Saunders-Roe A.19 Cloud

Saro A.19 Cloud
     
Název:
Name:
Saunders-Roe A.19 Cloud Saunders-Roe A.19 Cloud
Originální název:
Original Name:
Saunders-Roe A.19 Cloud
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.07.1930-DD.07.1933 Saunders-Roe Ltd., East Cowes
Období výroby:
Production Period:
DD.07.1930-DD.07.1933
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5
První vzlet:
Maiden Flight:
16.07.1930
Osádka:
Crew:
2+6
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
obojživelné amphibious
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2750 kg 6063 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
19.51 m 64ft
Délka:
Length:
14.55 m 47ft 9in
Výška:
Height:
4.01 m 13ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
60.39 m2 650 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Wright J-6 Whirlwind o výkonu 224 kW, nebo
Pratt & Whitney Wasp o výkonu 317 kW, nebo
Armstrong Siddeley Serval III o výkonu 254 kW, později
Walter Pollux II.R o výkonu 221 kW
Wright J-6 Whirlwind, power 300 hp, or
Pratt & Whitney Wasp, power 425 hp, or
Armstrong Siddeley Serval III, power 340 hp, later
Walter Pollux II.R, power 296 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
909 l 200 Imp gal / 240 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
194 km/h v ? m 120.5 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
152.9 km/h v ? m 95 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
2.6 m/s 520 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4270 m 14009 ft
Dolet:
Range:
700 km 435 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
--- ---
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- pátý stroj, A.19/5, létal u ČSA jako "OK-BAK" -
Zdroje:
Sources:
Václav Šorel,Letadla československých pilotů;Albatros 1986
London, Peter. Saunders and Saro Aircraft Since 1917. Putnam, London 1988. ISBN 0-85177-814-3.
http://en.wikipedia.org/wiki/Saro_Cloud
URL : https://www.valka.cz/Saunders-Roe-A-19-Cloud-t174062#516071 Verze : 0
Saro A.19/5 Cloud "OK-BAK"

Historie:
Jedná se dvoumotorový samonosný obojživelný hornoplošník pro dvoučlennou osádku a až šest cestujících vyrobený firmou Saunders Roe Ltd.
Letoun provedl první let v roce 1933 pod britskou registrační značkou G-ACGO a následně byl poslán na předváděcí turné po Evropě.V tomto okamžiku byl poháněn původními britskými motory Armstrong Siddeley Serval III.Na letišti v Praze-Kbelích přistál 5.10.1933, kde byl představen veřejnosti.Velký zájem o něj projevili zástupci Československých státních aerolinií (ČSA).Stoj byl zakoupen a bylo provedena výměna motorů za domácí motory Walter Pollux II.R s vyšším výkonem.
Následně byl letoun od srpna 1934 nasazen na pravidelné lince Zagreb-Sušak(dnes Rijeka).
Po okupaci byl Němci rozebrán a vymazán z registrace,jelikož pro něj okupanti nenalezli uplatnění.
Po válce se trup ocil v soukromých rukou a byl přestavěn na housbót.V sedmdesátých letech byl odkoupen do Leteckého muzea Kbely, kde byla provedena rekonstrukce (Letecké opravny Trenčín ) a kde je vystavován dodnes. Letoun ve službách ČSA nalétal přibližně 490 hodin.

Popis:
Trup letounu byl člunový.Dřevěná kostra křídla byla potažena překližkou, kovová kostra trupu a pevných ocasních ploch potažena alcladem. Kovové pohyblivé ocasní plochy potaženy plátnem. Krycí plechy byly duralové.
Letoun byl poháněn dvěma hvězdicovámi motory Walter Pollux II.R, které poháněly čtyřlisté dřevěné vrtule.
Podvozek byl pro přistání na pevnině zatahovací, kolový s ocasní ostruhou.Přistání na vodě bylo prováděno pomocí vlastního člunového trupu a dvou vyrovnávacích plováků pod nosnými plochami. Plováky byly pevné.
Zbarvení letounu bylo celostříbrné, jen spodní plocha trupu a plováků byla hnědá.


Zdroje:
VHÚ Praha - vlastní foto a návštěva
Václav Šorel: Letadla československých pilotů, Albatros, Praha 1986



Vážený pane kolego,
dovolil jsem si sloučit oba vaše příspěvky.

Moderátor Jiří Tintěra

Saunders-Roe A.19 Cloud - Letecké muzeum Kbely 2013
Foto: vlastní

Letecké muzeum Kbely 2013
Foto: vlastní

URL : https://www.valka.cz/Saunders-Roe-A-19-Cloud-t174062#516069 Verze : 0
Vlastní foto.
Saunders-Roe A.19 Cloud -


Saunders-Roe A.19 Cloud -


URL : https://www.valka.cz/Saunders-Roe-A-19-Cloud-t174062#538813 Verze : 0
commons.wikimedia.org

Saunders-Roe A.19 Cloud -


URL : https://www.valka.cz/Saunders-Roe-A-19-Cloud-t174062#538814 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více