Název: Name: | Tairov Ta-3 | Tairov Ta-3 |
Originální název: Original Name: | Таиров Та-3 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.01.1941-DD.05.1941 Kyjevský letecký závod č. 43, Kyjev | |
Období výroby: Production Period: | DD.01.1941-DD.05.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 31.12.1939 OKO-6 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4738 kg | 10446 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 5998 kg | 13223 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 6626 kg | 14608 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 12.658 m | 41ft 6,35in |
Délka: Length: | 9.827 m | 32ft 2,88in |
Výška: Height: | 3.762 m | 12ft 4in |
Plocha křídla: Wing Area: | 26.90 m2 | 289.55 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 222.973 kg/m2 | 45.67 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Tumanskij M-89 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 956 kW (1 300 k) a nominální výkon 846 kW (1 150 k) v h= 6 000 m. Vrtule trojlistá stavitelná o průměru 3 100 mm | Tumansky M-89 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,282 hp for take-off and nominal power 1,134 hp at 19,685 ft, driving a three-blade variable-pitch propellers of 10ft 6in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1 240 l | 273 UK gallons (327.5 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 580 km/h v 7100 m | 369.7 mph in 23294 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 540 km/h v 4000 m | 335.5 mph in 13123 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 8.7 m/s | 1712.6 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6.3 min do 5000 m | 6.3 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | 32808 ft |
Dolet: Range: | 1060 km | 658.7 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2056 km | 1277.5 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠFK-37 ráže 37 mm v přídi a 2x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm v trupu. Pumový náklad: do 200 kg. | One fixed forward-firing 1.46 inch ShFK-37 cannon in the nose and two fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannons in the fuselage. Bomb load: Up to 441 lb. |
Uživatelské státy: User States: | - | - |
Poznámka: Note: | Doprovodný stíhač, bitevník. V lednu 1941 dostal šéfkonstruktér V. K. Tairov rozkaz, aby postavil dva prototypy označené Ta-3. První z této dvojice měl být poháněn motory Tumanskij M-89 a druhý měl dostat motory M-90. První letoun byl zkoušen v průběhu května až července 1941. Výsledky zkoušek byly slibné, stroj byl stabilní ale zároveň měl vynikající ovladatelnost, byly zde předpoklady, že bude spolehlivý a odolný v boji, protože vzduchem chlazené motory byly odolnější proti střelbě než motory chlazené kapalinou. Nevýhody zde byly - špatný výhled při útoku na pozemní cíle a malá spolehlivost motorů M-89, počítalo se s jejich náhradou za motory Mikulin AM-37. Práce na prototypech byly ukončeny v roce 1942, bylo to po smrti V. K. Tairova (29.10.1941), byl zabit při letecké katastrofě. Dalším důvodem byla také evakuace leteckých továren na Sibiř. | Escort Fighter, Attack In January 1941 Tairov received the order to built two new prototypes (Ta-3) - one with M-89 engines (modified first prototype OKO-6) and another - with M-90 engines. The plane was tested in May-July 1941. The plane was very stable during turns and take-offs, had excellent maneuvrability, was reliable and combat uncrashable because of armor and water-cooled engines. Disadvantages - quite bad observability under aircraft for anti-tank combats and hard rudder control during landings. But 29.10.1941 Tairov was killed during aircraft catastrophe (not Ta-3 but usual civil aircraft) when he made a business flight to Kuibyshev. Evacuation of aircraft factories to Siberia in 1941 and death of Tairov caused the stop of serial production of Ta-3. As M-89 engines were not very reliable it was not recommended to produce the plane. It was planned to use AM-37 or AŠ-82A but in the end of 1942 all work was stopped. |
Zdroje: Sources: | Bill Gunston, The Osprey Encyclopaedia of Russian Aircraft 1875–1995, London, Osprey. 1995, ISBN 1-85532-405-9 L+K č. 19/1979, Letadla 1939-1945, Tairov Ta-1-3 (OKO-6), Václav Němeček http://www.airwar.ru/enc/fww2/ta3.html http://ram-home.com/ram-old/ta-1.html http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/ta-3.html http://www.airwar.ru/enc_e/fww2/ta3.html www.fliegerweb.com archiv autora |