Název: Name: | Short Stirling B Mk.I | Short Stirling B Mk.I |
Originální název: Original Name: | Short Stirling B Mk.I | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.05.1940-DD.MM.1942 Short Brothers Ltd., Rochester DD.10.1940-DD.MM.194R Short & Harland Ltd., Belfast DD.MM.1941-DD.MM.194R Austin Motor Co., Ltd., Longbridge | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1940-DD.MM.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 prototypy 720 sériových: 264 Rochester a South Marston 265 Belfast 191 Birmingham | |
První vzlet: Maiden Flight: | 14.03.1939 | |
Osádka: Crew: | 7 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 21273 kg | 46900 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 26943 kg | 59400 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 31751 kg | 70000 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 30.200 m | 99ft 1in |
Délka: Length: | 26.590 m | 87ft 3in |
Výška: Height: | 6.930 m | 22ft 9in |
Plocha křídla: Wing Area: | 135.64 m2 | 1460 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 198,636 kg/m2 | 40.68 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | Bristol Hercules II vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 949 kW při 2 800 ot min a 1 012 kW při 2 750 ot/min v h= 1 220 m 1), poději Bristol Hercules III vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 988 kW při 2 800 ot min a 932 kW při 2 800 ot/min v h= 5 105 m 2) později Bristol Hercules XI vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 122 kW (1 526 k) při 2 900 ot/min a plnícím tlaku 0,465 baru, bojový výkon: 1 174 kW (1 597 k) při 2 900 ot/min při plnícím tlaku tlaku 0,465 baru v h= 152 m - I. rychlost kompresoru a 1 126 kW (1 531 k) při 2 800 ot/min při tlaku 0,465 baru v h= 3 429 m - II. rychlost kompresoru (palivo 100/130 oktanů) 3). Vrtule třílistá s konstantní rychlostí otáček. | Bristol Hercules II, fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,272 hp at 2,800 rpm for take-off and 1,356 hp at 2,800 rpm at 4,000 ft 1) or Bristol Herculed III fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,325 hp at 2,800 rpm for take-off and 1,250 hp at 2,800 rpm at 16,750 ft 2) and later Bristol Hercules XI fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,505 hp at 2,900 rpm boost +6.75 psi Combat power output: 1,575 hp at 2,900 rpm at boost +6.75 psi at 500 ft (MS) and 1,510 hp at 2,800 rpm at boost +6.75 psi at 11,250 ft (FS)3) driving a three-bladed constant-speed propellers. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 10 246 l | 2,254 Imp gal |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 418.4 km/h v 3200 m | 260 mph in 10500 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 346 km/h v 4572 m | 215 mph in 15000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 4 m/s | 787.4 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 42 min do 4572 m | 42 min to 15000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 5486 m | 18000 ft |
Dolet: Range: | 3106 5) km | 19305) mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3862.4 km | 2400 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v přední střelecké věži Frazer Nash F.N.5A 2x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v zatahovatelné břišní střelecké věži Frazer Nash F.N.25A1) nebo 2x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v bocích trupu2) (pravděpodobně pouze plánovaná výzbroj) 2x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm ve hřbetní střelecké věži Frazer Nash F.N.7A3) nebo F.N.504) 4x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v zadní střelecké věži Frazer Nash F.N.4A1) nebo F.N.20A2)3) Pumová zátěž: 6 350 kg | Two flexible 0.303in Browning Mk.II machine-guns in the Frazer Nash F.N.5A front turret, two flexible 0.303in Browning Mk.II machine-guns in the Frazer Nash F.N.25A1) retractable ventral turret or two flexible 0.303in Browning Mk.II machine-guns in the beam hatches2) (probably never installed), two flexible 0.303in Browning Mk.II machine-guns in the Frazer Nash F.N.7A3) or F.N.504) dorsal turret and four flexible 0.303in Browning Mk.II machine-guns in the Frazer Nash F.N.4A1) or F.N.20A2)3) rear turret Bomb load: Up to 14,000 lb |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) Mk.I Series I 2) Mk.I Series II 3) Mk.I Series III 4) část strojů 3. série 5) s 2268 kg bomb, s 6350 kg 1191 km | 1) Mk.I Series I 2) Mk.I Series II 3) Mk.I Series III 4) part of Series III machines 5) with 5000 lb of bombs, with 14000 lb 740 miles |
Zdroje: Sources: | Hall, Alan W. Short Stirling, Warpaint Series No.15. Hall Park Books, Milton Keynes 1998. Mason, Francis K. The British Bomber Since 1914. Putnam, London 1994. ISBN 0-85177-861-5. Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5. Backowski, Wieslaw. Samolot bombowy Short Stirling, TBiU No.213. Bellona, Warszawa 2004. www.jaapteeuwen.com http://base13.glasnet.ru/text/ap/stir.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Short_Stirling http://www.pegelsoft.nl/frameset-2.htm http://www.stirling.box.nl/home.htm http://worldwar2.free.fr/stirling.html http://base13.glasnet.ru/text/ap/stir.htm archiv autora |