Čínská přestavba stíhače tanků na samohybnou houfnici
Chinese conversion M10 on 105mm self-propelled howitzer
Z rozkazu velení ROC AF v zimě roku 1948 v šanghajských železničních dílnách Jiangwan vznikla samohybná houfnice, úpravou věže samohybného děla M10 Wolverine pro 105mm kořistní japonskou houfnici vzor 2591 (Type 91). Děla byla dodána z armádní zbrojnice č. 60 v Nanjingu. První pokus o přestavbu nebyl zdařilý a tak byly zbraně přepracovány v dílnách 61. armádní zbrojnice. Internetový zpravodaj Bai-du uvádí i jména osob, které se podílely na rekonstrukci zbraně, ale k naší smůle, nejsem schopen tento text převést do smysluplné latinky.
Z tchajwanských zdrojů není zřejmé zda v třetí občanské válce byly samohybné houfnice nasazeny do bojů. Jedno je však jisté, že s ustupujícím Kuomintangem se dostaly na ostrov Tchaj-wan. Zde pak sloužily u 4. sboru v 44. brigádě.
Samohybné houfnice byly údajně předváděny na vojenských přehlídkách v letech 1951 a 1952. K stažení houfnic z výzbroje došlo v padesátých letech, díky dodávce severoamerických děl M7.
Po vyřazení, byly ponechány dva kusy, první byl v tankistické škole a druhý byl u 44. brigády. K naší smůle, ani jedna z těchto zbraní není zachována v původní podobě. Protože, tamní vojenští pohlaváři nechali samohybky "znova přezbrojit" atrapami protitankových zbraní - prý se tak předešlo matení veřejnosti - cituji: "... většina lidí nechápe, že je to M10 ...".
Základní údaje
- armádní označení: není známo
- 1. přestavba: Železniční dílny stanice Jiangwan, Šanghaj, Čína
- 2. přestavba: 61. armádní zbrojnice
- přestavěno: 34 kusy
- v službě: v letech 1948-1956 (?)
- obsluha: 5 osob (odhadnutý počet)
- hmotnost: 29600 kg (údaj před přestavbou)
- celková délka: 5,96 m (údaj před přestavbou)
- celková šířka: 3,04 m (údaj před přestavbou)
- celková výška: nezjištěna
Výzbroj
- kořistní japonská houfnice: 10cm vzor 2591 (Type 91)
- ráže jmenovitá: 10 cm
- ráže konstrukční: 105 mm
- některé zdroje uvádějí čínské označení: X1
Výkony
- max. rychlost: 48 km/h
- dojezd: 320 km (údaj před přestavbou)
Poznámka
Oprava a doplnění textu, dne: 2012.10.18
Zdroj
Soldier's Guide to the Japanese Army, vyd. War Department, Washington 1944, ISBN nemá
TM-E 30-480, Hanbook on Japanese Military Forces, vyd. War Department, Washington 1944, ISBN nemá
army.chlin.com.tw
http://en.wikipedia.org/wiki/M10_tank_destroyer
hi.baidu.com
www.com-central.net
www.com-central.net
www.militaryfactory.com
http://www.rocmp.org/thread-11876-2-1.html
http://zh.wikipedia.org/wiki/M7%E7%89%A7%E5%B8%AB
Foto via Baidu.com
Foto via Baidu.com
Foto neznámého ůvodu.
Chinese conversion M10 on 105mm self-propelled howitzer
Z rozkazu velení ROC AF v zimě roku 1948 v šanghajských železničních dílnách Jiangwan vznikla samohybná houfnice, úpravou věže samohybného děla M10 Wolverine pro 105mm kořistní japonskou houfnici vzor 2591 (Type 91). Děla byla dodána z armádní zbrojnice č. 60 v Nanjingu. První pokus o přestavbu nebyl zdařilý a tak byly zbraně přepracovány v dílnách 61. armádní zbrojnice. Internetový zpravodaj Bai-du uvádí i jména osob, které se podílely na rekonstrukci zbraně, ale k naší smůle, nejsem schopen tento text převést do smysluplné latinky.
Z tchajwanských zdrojů není zřejmé zda v třetí občanské válce byly samohybné houfnice nasazeny do bojů. Jedno je však jisté, že s ustupujícím Kuomintangem se dostaly na ostrov Tchaj-wan. Zde pak sloužily u 4. sboru v 44. brigádě.
Samohybné houfnice byly údajně předváděny na vojenských přehlídkách v letech 1951 a 1952. K stažení houfnic z výzbroje došlo v padesátých letech, díky dodávce severoamerických děl M7.
Po vyřazení, byly ponechány dva kusy, první byl v tankistické škole a druhý byl u 44. brigády. K naší smůle, ani jedna z těchto zbraní není zachována v původní podobě. Protože, tamní vojenští pohlaváři nechali samohybky "znova přezbrojit" atrapami protitankových zbraní - prý se tak předešlo matení veřejnosti - cituji: "... většina lidí nechápe, že je to M10 ...".
Základní údaje
- armádní označení: není známo
- 1. přestavba: Železniční dílny stanice Jiangwan, Šanghaj, Čína
- 2. přestavba: 61. armádní zbrojnice
- přestavěno: 34 kusy
- v službě: v letech 1948-1956 (?)
- obsluha: 5 osob (odhadnutý počet)
- hmotnost: 29600 kg (údaj před přestavbou)
- celková délka: 5,96 m (údaj před přestavbou)
- celková šířka: 3,04 m (údaj před přestavbou)
- celková výška: nezjištěna
Výzbroj
- kořistní japonská houfnice: 10cm vzor 2591 (Type 91)
- ráže jmenovitá: 10 cm
- ráže konstrukční: 105 mm
- některé zdroje uvádějí čínské označení: X1
Výkony
- max. rychlost: 48 km/h
- dojezd: 320 km (údaj před přestavbou)
Poznámka
Oprava a doplnění textu, dne: 2012.10.18
Zdroj
Soldier's Guide to the Japanese Army, vyd. War Department, Washington 1944, ISBN nemá
TM-E 30-480, Hanbook on Japanese Military Forces, vyd. War Department, Washington 1944, ISBN nemá
army.chlin.com.tw
http://en.wikipedia.org/wiki/M10_tank_destroyer
hi.baidu.com
www.com-central.net
www.com-central.net
www.militaryfactory.com
http://www.rocmp.org/thread-11876-2-1.html
http://zh.wikipedia.org/wiki/M7%E7%89%A7%E5%B8%AB
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Foto via Baidu.com
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Foto via Baidu.com
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Foto neznámého ůvodu.