Mostní tanky SBT
V třicátých letech minulého století sovětští stratégové také podlehli módní vlně rozškatulkování tankové techniky na doprovodnou (pěchotní) a rychloběžnou (jezdeckou). Předpokládali, že rychlá vozidla v mohutných tankových klínech prorazí z chodu nepřátelská postavení a nebo provedou grandiosní obchvat po křídle nepřátelské sestavy. Pro případ nečekaných terénních, či ženijních překážek, měla útočící tanky BT doprovázet stejně rychlá doprovodná vozidla. Na chassis tanků BT bylo vyvinuto několik variant ženijních vozidel, ke kterým patřily i mostní tanky - v sovětské terminologii: танки-мостоукладчики (čti: tanki mostoukladčiki) - které byly schopné překonat vodní překážky, příkopy a stěny, položením mostní konstrukce, po které po které pak přejížděla ostatní technika.
Sovětské mostní tanky s proměnným pásovým, nebo kolovým podvozkem, vznikly v druhé polovině třicátých let, nejméně v čtyřech prototypových verzích. Sice se ruští difrologové rozcházení v některých údajích, ale i z toho mála známého, lze předpokládat, že vývoj rychloběžných mostních tanků prodělal nejméně tři etapy. Přestože některé prototypy vypadaly nadějně, nedošlo k jejich zavedení do výzbroje sovětské armády.
Experimentální mostní tank z NIIIT na podvozku BT-2
- armádní pojmenování: není známo
- armádní zkratka: není známa
- návrh konstrukce: NIIIT
- prototyp vyroben na podvozku BT-2: 1935
- výzbroj: neuvedena
- prototyp nebyl přijat do výzbroje sovětské armády
1. varianta prototypu mostního tanku SBT
- armádní pojmenování: Sapjernyj bystrochodnyj tank (Саперный Быстроходный Танк)
- armádní zkratka: SBT (СБТ)
- návrh konstrukce: NIIIT
- prototyp vyroben na podvozku BT-2: 1935
- výzbroj: neuvedena
- prototyp nebyl přijat do výzbroje sovětské armády
2. varianta prototypu mostního tanku SBT
- prototyp vyroben na podvozku BT-2: 1937
- další stroj údajně vyroben na podvozku BT-5: 1939
- výrobce: Zavod imjeni Ordžonikidze, Podol′sk
- výzbroj: 1 kulomet DT umístěny ve věžičce typu T-38
- prototyp se účastnil finsko-sovětské války v zimě 1939-1940 v sestavě 13. brigády lehkých tanků
- prototyp nebyl oficiálně zařazen do výzbroje sovětské armády
3. varianta prototypu mostního tanku SBT
- prototyp vyroben na podvozku BT: 1937 nebo 1939
- výrobce: Zavod imjeni Ordžonikidze, Podol′sk
- výzbroj: neuvedena
- místo tankové věže se na některých zkušebních úpravách nachází čtyřhranná nástavba
- prototyp nebyl oficiálně zařazen do výzbroje sovětské armády
Mosty celodřevěné, nebo dřevokovové konstrukce
- typ mostu: neznámý počet verzí, nejméně dvě varianty
- hmotnost dřevěného mostu: nejčastěji se uvádí 1,05 Mg (t)
- únosnost mostu: není známa
- délka mostu: asi 7 m
- šíře dvou souběžných mostovek: 0,4 m
- rozestup mostovek: 1,66 m
Mosty převážně celokovové konstrukce
- typ mostu: neznámý počet verzí
- hmotnost mostu: 2,67 Mg (t)
- únosnost mostu: asi 15 Mg (t)
- délka mostu: 9,2 m (podle jiných údajů jen 9 m)
- šíře dvou souběžných mostovek: asi 0,4 m
- rozestup mostovek: asi 1,6 m
- rychlost položení mostu: 30" až 45"
- rychlost naložení mostu: 1′30" až 2′40"
Poznámky
U pozdějších verzí mostních tanků SBT údajně bylo možné pokládat mosty bez toho aby obsluha opustila vozidlo. Konstrukce pozdějších verzí vozidel a mostů měla odolávat kulometné palbě.
NIIIT - Naučno-issljedovatjel′skoj institut inžjenjernoj tjechniki (ÍČČČŇ).
Použitá vyobrazení byla převzata z níže uvedených zdrojů.
Zdroj
I. Šmjeljov: Tanki BT, Chobbikniga, str. 13, Moskva 1993, ISBN 5-85561-007-1
M. Barjatinskij: Tanki BT, časopis Bronjekolljekcija 1996, č. 1, ISSN nemá
I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, čast′ 1, Eksprint, Moskva 1998, ISBN ?
I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, čast′ 2, Eksprint, Moskva 1998, ISBN ?
I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, čast′ 3, Eksprint, Moskva 1999, ISBN ?
M. Kolomijec, M. Svirin: Ješčjo raz o Bjeteješkach, časopis Tankomastjer 1999, č. 4, ISSN 1728-9211
I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, Eksprint, Moskva 2001, ISBN 5-94038-019-0
M. Kolomijec: Tanki v Zimnjej vojnje 1939-1940, Stratjegija KM, Moskva 2001, ISBN/ISSN ?
M. Kolomijec: Ljogkije tanki BT, Eksmo, Moskva 2007, ISBN 978-5-699-24454-6
Internet
community.livejournal.com
http://forum.17marta.ru/index.php?topic=1395.new
militera.lib.ru
otvaga2004.narod.ru
http://reibert.info/forum/showthread.php?p=653934
ruwar.ru
http://www.aviarmor.net/TWW2/Tanks/USSR/bt-2-5.htm
http://www.chamtec.com/sbt35.htm
www.minigrad-models.com
xcm-models.com
1. varianta prototypu mostního tanku SBT bez nástavby.
1. varianta prototypu mostního tanku SBT bez nástavby.
2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.
2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.
2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.
3. varianta prototypu mostního tanku SBT s nástavbou.
3. varianta prototypu mostního tanku SBT s nástavbou.
Konstrukce celodřevěného trámového mostu.
Prasknutí pravé strany mostovky celodřevěnéh trámového mostu.
Bokorys SBT s trámovým mostem.
Druhá varianta dřevěného mostu.
SBT najíždí na druhou verzi celodřevěného mostu.
SBT s druhou verzí celodřevěného mostu, během jízdních zkoušek.
SBT pokládá druhou verzi celodřevěného mostu.
V třicátých letech minulého století sovětští stratégové také podlehli módní vlně rozškatulkování tankové techniky na doprovodnou (pěchotní) a rychloběžnou (jezdeckou). Předpokládali, že rychlá vozidla v mohutných tankových klínech prorazí z chodu nepřátelská postavení a nebo provedou grandiosní obchvat po křídle nepřátelské sestavy. Pro případ nečekaných terénních, či ženijních překážek, měla útočící tanky BT doprovázet stejně rychlá doprovodná vozidla. Na chassis tanků BT bylo vyvinuto několik variant ženijních vozidel, ke kterým patřily i mostní tanky - v sovětské terminologii: танки-мостоукладчики (čti: tanki mostoukladčiki) - které byly schopné překonat vodní překážky, příkopy a stěny, položením mostní konstrukce, po které po které pak přejížděla ostatní technika.
Sovětské mostní tanky s proměnným pásovým, nebo kolovým podvozkem, vznikly v druhé polovině třicátých let, nejméně v čtyřech prototypových verzích. Sice se ruští difrologové rozcházení v některých údajích, ale i z toho mála známého, lze předpokládat, že vývoj rychloběžných mostních tanků prodělal nejméně tři etapy. Přestože některé prototypy vypadaly nadějně, nedošlo k jejich zavedení do výzbroje sovětské armády.
Experimentální mostní tank z NIIIT na podvozku BT-2
- armádní pojmenování: není známo
- armádní zkratka: není známa
- návrh konstrukce: NIIIT
- prototyp vyroben na podvozku BT-2: 1935
- výzbroj: neuvedena
- prototyp nebyl přijat do výzbroje sovětské armády
1. varianta prototypu mostního tanku SBT
- armádní pojmenování: Sapjernyj bystrochodnyj tank (Саперный Быстроходный Танк)
- armádní zkratka: SBT (СБТ)
- návrh konstrukce: NIIIT
- prototyp vyroben na podvozku BT-2: 1935
- výzbroj: neuvedena
- prototyp nebyl přijat do výzbroje sovětské armády
2. varianta prototypu mostního tanku SBT
- prototyp vyroben na podvozku BT-2: 1937
- další stroj údajně vyroben na podvozku BT-5: 1939
- výrobce: Zavod imjeni Ordžonikidze, Podol′sk
- výzbroj: 1 kulomet DT umístěny ve věžičce typu T-38
- prototyp se účastnil finsko-sovětské války v zimě 1939-1940 v sestavě 13. brigády lehkých tanků
- prototyp nebyl oficiálně zařazen do výzbroje sovětské armády
3. varianta prototypu mostního tanku SBT
- prototyp vyroben na podvozku BT: 1937 nebo 1939
- výrobce: Zavod imjeni Ordžonikidze, Podol′sk
- výzbroj: neuvedena
- místo tankové věže se na některých zkušebních úpravách nachází čtyřhranná nástavba
- prototyp nebyl oficiálně zařazen do výzbroje sovětské armády
Mosty celodřevěné, nebo dřevokovové konstrukce
- typ mostu: neznámý počet verzí, nejméně dvě varianty
- hmotnost dřevěného mostu: nejčastěji se uvádí 1,05 Mg (t)
- únosnost mostu: není známa
- délka mostu: asi 7 m
- šíře dvou souběžných mostovek: 0,4 m
- rozestup mostovek: 1,66 m
Mosty převážně celokovové konstrukce
- typ mostu: neznámý počet verzí
- hmotnost mostu: 2,67 Mg (t)
- únosnost mostu: asi 15 Mg (t)
- délka mostu: 9,2 m (podle jiných údajů jen 9 m)
- šíře dvou souběžných mostovek: asi 0,4 m
- rozestup mostovek: asi 1,6 m
- rychlost položení mostu: 30" až 45"
- rychlost naložení mostu: 1′30" až 2′40"
Poznámky
U pozdějších verzí mostních tanků SBT údajně bylo možné pokládat mosty bez toho aby obsluha opustila vozidlo. Konstrukce pozdějších verzí vozidel a mostů měla odolávat kulometné palbě.
NIIIT - Naučno-issljedovatjel′skoj institut inžjenjernoj tjechniki (ÍČČČŇ).
Použitá vyobrazení byla převzata z níže uvedených zdrojů.
Zdroj
I. Šmjeljov: Tanki BT, Chobbikniga, str. 13, Moskva 1993, ISBN 5-85561-007-1
M. Barjatinskij: Tanki BT, časopis Bronjekolljekcija 1996, č. 1, ISSN nemá
I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, čast′ 1, Eksprint, Moskva 1998, ISBN ?
I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, čast′ 2, Eksprint, Moskva 1998, ISBN ?
I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, čast′ 3, Eksprint, Moskva 1999, ISBN ?
M. Kolomijec, M. Svirin: Ješčjo raz o Bjeteješkach, časopis Tankomastjer 1999, č. 4, ISSN 1728-9211
I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, Eksprint, Moskva 2001, ISBN 5-94038-019-0
M. Kolomijec: Tanki v Zimnjej vojnje 1939-1940, Stratjegija KM, Moskva 2001, ISBN/ISSN ?
M. Kolomijec: Ljogkije tanki BT, Eksmo, Moskva 2007, ISBN 978-5-699-24454-6
Internet
community.livejournal.com
http://forum.17marta.ru/index.php?topic=1395.new
militera.lib.ru
otvaga2004.narod.ru
http://reibert.info/forum/showthread.php?p=653934
ruwar.ru
http://www.aviarmor.net/TWW2/Tanks/USSR/bt-2-5.htm
http://www.chamtec.com/sbt35.htm
www.minigrad-models.com
xcm-models.com
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
1. varianta prototypu mostního tanku SBT bez nástavby.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
1. varianta prototypu mostního tanku SBT bez nástavby.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
3. varianta prototypu mostního tanku SBT s nástavbou.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
3. varianta prototypu mostního tanku SBT s nástavbou.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Konstrukce celodřevěného trámového mostu.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prasknutí pravé strany mostovky celodřevěnéh trámového mostu.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Bokorys SBT s trámovým mostem.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Druhá varianta dřevěného mostu.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
SBT najíždí na druhou verzi celodřevěného mostu.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
SBT s druhou verzí celodřevěného mostu, během jízdních zkoušek.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
SBT pokládá druhou verzi celodřevěného mostu.