U
Články
Dámy a pánové, vážení přítomní, dovolte mi, abych začal trochu netradičně. Já bych se především rád Vám všem omluvil, pokud to moje dnešní vystoupení nesplní Vaše očekávání. Tedy pokud očekáváte nějakou perfektně připravenou přednášku, technicky vybroušenou a podobně. Víte, já jsem dělal už velkou řadu, desítky a desítky besed ve školách a při různých příležitostech. Ovšem skoro vždy jsem mluvil k té nejmladší generaci, která o problematice československého zahraničního letectva věděla velmi málo a nebo vůbec nic...
Na polské straně údolíčka byl takový lesík. Ještě než jsme do něj zamířili, automaticky jsme se podívali zpátky. Na louce na české druhé straně stál německý voják s flintou připravenou k výstřelu. Nevěděl,… má střílet nebo nemá střílet. Ovšem než si to rozmyslel, utekli jsme do lesa a on nevěděl, jestli tam není polská hlídka, která by opětovala palbu ...
My letci jsme byli odesláni rychlíkem do Paříže, důstojníci byli rozmístěni na ostatních základnách kolem Paříže. Hlavně to bylo Chartress, kde bylo středisko stíhačů, bylo to i Istres, Tolouse a další ...
Přistáli jsme na jednom letišti poblíž Londýna, teď si již nevzpomínám, jestli to byl Croydon a nebo Hendon. Na letišti nás překvapila úplně jiná atmosféra. Žádný nepořádek a zmatek jako ve Francii, všude byl klid, pořádek, organizace, všechno připravené. Po přistání jsme prošli kordónem policistů, byli to ti typičtí velicí Bobbyové ve svých vysokých přilbách, jak jsme je znali z filmů a knížek...
V roce 1943 jsem byl uvolněn naší vládou v Londýně pro službu v armádě Svobodné Francie. Byl jsem odvezen ještě s dvěma kamarády, bratranci Kozákovými, do severní Afriky. Mimochodem, Pavel Kozák, tam pak zahynul a je pohřbený na leteckém hřbitově v Meknés v Maroku.
Byl jsem odvelen k letectvu Svobodné Francie (FAFL). Prodělal jsem pilotní výcvik a létal jako stíhač. I zde jsem zažil spoustu zajímavých věcí. Abych nemluvil jen o těch smutných, řekl bych Vám jednu takovou příhodu s veselejším koncem.
S velkým pohnutím jsem vyslechl telefonickou zprávu od Dobromily Urubové, že její manžel, pan plukovník Petr Uruba, 1. března 2009 v ranních hodinách navždy opustil tento svět. Odešla další legenda československého zahraničního odboje.
posezení pod lampou...
V noci ze 6. na 7. února 1941 odstartovalo z East Wrethamu šest Wellingtonů 311. (československé) bombardovací perutě RAF k útoku na francouzský přístav Boulogne. Letoun s označením KX-T "Tamara" se z náletu nevrátil. Druhým pilotem tohoto stroje byl Sgt. Petr Uruba.
Témata
Podkategorie