Supermarine Spitfire Mk.II

Supermarine Spitfire LR Mk.II
     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire LR Mk.II Supermarine Spitfire LR Mk.II
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire LR Mk.II
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.1942 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~ 60 (přestavěno z Mk.IIA / converted from Mk.IIA)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.04.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2399 kg 5289 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3062 kg 6750 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,227 m 36ft 10in
Délka:
Length:
9,119 m 29ft 11in
Výška:
Height:
3,784 m 12ft 5in
Plocha křídla:
Wing Area:
22.48 m2 242 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
128,78 kg/m2 26.38 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin XII, kapalinou chlazený danáctiválec o vzletovém výkonu 876 kW, 783 kW v h= 3 960 m.
Vrtule trojlistá Rotol CS s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 270 mm
Rolls-Royce Merlin XII, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated 1,175 hp at take-off, 1,050 hp at 13,000 ft,
driving a three-blade Rotol CS Jablo of the constant-speed type, of the diameter 10ft 9in
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
382 l v trupových nádržích a 182 l v nádrži pod levým křídlem 84 UK gallons in two fuselage tanks and fitted with 40 UK gallons fuel tank under port wing.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
532.7 km/h v 4999 m 331 mph in 16400 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
313.8 km/h v 6096 m 195 mph in 20000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,2 m/s 2204.7 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9266 m 30400 ft
Dolet:
Range:
1086.3 km 675 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
8x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm, uložených v křídlech (po 350 nábojích) Eight fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II machine guns in the wing leading edges, 350 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Supermarine Type 343
- Doprovodný stíhací letoun s dlouhým doletem
- nasazen u 66., 118., 152., 234. a 501. peruť RAF
- Supermarine Type 343
- long range escort fighter
- used by 66., 118., 152., 234. and 501.Squadrons
Zdroje:
Sources:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter, An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398
Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Jan Vašut s. r. o., rok 2004, ISBN 80-7236-320-4
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Philip J. R. Moyes, Supermarine Spitfire I & II, Aircraft Profile No.41., rok 1967
www.historyofwar.org
www.xs4all.nl
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit2.html
archiv autora

Supermarine Spitfire Mk.II -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-II-t91250#341041 Verze : 0
Supermarine Spitfire LR Mk.II


Stručná historie:
Letoun Spitfire byl skvělou záchytnou stíhačkou, pro tuto roli byl navržen a stavěn, jakmile měl být použit pro útoky nad okupovanou Evropou, bylo nutno nějakým způsobem zvýšit zásobu paliva. Prvním takovým pokusem byla instalace pevné přídavné palivové nádrže o objemu 182 litrů pod levé křídlo (pod pravým byl chladič kapaliny). První pokusy se prováděly na Spitfiru Mk.IA (K9791) a podobná nádrž, ale menší (136 l) byla používána na Spitfirech PR Mk.IC.
V době, kdy bylo nutno zajistit dálkový stíhací doprovod bombardérům Handley Page Hampden útočícím na Brestský poloostrov nebo na Holandsko, bylo takto upraveno asi 60 Spitfirů Mk.IIA. Výsledkem byla varianta Supermarine Spitfire LR (long range - dlouhý dolet) Mk.IIA. Úprava to však nebyla povedená, zvýšil se čelní odpor letounu, vzrostla hmotnost a klesla ovladatelnost.
Piloti s tímto letounem nelétali rádi. Letoun byl nestabilní a o poznání také pomalejší. Při vzletu bylo nutno, překonávat velkou silou snahu o vybočení vlevo. RAF tyto letouny brzy vyřadilo z operační služby. Delší dolet Spitfirů byl později řešen podtrupovými nádržemi o různém objemu.


Použité prameny:
Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Jan Vašut s. r. o., rok 2004, ISBN 80-7236-320-4
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Philip J. R. Moyes, Supermarine Spitfire I & II, Aircraft Profile No.41., rok 1967
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-II-t91250#341049 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více