Tairov Ta-3

Таиров Та-3
     
Název:
Name:
Tairov Ta-3 Tairov Ta-3
Originální název:
Original Name:
Таиров Та-3
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.01.1941-DD.05.1941 Kyjevský letecký závod č. 43, Kyjev /
Období výroby:
Production Period:
DD.01.1941-DD.05.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
31.12.1939 OKO-6
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4738 kg 10446 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5998 kg 13223 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
6626 kg 14608 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12.658 m 41ft 6,35in
Délka:
Length:
9.827 m 32ft 2,88in
Výška:
Height:
3.762 m 12ft 4in
Plocha křídla:
Wing Area:
26.90 m2 289.55 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
222.973 kg/m2 45.67 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Tumanskij M-89 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 956 kW (1 300 k) a nominální výkon 846 kW (1 150 k) v h= 6 000 m.
Vrtule trojlistá stavitelná o průměru 3 100 mm
Tumansky M-89 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,282 hp for take-off and nominal power 1,134 hp at 19,685 ft,
driving a three-blade variable-pitch propellers of 10ft 6in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 240 l 273 UK gallons (327.5 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
580 km/h v 7100 m 369.7 mph in 23294 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
540 km/h v 4000 m 335.5 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
8.7 m/s 1712.6 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6.3 min do 5000 m 6.3 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
1060 km 658.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2056 km 1277.5 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠFK-37 ráže 37 mm v přídi a
2x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm v trupu.
Pumový náklad: do 200 kg.
One fixed forward-firing 1.46 inch ShFK-37 cannon in the nose and
two fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannons in the fuselage.
Bomb load: Up to 441 lb.
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Doprovodný stíhač, bitevník.
V lednu 1941 dostal šéfkonstruktér V. K. Tairov rozkaz, aby postavil dva prototypy označené Ta-3. První z této dvojice měl být poháněn motory Tumanskij M-89 a druhý měl dostat motory M-90.
První letoun byl zkoušen v průběhu května až července 1941. Výsledky zkoušek byly slibné, stroj byl stabilní ale zároveň měl vynikající ovladatelnost, byly zde předpoklady, že bude spolehlivý a odolný v boji, protože vzduchem chlazené motory byly odolnější proti střelbě než motory chlazené kapalinou. Nevýhody zde byly - špatný výhled při útoku na pozemní cíle a malá spolehlivost motorů M-89, počítalo se s jejich náhradou za motory Mikulin AM-37.
Práce na prototypech byly ukončeny v roce 1942, bylo to po smrti V. K. Tairova (29.10.1941), byl zabit při letecké katastrofě. Dalším důvodem byla také evakuace leteckých továren na Sibiř.
Escort Fighter, Attack
In January 1941 Tairov received the order to built two new prototypes (Ta-3) - one with M-89 engines (modified first prototype OKO-6) and another - with M-90 engines.
The plane was tested in May-July 1941. The plane was very stable during turns and take-offs, had excellent maneuvrability, was reliable and combat uncrashable because of armor and water-cooled engines. Disadvantages - quite bad observability under aircraft for anti-tank combats and hard rudder control during landings.
But 29.10.1941 Tairov was killed during aircraft catastrophe (not Ta-3 but usual civil aircraft) when he made a business flight to Kuibyshev. Evacuation of aircraft factories to Siberia in 1941 and death of Tairov caused the stop of serial production of Ta-3.
As M-89 engines were not very reliable it was not recommended to produce the plane. It was planned to use AM-37 or AŠ-82A but in the end of 1942 all work was stopped.
Zdroje:
Sources:
Bill Gunston, The Osprey Encyclopaedia of Russian Aircraft 1875–1995, London, Osprey. 1995, ISBN 1-85532-405-9
L+K č. 19/1979, Letadla 1939-1945, Tairov Ta-1-3 (OKO-6), Václav Němeček
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ta3.html
http://ram-home.com/ram-old/ta-1.html
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/ta-3.html
http://www.airwar.ru/enc_e/fww2/ta3.html
www.fliegerweb.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tairov-Ta-3-t33381#459012 Verze : 0
Přehled dostupných TTD o strojích Tairov


určení je vždy stejné, tedy těžký doprovodný stíhač a bitevník


TA-1/OKO-6
rok - 1939
osádka - 1
motory - 2 x Ťumanskij M-88 1000 hp
rozpětí -
délka - 8, 43 m
hmotnost -
rychlost -
dolet -
dostup -
výzbroj - 4 x 20 mm kanony ŠVAK, 2 x 12,7 mm kulomety BS


TA-1bis/OKO-6bis
rok - 1940
osádka - 1
motory - 2 x Ťumanskij M-88R 1100 hp
rozpětí - 12, 66 m
délka - 9, 83 m
výška - 3, 76 m
hmotnost - 6 000 kd
rychlost - 595 km/h
dolet - 1 060 km
dostup -
výzbroj - 4 x 20 mm kanony ŠVAK, 2 x 7, 62 mm kulomety ŠKAS


TA-3
rok - 1941
osádka - 1
motory - 2 x Ťumanskij M-89 1150 hp
rozpětí - 14 m
délka - 12, 2 m
výška - 3, 76 m
hmotnost -
rychlost - v 7200 m = 580 km/h
dolet - 2056 km
dostup -
výzbroj - 1 x 37 mm kanon, 2 x 20 mm kanony ŠVAK


TA-3bis
rok - 1942
osádka - 1
motory - 2 x Ťumanskij M-89 1150 hp
rozpětí - 14 m
délka - 9, 8 m
hmotnost - prázdná = 4500 kg
hmotnost - vzletová = 6626 kg
rychlost - ve výšce 0 m = 448 km/h
rychlost - ve výšce 7200 m = 595 km/h
dolet - 2 065 km
dostup - 11 000 km
výzbroj - 1 x 37 mm kanon, 2 x 20 mm kanony ŠVAK


prameny.
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/ta-3.html
http://www.airwar.ru/enc_e/fww2/ta3.html
http://www.internetelite.ru/cosmopark/ta31.html
a vlastní poznámky
URL : https://www.valka.cz/Tairov-Ta-3-t33381#155461 Verze : 0
Tairov TA-1/OKO-6-TA-1bis/OKO-6bis-TA-3-TA-3bis



Geneze stoje byla velmi složitá a dlouhá. Stroj vznikl v polikarpovském kolektivu, vedeném Vsevolodem Konstantinovičem Tairovem. Ten z vlastní iniciativy reagoval na zadání Rady lidových komisařů a ÚV KSSS č. 256 ze dne 29. 10. 1938. Nabídl konstrukci dvoumotorového, moderně koncipovaného stroje, kde vše bylo podřízeno rychlosti - od výkonných motorů po velmi jemné aerodynamické zpracování. Stroj byl označen OKO-6 (Opytno konstrukcionnyj otrjad, 6. konstrukce) a dostal dvojí určení: jednak jako těžký doprovodný stíhač, jednak jako stroj pro boj proti pancéřovaným cílům.


Trup byl smíšené konstrukce, příď a střední část trupu duralové, křídla a předky motorových gondol ze slitiny hliníku a hořčíku. Záď byla dřevěná. Původní dvojice motorů Ťumanskij M-88 o výkonu 1000 hp byla protiběžného chodu, aby se eliminoval reakční klopivý moment. Tento dvoumotorový stroj měl prakticky shodné rozměry - tedy rozpětí, nosnou plochu a délku - jako jednomotorový Hurricane.


Letové zkoušky začaly 31. prosince 1939. Po problémech se stabilitou bylo nutno prodloužit trup a zdvojit ocasní plochy. Jak probíhal vývoj, měnilo se i označení - z TA-1/OKO-6 se stal TA-1bis/OKO-6bis. V říjnu 1940 dostal stroj účinnější motory Ťumanskij M-88R o 1100 hp a modifikovala se i výzbroj. Nakonec se stroj dočkal v r. 1941 nových motorů Ťumanskij M-89 o 1150 hp a čistě kanonové výzbroje. Poslední úpravy proběhly v r. 1942, kdy se změnilo i označení na TA-3bis. Stroj úspěšně procházel zkouškami a vše směřovalo k zařazení do sériové výroby. Nakonec, vzhledem k vážné vojenské situaci SSSR v r. 1942 a k evakuaci výrobních i vývojových kapacit k ní už nedošlo. Tairov se ještě pokusil rozvinout své myšlenky v konstrukci OKO-7, ale ani ta již nebyla uskutečněna.
URL : https://www.valka.cz/Tairov-Ta-3-t33381#155421 Verze : 0
fotka
Tairov Ta-3 -


URL : https://www.valka.cz/Tairov-Ta-3-t33381#120808 Verze : 0
foto + výkres


Avijacija i Vremija, 01/1995

Tairov Ta-3 -


Tairov Ta-3 -


Tairov Ta-3 -


Tairov Ta-3 -


Tairov Ta-3 -


URL : https://www.valka.cz/Tairov-Ta-3-t33381#157971 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více