Savoia-Marchetti S.74

Savoia-Marchetti SM.74
     
Název:
Name:
Savoia-Marchetti S.74 Savoia-Marchetti S.74
Originální název:
Original Name:
Savoia-Marchetti S.74
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1934-DD.MM.1935 Società Idrovolanti Alta Italia Savoia, Sesto Calende /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1934-DD.MM.1935
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
První vzlet:
Maiden Flight:
16.11.1934
Osádka:
Crew:
4 + 27
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
9600 kg 21164 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
14100 kg 31085 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
29,68 m 97ft 4,5in
Délka:
Length:
21,36 m 70ft 0,94in
Výška:
Height:
5,40 m 17ft 8,59in
Plocha křídla:
Wing Area:
118,54 m2 1275.95 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Piaggio P.X RC o výkonu 515 kW/700 k, později
Alfa Romeo 126 RC.34 o výkonu 552 kW/750 k
Piaggio P.X RC, power 690 hp, later
Alfa Romeo 126 RC.34, power 740 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
4500 l 990 Imp gal / 1189 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
325 km/h v ? m 201.9 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
280 km/h v ? m 174 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
19 min do 4000 m 19 min to 13123 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6000 m 19685 ft
Dolet:
Range:
2000 km 1242.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Brotzu, E.; Caso, M.; Cosolo, G. Dimensione Cielo: Aerei Italiani Nella 2a Guerra Mondiale. Vol.7, Transporto Vol.1. Edizioni Bizzarri, Roma 1975.
Němeček, Václav. Savoia Marchetti SM-74, L+K 2005/05.
www.alieuomini.it
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-74-t53199#198446 Verze : 0
Historie: V roce 1934 objednala letecká společnost Ala Littoria u firmy Savoia-Marchetti velký, čtyřmotorový dopravní letoun pro 27 cestujících a s doletem 1000 km. Počítalo se s lety přes Alpy a tak měl mít letoun i potřebný dostup.
Firma navrhla hornoplošný letoun s prostorným trupem. Celodřevěná křídla byla vodotěsná, kostra trupu byla z ocelových trubek potažených překližkou. Podvozek byl pevný.
Prototyp I-URBE, poháněný motory Piaggio P-XRC Stella (515kW), poprvé vzlétl 16.11. 1934. Letecká společnost ho převzala v březnu 1935 a nasadila na lince do Paříže. do letounu se vešlo požadovaných 27 pasažerů, ale většinou se létalo jen s 24. U každého sedadla byl dýchací přístroj. V červnu 1935 převzala Ala Littoria druhý kus I-ALPE, v prosinci pak poslední I-ROMA. První byl vybaven motory P-XRC, druhý britskými Bristol Pegasus III. Tyto motory se v Itálii vyráběly v licenci jako Alfa Romeo 126 a vroce 1938 jimi byly vybaveny všechny tři exempláře.
Letouny sloužily spolehlivě na linkách po Evropě a do Afriky. S blížící se válkou byly však stále častěji posílány do Afriky, kde zásobovaly jednotky na egyptské hranici. Po vypuknutí války byly zařazeny do stavu 604^Squadriglie a sloužily hlavně k přepravě nákladu, např. na vzdálenost 500 km přepavily až 5000 kg nákladu, kdežto standardní třímotorové SM.75 unesly jen polovinu.
Intenzivní nasazení typu s sebou však neslo i ztráty. Jako první zmizel v říjnu 1941 během letu z Tripolisu na Sicílii letoun 604-11 (ex-I-ALPE) a letoun 604-8 (ex-I-URBE) byl sestřelen vlastním flakem v listopadu. Nejdéle tak vydžel letoun 604-9 (ex-I-ROMA). Ten nejprve v listopadu 1941 přežil srážku s Z.1007 a poté v dubnu 1942 útok britských bombardérů na letiště Gialo v Libyi. Poté nádále sloužil k přepravě vojska i meteriálu do a hlavně z Afriky. Když bylo potřeba vešlo se do prostorného trupu až 50 osob, když některé byly uloženy v podpodlažním úložném prostoru.
Svůj osud nakonec letoun 604-9 našel na letišti v Římě, kde byl v červenci 1943 zničen během náletu.


Pramen:
L+K 6/86
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-74-t53199#198460 Verze : 0
Savoia-Marchetti SM.74 I-URBE
Zde ještě v civilním...
Savoia-Marchetti S.74 - http://www.airwar.ru/enc/cww2/sm74.html

http://www.airwar.ru/enc/cww2/sm74.html
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-74-t53199#198465 Verze : 0
... a zde již ve vojenském kabátě.
Savoia-Marchetti S.74 - http://www.airwar.ru/enc/cww2/sm74.html

http://www.airwar.ru/enc/cww2/sm74.html
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-74-t53199#198466 Verze : 0
Savoia-Marchetti SM.74 I-ROMA

Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/cww2/sm74.html

Savoia-Marchetti S.74 -


URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-74-t53199#345728 Verze : 0
Kabina pilotů letounu Savoia-Marchetti SM.74

Zdroj: www.airwar.ru

Savoia-Marchetti S.74 -


URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-74-t53199#345729 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více