technologií, což konkurenceschopnost firmy dále oslabilo.
V roce 2000 se proto Ministerstvo obrany SR jako zřizovatel podniku vrátilo k plánu na jeho privatizaci. K ní ale došlo až o několik let později. Na jaře 2002 pracovalo v podniku zhruba 125 osob. V roce 2005, v době probíhající privatizace, mezi předmět činnosti VOP 028 patřily: - oprava vozidel Tatra 148, Tatra 813 a Tatra 815 - prodej vozidel Tatra 148, Tatra 813 a Tatra 815 - oprava vozidel Avia 21, Avia 30 a Avia 31 - oprava autobusů Karosa C 734 a LC 735 - oprava autojeřábů a autocisteren na podvozcích Tatra - záruční servis vozidel Avia T 4x4 - pozáruční servis vozidel Avia T 4x4 - montáž hydraulických rukou PANOBA - oprava vojenské techniky a výzbroje (opravy byly prováděny v rozsahu servisní, běžné a generální opravy)
Nástupnickou společností Vojenského opravárenského podniku 028 Prešov, š.p. se od začátku roku 2006 stala DELTA DEFENCE, a.s.
URL : https://www.valka.cz/Vojensky-opravarensky-podnik-028-Presov-s-p-1989-2006-t207651#588164
Verze : 6
Reklama
Areál VOP 028 Prešov 49°00'28.02"N 21°13'58.87"E
URL : https://www.valka.cz/Vojensky-opravarensky-podnik-028-Presov-s-p-1989-2006-t207651#588167
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.