Škoda Z

     
Název:
Name:
Škoda Z Škoda Z
Originální název:
Original Name:
dělostřelecký traktor vzor 1920 typ Z
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Škodovy závody, Plzeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1921-DD.MM.1923
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
106
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1915
Osádka:
Crew:
2-3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
11800 kg 26015 lb
Celková délka:
Overall Length:
6740 mm 22 ft 1 ⅜ in
Celková šířka:
Overall Width:
2360 mm 7 ft 8 ⅞ in
Celková výška:
Overall Height:
3000 mm 9 ft 10 ⅛ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
550 mm 1 ft 9 ⅝ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Škoda Z (ex Praga Z) (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 11.200 cm3) Škoda (6 cyl., water cooled, gasoline, 11.200 ccm)
Výkon:
Power:
58,8 kW při 950-1000 ot/min 78.9 bhp at 950-1000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
2x(4+R) 2x(4+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
13,5 km/h 8.4 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
1,3 km/h 0.8 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
- -
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Jirka Tintěra (Josef Bouša: nepublikovaný rukopis s pracovním názvem Škoda "Z", bez data vročení.
VHA Praha, fond: VTÚ, složka: čj.19630/všeob. 1929
VHA Praha, fond: VTÚ, složka: Příloha k čj.22833/všeob. 1930.
Archiv Škoda, fond: GŘ-303/K2045 a GŘ 500/2333 - prospekty, bez data vročení.
Ma-XIII-22: Popis a jízdní návod tažného vozu "Z", 80 HP, soustavy "Škoda", MNO čj.27.002 pres. voj. 1923.)

Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal - Slovenská Armáda 1939-1945, vydavateľstvo Naše Vojsko, rok vydania 2003, ISBN 80-206-0596-7
František Kusovský - Vojenské nákladní automobily Škoda 1919-1950, Grada Publishing, rok vydania 2014, ISBN: 978-80-247-4827-6
URL : https://www.valka.cz/Skoda-Z-t53548#460379 Verze : 1

Diskuse

Vážení,
dovoluji si předložit několik skenů a poznámek, které jsem získal díky laskavosti difrologů: Josefa Bouši a Vasilije Jančika.

Škoda, traktor typ Z
- vojenské označení: dělostřelecký traktor vzor 1920 typ Z
- vojenské označení, zkratka: traktor vz. 20 typ Z

Prototyp vyvinut v automobilce Praga asi v roce 1915, filiálce Českomoravských strojíren (pozdější ČKD). Série byla licenčně vyráběna v plzeňské Škodovce ve dvou verzích: "U" a "Z". Zde mluvíme o výkonnějším modelu "Z".

Základní technická data
- hmotnost: 11800 kg
- únosnost: až 5000 kg
- délka: 7000 mm
- šířka: 2360 mm
- výška: 3000 mm
- světlá výška: 550 mm

Pohonná jednotka
- typ, provedení: Škoda Z (ex Praga Z), benzínový vodou chlazený
- počet válců: 6 v řadě
- obsah motoru: 11200 ccm
- výkon motoru: 58,8 kW (80 k) při 950 až 1000 obr. za min.

Převodovka
- typ, provedení: Škoda 80 HP (ex Praga Z)
- počet rychlostí: 4 vpřed a 1 vzad, plus dvoustupňová redukce

Podvozek
- uspořádání: 4x2
- rozchod předních kol: 1895 mm
- rozchod zadních kol: 1800 mm
- rozvor: 4200 mm
- rozměr předních kol: Ø 1500x200 mm
- rozměr zadních kol: Ø 2000x400 mm

Výkony
- max. rychlost na silnici: 1,3 až 13 km/hod.
- dojezd: není znám

Poznámky k přiložené fotografii vozidla s SPZ: NIX-25
Policejní značku NIX-25 lze rozšifrovat jako: "N" a římská devět, ... Snímek byl pořízen v rozpětí let 1922 až 1932, během vojenských manévrů 151. dělostřeleckého pluku. Fotografie také ukazuje ženijní soulodí, někdy nazývané jako osmidílné, či desítidílné (podle počtu člunů).

Zdůvodnění
Předpokládám, že se jedná o fotografii pořízenou po roce 1922, protože k tomuto datu byl do výzbroje zaveden 8,35 cm kanon PL vz. 22. Vročení fotografie je omezeno rokem 1932, kdy skončilo u československých armádních vozidel používání policejních značek, jako byla NIX-25.

Josef Bouša: nepublikovaný rukopis s pracovním názvem Škoda "Z", bez data vročení.
VHA Praha, fond: VTÚ, složka: čj.19630/všeob. 1929
VHA Praha, fond: VTÚ, složka: Příloha k čj.22833/všeob. 1930.
Archiv Škoda, fond: GŘ-303/K2045 a GŘ 500/2333 - prospekty, bez data vročení.
Ma-XIII-22: Popis a jízdní návod tažného vozu "Z", 80 HP, soustavy "Škoda", MNO čj.27.002 pres. voj. 1923.

Škoda Z - Škoda Z na dvoře automobilky.

Škoda Z na dvoře "automobilky".
Škoda Z - Škoda Z s generátorem firmy Exelsior.

Škoda Z s generátorem firmy Exelsior.
Škoda Z - Traktor vz. 20 s SPZ: NIX-25. Foto via V. Jančik.

Traktor vz. 20 s SPZ: NIX-25. Foto via V. Jančik.
Škoda Z - Podélný řez motorem Škoda Z.

Podélný řez motorem Škoda Z.
Škoda Z - Příčný řez motorem Škoda Z.

Příčný řez motorem Škoda Z.
Škoda Z - Podvozek Škoda Z.

Podvozek Škoda Z.
Škoda Z - Prospekt firmy Škoda.

Prospekt firmy Škoda.
Škoda Z -


URL : https://www.valka.cz/Skoda-Z-t53548#460381 Verze : 2
Vozidlo pôvodnej konštrukcie Praga vyvinuté na ťahanie ťažkých diel, vyrábané firmou Škoda. Vozidlo ale uviezlo aj 5 ton nákladu. Pôvodné kolesá mali oceľové ráfiky, neskôr doplnené plné pneumatiky. Celkovo bolo pre československú armádu vyrobených 106 ks. Vozidlo bolo pomalé a malo aj na svoju dobu veľmi vysokú spotrebu paliva. V štyridsiatych rokoch bolo už beznádejne zastaralé. Používalo sa však aj v roku 1944, kedy dokázalo ťahať aj prevážať ťažké náklady v pomerne vysokých nadmorských výškach (nad 1000 m n.m.) po nekvalitných aj nespevnených komunikáciách (ústup na Donovaly).

Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal - Slovenská Armáda 1939-1945, vyd. Naše Vojsko, r. 2003, ISBN 80-206-0596-7
URL : https://www.valka.cz/Skoda-Z-t53548#199246 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více