Tichonravov 302P

Tikhonravov 302P
Тихонравов 302П
     
Název:
Name:
Tichonravov 302P Tikhonravov 302P
Originální název:
Original Name:
Тихонравов 302П
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1943 Institut raketové techniky, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.02.1941 práce na projektu
DD.04.1941-DD.MM.RRRR schválení projektu
DD.04.1941-DD.07.1941 první etapa prací byl přerušena evakuací výrobního závodu
DD.07.1942-DD.05.1943 zahájení prací na prototypu OKB 55 a zrušení raketového pohonu.
DD.08.1943-DD.MM.RRRR bezmotorový letoun 302 P
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1502 kg 3311 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3358 kg 7403 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,550 m 31ft 3,98in
Délka:
Length:
8,710 m 28ft 6,91in
Výška:
Height:
2,600 m 8ft 6,36in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,80 m2 191.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
188,652 kg/m2 38.64 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
raketový a náporový rocket and ramjet
Počet motorů:
Number of Engines:
1+2
Typ:
Type:
1x raketový motor Duškin RD-1400 o tahu 13,729 kN (1 400 kp)
2x náporový motor Zujev o tahu 3,432 (350 kp), nebo
2x dvoukomorový raketový motorDuškin D-1A,
I. komora tah 10,787 kN (1 100 kp)
II. komora tah 4,413 kN (450 kp)
1x Dushkin RD-1400 rocket engine, thrust 3,086 lbf
2x Zuyev ramjet engine, thrust lbf 772 lbf or
2x Dushkin D-1A dual chamber rocket engine
1st chamber 2,425 lbf
2nd chamber 992 lbf
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 230 kg kyseliny dusičné a 505 kg leteckého petroleje 2,712 lb of nitric acid and
1,113 lb of kerosene.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
900 km/h v ? m 559.2 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
75,0 m/s 14763.8 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
2,1 min do 5000 m 2,1 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
1800 m 5906 ft
Dolet:
Range:
100 km 62.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
Pouze plánovaná:
2x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm v přídi a
2x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm pod kabinou pilota.
Pro každý kanón bylo neseno 100 granátů.
Only planned:
Two fixed forward-firing 0,79 inch Shvak cannons in bow and
two fixed forward-firing 0,79 inch Shvak cannons under the cockpit, 100 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Motory nebyly instalované, letoun byl testován pouze jako bezmotorový, proto jeho výkony nebyly ověřeny za letu a pouze jsou vypočtené.
Projekt byl definitivně ukončen v roce 1944, aniž by byly do letounu namontovány motory.
Engines were not installed, the aircraft was tested only as unpowered. The performances have not been verified in flight and are only calculated.
The project was aborted in 1944.
Zdroje:
Sources:
Václav Němeček Letadla 39-45, Tichonravov 302P, Letectví a kosmonautika č. 26/1989, ročník LXV, Vydavatelství Naše vojsko, CS-OSSN 0024-1156.
www.testpilot.ru
https://ru.wikipedia.org/wiki/
www.aviarmor.net
karopka.ru
alternathistory.org.ua
URL : https://www.valka.cz/Tichonravov-302P-t34115#124393 Verze : 1
Historie: Ve výzkumném reaktivním institutu pracoval M.K.Tichonravov, který byl autorem projektu "302" přepadové stíhačky s kombinovaným pohonem. O stoupání a vysoký výkon zasloužil raketový motor konstruktéra L.S.Duškina s tahem 13,72 kN.
Pod křídly byly dva náporové motory, které měly pohánět letoun během normálního letu. Tyto motory byly poměrně malé s eliptickým průměrem, tak aby mohly být zapuštěny co nejvíce do křídla a nekladly velký odpor vzduchu. To však bylo pouze přání konstruktérů, skutečnost byla jiná. Náporové motory nebyly nikdy k dispozici v jiné podobě než model v měřítku 1:2. Uvažovalo se ještě o zástavbě modernějšího raketového motoru, který měl "cestovní spalovací komoru", ale typ 302P byl zkoušen pouze jako kluzák (P=planěr) ve vleku za Petljakovem Pe-2 a B-25 Mitchellem.
URL : https://www.valka.cz/Tichonravov-302P-t34115#124398 Verze : 0
Kolega Panzer mi poslal zprávu, ve které doplňuje TTD tohoto letadla. Patří mu za to mé díky a zde jsou TTD z dalšího zdroje:


V knihe V.B.Šavrova - Istorija konstrucij samolotov v CCCP 1938-50, vydanie z r. 1988 je uvedený pri tomto lietadle vypočítaný dolet 100 km (pri naložení 505 kg paliva, 1230 kg okysličovadla a 400 nábojov k štyrom kanónom), rýchlosť stúpania do 5.000m za 2,1 min. a rýchlosť pri zemi 800 km/hod. To všetko sú však vypočítané hodnoty pri zabudovanom len raketovom motore L.S.Duškina.


Za predpokladu zabudovania aj oboch náporových motorov PVRD konštruktéra V.S.Zujeva by boli tieto hodnoty nasledovné-maximálna rýchlosť pri zemi - 900 km/hod., dosiahnutie 9.000m za čas 2 min.


Ještě jednou díky.
URL : https://www.valka.cz/Tichonravov-302P-t34115#129529 Verze : 0
a málo kvalitní fotografie
Tichonravov 302P -


Tichonravov 302P -


URL : https://www.valka.cz/Tichonravov-302P-t34115#124400 Verze : 1
Trojpohledový náčrtek
Tichonravov 302P -


URL : https://www.valka.cz/Tichonravov-302P-t34115#124399 Verze : 0
Ještě několik obrázků- jsou původní sovětské, tedy silně retušované a tudíž nepříliš kvalitní.
pramen http://www.testpilot.ru


poznámka - Uspořádání letadla bylo pečlivě zkoumáno z aerodynamického hlediska, protože se s ním počítalo jako s východiskem pro další vývoj i jiných typů, např. Alexejevových I-211 a I-215. Letadla nakonec vyráběna nebyla, Alexejevova KB byla z politických důvodů i na čas zrušena, pak se Alexejev věnoval jiné letecké práci.


Vlastní Tichonravovův prototyp "302P" byl zkoušen výlučně jako kluzák, z důvodů vyvážení stroje nesl jen model motorové instalace. Zkoušen byl beze zbraní, i zde výzbroj nahradily modely.


Tichonravova skupina podléhala šéfinženýrovi A. Kostikovovi z RNII. Plánované Zujevovy motory měly mít tah 350 kg každý. Výzbroj měla mít zajímavé umístění, celkem 4 20 mm kanony ŠVAK byly rozděleny po dvojicích, 2 v přídi a 2 pod kabinou pilota. Každý měl nést zásobu 400 nábojů. Pod křídly se počítalo s užitím buď 2 neřízených raket RS nebo 2 pum FAB ( po 1 pod každým křídlem).
Zkušebních letů bylo podniknuto cca 50, všechny výlučně jako bezmotorové. Výsledky letů byly piloty charakterizovány jako standartně dobré, ale nikdo nezkoušel chování a aerodynamiku stroje s plnou zásobou střeliva a s podvěšenými zbraněmi.


Veškeré letové výkony jsou vypočtené podle výkonů dosahovaných při zkouškách.


Při zkouškách prvních raketových letadel v SSSR se jako tažný stroj často uplatnil i Mitchell B-25J, dodávaný do SSSR v rámci zákona o půjčce a pronájmu.
Tichonravov 302P - jiná verze obrázku

jiná verze obrázku
Tichonravov 302P - zadní nadhled

zadní nadhled
Tichonravov 302P - boční pohled

boční pohled
URL : https://www.valka.cz/Tichonravov-302P-t34115#129667 Verze : 0
malé errata:
Kolega Panzer mě upozornil na jistou nesrovnalost. Údaj o počtu nesených nábojů pro hlavňovou výzbroj. Podle dostupných pramenů jsem použil údaj o 400 ks na hlaveň. V jiných pramenech je uváděno 100 ks na hlaveň. Doložit lze oboje tvrzení. Vypadá to, že jsem měl být k pramenům kritičtější Embarassed . Osobně se teď přikláním k možnosti druhé. Přeci jen tak velké množství střeliva by si vyžádalo značný prostor a jeho vyčerpání by asi pěkně zahýbalo těžištěm stroje s asi dost neblahým dopadem na letové vlastnosti.


Ještě pár informací od Francouzů:
pramen: http://xplanes.free.fr/florov/afr-4.html
K problému nábojů - pro jistotu i s originálním zněním:
Deux canons ShVAK de 20 mm devaient être montés dans le nez et deux autres dans le fuselage avant, chacun avec 100 obus. = ...každá hlaveň 100 ks.


Plánovaný raketový motor Duškin ED-2M měl mít 2 komory. Hlavní měla dosahovat 1 100 kg tahu a cestovní s tahem 450 kg.
Zásoba paliv kolísala mezi 1365 až 1735 kg (1230 kilogramů koncentrované kyseliny dusičné a 505 kilogramů kerosinu ) a zajišťovala 5 minut provozu na plný tah, tedy tobu dostačující na to, aby stíhač dohnal bombardér a zaútočil na něj.


Letové zkoušky prováděli piloti S. N. Anochin, M. L. Gallaj a M. L. Kudrin s letovým inženýrem V. N. Jeljaginem.
Tichonravov 302P -


Tichonravov 302P -


Tichonravov 302P - francouzi zásadně používají označení kostikov 302 podle vedoucího konstrukce draku

francouzi zásadně používají označení "kostikov 302" podle vedoucího konstrukce draku
URL : https://www.valka.cz/Tichonravov-302P-t34115#129910 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více