SOV - P-240TM (uzlová provozovna na podvozku ZIL-131)

аппаратная станция П-240ТМ на базе ЗиЛ-131
Stručná historie a popis



V Československé lidové armádě (dále ČSLA) byl dlouhá léta používána sovětská telekomunikační centrála k spojeni rádiovými a kabelovými prostředky. S rostoucí potřebou technicky zabezpečit utajené telefonní a dálnopisné spojení, byly ze SSSR dovezeny Provozovny P 240T a P 241T. Po zkouškách u 20. msd v roce 1976 byly zavedeny do výzbroje pod názvem "Jednotný spojovací uzel" (JSU) divize. Do roku 1980 bylo dovezeno 28 souprav, po roce 1980 další 42 souprav.


Sestava komunikační centrály se skládala z tří automobilů: skříňového ZiL-131 a dvou Praga V3S-SJ. Během přesunů nebyla obsluha z bezpečnostních důvodů umístěna v skříňové nástavbě.


Skříňová karosérie typu K6.131 (К6.131) byla rozdělena na dvě části:
- vpředu, za kabinou řidiče (vstup byl na pravém boku) bylo "utajené" pracoviště ZAS (zvláštní armádní spojení).
- v zadní části pracoviště operátorů "normálního" spojení.


Provozovna byla vybavena těmito přístroji:
T-217: souprava ZAS
P-231
BPTNV-U
BKRP-1
BTF-40
R-105M
R-138
R-407
JRV-1: jednotný radiový vyzváněč
KSTT-1: kanálová jednotka
P-309-1: zařízení nosná telefonie
P-327-2: zařízení nosná telefonie
P-194M1: telefonní přepojovač
TA-57: telefonní přístroj
NB 22A: nabíječka baterií
Filtrační a ventilační zařízení


Základní data
- ruské armádní označení: apparatnaja stancija P-240TM na bazje ZiL-131 (аппаратная станция П-240ТМ на базе ЗиЛ-131)
- název v ČSLA: uzlová provozovna P-240TM


- osádka: ? osob


Rozměry vozidla ZiL-131
- hmotnost bojová: 9460 kg
- délka trupu: 7450 mm
- šíře: 2440 mm
- výška: 3350 mm
- světlá výška: 380 mm


Pohonná jednotka
- typ: V8 ZiL131
- výkon: 110,3 kW (150 k) při 3200 obr. za minutu


Výkony vozidla
- max. rychlost na silnici: 50 km.hod-1
- dojezd: ~245 km



Poděkování
Dovoluji si vyslovit poděkování kolegovi Stanislavu Vystavělovi a jeho přátelům z 5. praporu RTZ a 2. roty RTZ "S", bez jejich pomoci by tato monografie nevznikla.


Poznámka
Použité fotografie byly převzaty z níže uvedených zdrojů a soukromé sbírky Stanislava Vystavěla.




Internet
www.brdm2.estranky.cz www.russianarms.ru
http://www.sdhsuchy.org/jpo.php?akce=zil
www.new-factoria.ru
http://www.stvgroup.cz/cz/content/view/full/778
neuruppin.webstolica.ru
SOV - P-240TM (uzlová provozovna na podvozku ZIL-131) - Nárys a zadní pohled via BRDM2.

Nárys a zadní pohled via BRDM2.
SOV - P-240TM (uzlová provozovna na podvozku ZIL-131) - Levý bokorys via BRDM2.

Levý bokorys via BRDM2.
SOV - P-240TM (uzlová provozovna na podvozku ZIL-131) - Pravý bokorys via BRDM2.

Pravý bokorys via BRDM2.
SOV - P-240TM (uzlová provozovna na podvozku ZIL-131) - Sestava - čelní pohled via BRDM2.

Sestava - čelní pohled via BRDM2.
SOV - P-240TM (uzlová provozovna na podvozku ZIL-131) - Fotografie utajeného ZAS zveřejněna díky laskavosti kolegy Stanislava Vystavěla a jeho přátel.

Fotografie "utajeného ZAS" zveřejněna díky laskavosti kolegy Stanislava Vystavěla a jeho přátel.
SOV - P-240TM (uzlová provozovna na podvozku ZIL-131) - Detail horní části soupravy ZAS.

Detail horní části soupravy ZAS.
SOV - P-240TM (uzlová provozovna na podvozku ZIL-131) - Pohled z bočních dveří na soupravu ZAS.

Pohled z bočních dveří na soupravu ZAS.
SOV - P-240TM (uzlová provozovna na podvozku ZIL-131) - Schéma uspořádání kabiny se soupravou ZAS.

Schéma uspořádání kabiny se soupravou ZAS.
URL : https://www.valka.cz/SOV-P-240TM-uzlova-provozovna-na-podvozku-ZIL-131-t82854#303676 Verze : 0
Foto prevádzkárne zhora zboku.
Vďaka za upozornenie Vojtovi Zourekovi. Presunul som to od RDM-6, kde som to omylom založil.
SOV - P-240TM (uzlová provozovna na podvozku ZIL-131) - OS SR

OS SR
SOV - P-240TM (uzlová provozovna na podvozku ZIL-131) - Pult operátora dúfam že patrí ku P-240).

Pult operátora dúfam že patrí ku P-240).
URL : https://www.valka.cz/SOV-P-240TM-uzlova-provozovna-na-podvozku-ZIL-131-t82854#303678 Verze : 0
Vážení,
přikládám ještě pár obrázků P-240TM z nabídky obchodníků s armádními přebytky.


Internet
http://www.stvgroup.cz/cz/content/view/full/778
SOV - P-240TM (uzlová provozovna na podvozku ZIL-131) - P-240TM s otevřenými dveřmi od utajeného ZAS.

P-240TM s otevřenými dveřmi od "utajeného ZAS".
SOV - P-240TM (uzlová provozovna na podvozku ZIL-131) - P-240TM s otevřenými dveřmi od zadní části vozidla.

P-240TM s otevřenými dveřmi od zadní části vozidla.
URL : https://www.valka.cz/SOV-P-240TM-uzlova-provozovna-na-podvozku-ZIL-131-t82854#303681 Verze : 0
Ke každé provozovně na Zilu, byla jedna Praga V3S s kabely a s místností pro obsluhu, kde byla instalovaná R 105. Dále tam byly dvě elektrocentrály.
URL : https://www.valka.cz/SOV-P-240TM-uzlova-provozovna-na-podvozku-ZIL-131-t82854#304735 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více