Tupolev Tu-16N [kód NATO: Badger-A]

Tupolev Tu-16N / Туполев Ту-16Н
     
Název:
Name:
Tupolev Tu-16N Tupolev Tu-16N
Originální název:
Original Name:
Туполев Ту-16Н
Kategorie:
Category:
jiná kategorie other category
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1966-DD.MM.197R Kazaňský letecký závod S. P. Gorbunova, Kazaň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1966-DD.MM.197R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Tu-16N: 24 konverzí Tu-16
Tu-16NN: 20 konverzí Tu-16Z
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
6
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
39720 kg 87568 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
76670 kg 169028 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
79050 kg 174275 lb
Rozpětí:
Wingspan:
32,99 m 108ft 2,81in
Délka:
Length:
35,20 m 115ft 5,82in
Výška:
Height:
9,85 m 32ft 3,8in
Plocha křídla:
Wing Area:
164,65 m2 1772.28 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Mikulin AM-3 o tahu 85,81 kN Mikulin AM-3, thrust 19290 lb
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
960 km/h v ? m 596.5 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
630 km/h v 6000 m 391.5 mph in 19685 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
15 min do 10000 m 15 min to 32808 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12800 m 41995 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x kanon AM-23 ráže 23 mm v přídi, 100 nábojů
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané hřbetní věži DT-V7, 250 nábojů každý
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané břišní věži DT-N7S, 250 nábojů každý
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v ocasní věži DK-7, 350 nábojů každý
1x 23 mm AM-23 cannon in the nose, 100 rounds
2x 23 mm AM-23 cannon in the remotely controlled DT-V7 dorsal turret, 250 rpg
2x 23 mm AM-23 cannon in the remotely controlled DT-N7S ventral turret, 250 rpg
2x 23 mm AM-23 cannon in the DK-7 tail turret, 350 rpg
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- létající tanker -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-16 Badger: Versatile Soviet Long-Range Bomber. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-177-6.
Маркович, Виктор; Приходченко, Игорь. Ракетоносец Ту-16: Триумф советского авиапрома. Яуза, Москва 2015. ISBN 978-5-699-83726-6.
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-16N-kod-NATO-Badger-A-t44552#555715 Verze : 0
Vzhledem k zavádění modernějších bombardérů Tupolev Tu-22 a Tu-22M se hledalo upotřebení pro zastarávající bombardéry Tu-16. Proto vznikl projekt jejich využití jako tankovacích letounů. Tato úprava byla provedena u 24 kusů Tu-16.


Z pumovnice standardního bombardéru Tupolev Tu-16 byly odstraněny dvířka a veškeré pumové závěsy. Obrys pumovnice byl zahlazen přičemž jediným rušivým elementem byl malý aerodynamický výstupek pro konec hadice a stabilizační koš tankovacího zařízení. Do uprázdněného prostoru bylo nainstalováno tankovací zařízení konstrukční kanceláře Jakovlev (prováděla celou přestavbu), jehož největší součástí byla palivová nádrž umožňující doplnění paliva pro dva až tři letouny Tu-22. Za nádrží byl naviják s 60 metry tankovací hadice ukončené stabilizačním košem a záchytným magnetickým zámkem. Vedle tohoto navijáku se nacházelo elektrické čerpadlo poháněné energií získávanou z generátoru na pravém motoru. Ovládání celého zařízení bylo umístěno v zadním střelišti do, které bylo pro potřeby vzdušného tankování vybaveno podlažním průzorem. V zadní části letounu se nacházelo také naváděcí zařízení ARK-5.


Celá tankovací sekvence probíhala tak že letoun Tupolev Tu-22 se navedl na signál naváděcího zařízení z letounu Tu-16N a navázal s ním vizuální kontakt. Pomocí rádiového vysílání či (v případě nutnosti rádiového klidu) světelnými signály byl zadním střelcem naveden do vzdálenosti 30 - 40 metrů za tankovací letoun. Jakmile se dostal do určené pozice, vysunul své tankovací ráhno a zároveň se z tankeru začala odvíjet tankovací hadice. Po jejím odvinutí na přibližně polovinu délky zahájil Tu-22 za navádění zadního střelce konečné přiblížení ukončené zachycením obou konců tankovacího zařízení. Jakmile byla potvrzena pevnost a těsnost spojení, zapnul zadní střelec tankeru čerpadlo a zahájil přesun paliva. Přesun se končil buď manuálně pokynem střelce nebo automaticky čidlem v nádrži tankovaného letounu (tato možnost se používala jen vyjimečně). Po dokončení tankování střelec tankeru přerušil spojení tankovacích zařízení a zahájil svinování hadice. Tu-22 zatáhl tankovací ráhno a levou zatáčkou se vzdálil.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-16N-kod-NATO-Badger-A-t44552#175038 Verze : 1
aviadejavu.ru

Tupolev Tu-16N [kód NATO: Badger-A] -


Tupolev Tu-16N [kód NATO: Badger-A] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-16N-kod-NATO-Badger-A-t44552#555717 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více