VK 20.01 (D)

     
Název:
Name:
VK 20.01 (D) VK 20.01 (D)
Originální název:
Original Name:
VK 20.01 (D)
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
Daimler-Benz AG, Berlin /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp platformy (+ ďalšia korba ?)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1941
Osádka:
Crew:
?
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
22250 kg 49053 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
5130 mm 16 ft 10 in
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
3020 mm 9 ft 10 ⅞ in
Celková výška:
Overall Height:
1640 (bez veže) mm 5 ft 4 ½ in (without turret)
Světlá výška:
Ground Clearance:
426 mm 1 ft 4 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
440 mm 1 ft 5 ⅜ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
čelo - 50 mm
boky - 40 mm
front - 50 mm
sides - 40 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Daimler-Benz MB 809 (vznetový vodou chladený 12-valec) Daimler-Benz MB 809 (12 cyl., water cooled, diesel)
Výkon:
Power:
257,4 kW při ? ot/min 345.2 bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
ČKD Wilson (Zahnradfabrik Druchluftgetriebe) ČKD Wilson (Zahnradfabrik Druchluftgetriebe)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
50 km/h 31 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
? ?
Vedlejší:
Secondary:
? ?
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Pásy:
Kgs 62/440/120
Tracks:
Kgs 62/440/120
Zdroje:
Sources:
Thomas L. Jentz - Germany's Panther Tank : The Quest for Combat Supremacy, ISBN 10: 0887408125 / 0-88740-812-5, ISBN 13: 9780887408120, rok vydania 1995
Thomas L. Jentz & Hilary Louis Doyle - PANZER TRACTS No.20-1 Paper Panzers Panzerkampfwagen, Sturmgeschuetz, and Jagdpanzer, ISBN-10:097084073X ISBN-13:978-0970840738, Panzer Tracts 2001
Thomas L.Jentz, Hilary Louise Doile - Panzerkampfwagen III Umbau "Conversions to Z.W.40, Pz.Kpfw.III (T), Pz.Kpfw.III (Funk), Pz.Kpfw.III (Fl), Pz.Beob.Wg.III, SK 1, Brueckenmaterialtraeger, and Munitionspanzer", Panzer Tracts No.3-5, rok vydania 2011, ISBN: ?
URL : https://www.valka.cz/VK-20-01-D-t117117#404687 Verze : 0
Už od roku 1938 vznikala snaha o náhradu stredných tankov Pz.Kpfw.III a Pz.Kpfw.IV novým typom. Program vývoja tanku hmotnostnej kategórie 20 ton niesli označenia VK 20.XX (VK – Vollketten - pásové vozidlo, 20 – kategória 20 ton, XX – číslo modelu, v zátvorke bola uvedená skratka výrobcu).


Firma Daimler Benz postupne vytvorila projekty VK 20.01 (III) a neskorší Z.W.40, ktoré však neboli prijaté. Tieto neúspechy spojené s technickými problémami vtedajšieho štandardného tanku Pz.Kpfw. III Ausf.E (spadajúceho do hmotnostnej kategórie 20 ton), ktoré sa objavili pri ťažení v Poľsku, viedli k novému projektu tanku na základe generálnej plnej moci (Generalbevollmächtigen) od komisie s plnou mocou pre zavedenie štandardizácie pre automobilové dizajny. Nezávislý projekt vznikol bez zásahu WaPrüf 6, ktorá spravidla zadávala návrhy na nové projekty. Nový tank niesol firemné označenie Kampfwagen des Generalbevollmächtigen (GBK), neskôr dostal označenie VK 20.01 (D).


15.11.1939 sa stretli zástupcovia firmy Daimler Benz a stanovili špecifikácie pre nový projekt. Zhrnuli problémy, ktoré mal Pz.Kpfw. III Ausf.E, a ktoré chceli eliminovať. Zaujímavé bolo zhodnotenie moderného pruženia pomocou torzných tyčí, ktorého nevýhodou bola zložitosť opráv pri ich poškodení, zaberanie vnútorného priestoru vozidla i nestabilita vozidla pri streľbe zapríčinená i neprítomnosťou tlmičov nárazov. Preto bolo rozhodnuté o použití listového pruženia. Inžinieri Daimler-Benz mali vyvinúť i vlastnú prevodovku. Tank mal na každej strane sedem prekrývajúcich sa pojazdových kolies priemeru 700 mm. Projekčné práce boli dokončené v 12/1940, v 2/1941 mal byť dodaný motor MB 809 a následne mal byť prototyp zkompletovaný (výrobné číslo - Fgst.Nr.30009). Vyskytli sa ale problémy s jeho rozmermi, ktoré bolo nutné zmeniť, aby sa dal motor umiestniť do korby plánovaného tanku. Projekčné práce na motore boli dokončené v 6/1940 a prvý prototyp bol k testom pripravený v 2/1941. Akceptácia bola udelená 12.3.1941 a 21.3.1941 bol odoslaný k montáži do tanku do firmy Daimler-Benz v Berlíne-Marienfelde. Po skompletovaní platformy (stroj nemal vežu, skôr, či neskôr dostal len krabicovú nadstavbu chrániacu posádku pred nepriazňou počasia). Prototyp bol testovaný v továrni i na testovacom polygóne v Kummersdorfe a v 1/1942 prešiel zimnými testami v St.Johane.


Prototyp bol v hlásení z 22.12.1941 prehlásený za zastaralý. Dôvodom boli skúsenosti s modernejšími sovietskými konštrukciami, s ktorými sa stretli nemecké jednotky po napadnutí Sovietského zväzu. Prednosť dostali projekty tankov s hrubším pancierovaním a silnejšou výzbrojou. Prototyp mal v 1/1945 najazdených 6163 km a existuje fotografia prototypu, ktorý sa dočkal konca vojny na továrenskom dvore firmy Daimler Benz v Berlíne-Marienfelde. Fotografia zachytáva nedokončený prototyp VK 30.01 (D) a vpravo je prototyp tanku VK 20.01 (D).
VK 20.01 (D) bol prvý nemecký tank poháňaný vznetovým motorom.


Thomas L. Jentz - Germany's Panther Tank : The Quest for Combat Supremacy, ISBN 10: 0887408125 / 0-88740-812-5, ISBN 13: 9780887408120, rok vydania 1995
Thomas L. Jentz & Hilary Louis Doyle - PANZER TRACTS No.20-1 Paper Panzers Panzerkampfwagen, Sturmgeschuetz, and Jagdpanzer, ISBN-10:097084073X ISBN-13:978-0970840738, Panzer Tracts 2001
Thomas L.Jentz, Hilary Louise Doile - Panzerkampfwagen III Umbau "Conversions to Z.W.40, Pz.Kpfw.III (T), Pz.Kpfw.III (Funk), Pz.Kpfw.III (Fl), Pz.Beob.Wg.III, SK 1, Brueckenmaterialtraeger, and Munitionspanzer", Panzer Tracts No.3-5, rok vydania 2011, ISBN: ?

VK 20.01 (D) - Vľavo prototyp VK 30.01 (D), vpravo pravdepodobne VK 20.01 (D). Továrenský dvor firmy Daimler Benz, Berlín-Marienfeld, rok 1945.

Vľavo prototyp VK 30.01 (D), vpravo pravdepodobne VK 20.01 (D). Továrenský dvor firmy Daimler Benz, Berlín-Marienfeld, rok 1945.
VK 20.01 (D) -


VK 20.01 (D) - Ďalší nedokončený trup (?) naľavo od prototypu VK 30.01(D) patrí pravdepodobne VK 20.01 (D). Rozhodne má identické detaily ako prototyp na obrázku vyššie.

Ďalší nedokončený trup (?) naľavo od prototypu VK 30.01(D) patrí pravdepodobne VK 20.01 (D). Rozhodne má identické detaily ako prototyp na obrázku vyššie.
VK 20.01 (D) - Identické detaily prototypu VK 20.01(D) a nedokončeného trupu.

Identické detaily prototypu VK 20.01(D) a nedokončeného trupu.
URL : https://www.valka.cz/VK-20-01-D-t117117#404724 Verze : 10
Stroj na fotografiách som sa snažil identifikovať už dlhšiu dobu, pretože v popiske v zdroji je chybné označenie VK 13.01. Je to prototyp VK 20.01 (D) (identický ako stroj na fotografii v predchádzajúcom príspevku). Fotografia je lokalizovaná do tirolského St. Johan (začiatok roku 1942), kde prebiehali zimné testy.


Bundesarchiv via Michael Sawodny - German armored rarities 1939-1945, Shiffer Publishing Ltd., 1998, ISBN: 0-7643-0396-1

VK 20.01 (D) -


VK 20.01 (D) -


URL : https://www.valka.cz/VK-20-01-D-t117117#413357 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více