Název: Name: | Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE | Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | fighter-bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.02.1945-DD.MM.194R Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich | |
Období výroby: Production Period: | DD.02.1945-DD.MM.194R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | přibližně 300 z celkem vyrobených 1 054 Spitfirů LF Mk.XVI | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.02.1945 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2987 kg | 6585 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4056 kg | 8942 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4546 kg | 10022 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9.930 m | 32ft 7in |
Délka: Length: | 9.47 m | 31ft 1in |
Výška: Height: | 3.890 m | 12ft 7.75in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21.46 m2 | 231 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 189,0 kg/m2 | 38.71 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Packard Merlin 266, kapalinou chlazený dvanáctiválec přeplňovaný dvourychlostním dvoustupňovým kompresorem o výkonu 1 282 kW. Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 220 mm. | Packard Merlin 266 Vee, twelve-cylinder liquid-cooled vee engine with a two-speed two-stage supercharger, rated at 1,720 hp, driving a four-blade Rotol propeller of the constant speed type, of 10ft 9in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 513 l v interních nádržích a přídavná nádrž až do objemu 409 l (v praxi nepoužívána) | 113 UK gallons internally and one drop tank up to 90 UK gallons. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 651.8 km/h v 6706 m | 405 mph in 22000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 426.5 km/h v 6096 m | 265 mph in 20000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 16,2 m/s | 3189 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,42 min do 6096 m | 6,42 min to 20000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12954 m | 42500 ft |
Dolet: Range: | 659.8 km | 410 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1255.3 km | 780 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm se 120 náboji na hlaveň 2x pevný kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm s 250 náboji na hlaveň, možnost instalace 4x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm se 120 náboji na hlaveň (v praxi nepoužito). Pumový náklad: 454 kg maximálně, 1x 227 kg pod trupem, nebo 2x 113 kg pod křídly (při přetížení za cenu krátkého doletu všechny pumy dohromady). | Two fixed forward-firing 0.79 inchHispano Mk.II cannons, 120 rpg and two fixed forward-firing 0.5 inch Browning M2 machine guns, 250 rpg or alternatively four fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.II cannons, 120 rpg. Bomb load: Up to 1,000 lb bombs (one under the fuselage rated at 500 lb, two under the wing rated at 250 lb each). |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Spitfire LF Mk.XVIE odpovídal Spitfiru LF Mk.IXE, ale poháněl jej motor Merlin 66 vyráběný v licenci firmou Packard. Od února 1945 byly ve výrobě zavedeny zásadní změny: 1. instalace křídla typu "E" - mižnost instalace různých zbraní 2. snížení zadní části trupu a intalace kapkovitého krytu kabiny - zlepšení výhledu 3. zvětšení SOP zahrocením. 4. o 41 l se zmenšil objem horní palivové nádrže. Velká část Spitfirů Mk.XVI obou variant byla dodána s křídly se zmenšeným rozpětím. | The Mk.IX Spitfire was constantly updated and improved during its production, but only one of those changes was considered important enough to deserve a new mark number. This was the use of Packard Merlin engines, produced in American by the Packard car company. These engines had enough distinctive features to make their easy identification crucial (amongst other things they were built to metric standards). The LF.Mk XVI was at a certain moment during production fitted with the 'E' type armament. At the same time, the cockpit was fitted with a 'bubble', all-round view, canopy, and a cut-down rear fuselage. Additionally the vertical tail surfaces were enlarged. The majority of the 1,053 Mk XVIs produced had clipped wings, which improved their rate of roll. |
Zdroje: Sources: | David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925 Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 www.xs4all.nl http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit16.html www.jaapteeuwen.com |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Spitfire LF Mk.XVIe se zkrácenými křídly